Welkom! Login voor uitgebreide toegang en gebruiksfuncties.

Updates:

"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten

in BNLS Litter Bin

Gestart door St00mboy, 1 april 2011 10:49

Vorige topic - Volgende topic

St00mboy

#16890
Het is maar goed dat ik erbij gezet heb welke van de twee het model is.  ;D

Leen.

St00mboy

#16891
Leuke villum over de NS van 1945 - 1955 met veel oud materieel in beeld. Er zijn natuurlijk een stel WD 2-8-0's vermomd als class NS 4300 te zien en vanaf 11 minuten, bij 21 min 30 en bij 24 min 10 zie je zowaar de LNER EM-1 no. 6000, "Tommy" in beeld. We beleven er zelfs een cabride mee:

https://www.youtube.com/v/UD2AEyhK7SA

Leen.

St00mboy

#16892
Nu weer even serieus... ;D

De LNER kwam direct na WW2 met zijn nieuwe Thompson rijtuigen, die in niets leken op wat daarvoor door de LNER gemaakt was. De stalen rijtuigen werden in het begin in de vertrouwde teak-kleur geverfd. Bachmann bracht hiervan in 1991 vijf modellen uit in LNER fake teak, BR red/cream en BR maroon en later kwam er nog een full brake rijtuig. Het waren de eerste echte Bachmann rijtuigen, de overige uit die periode waren nog van Mainline afkomstig.
Op een keer kon ik in die tijd in Houten voor een leuke prijs een flinke rake maroon rijtuigen kopen, waar ik later LNER bruine kappen op gezet heb. In 2018 kwam Bachmann nogmaals met vijf, nu geheel vernieuwde, Thompson rijtuigen uit. Hoewel deze latere rijtuigen de oude op alle punten volledig in de schaduw zetten is het met zulke dingen altijd maar de vraag wat je daarvan in een rijdende trein terug kan zien. M.a.w. ik geef de oude rijtuigen zomaar niet op, ook al is het verschil nu wel héél errug groot..  ::)
Hier zie je het nieuwe rijtuig vooraan op de foto...:


...en hier het oude:


Duidelijk is dat de beschildering van het nieuwe rijtuig wel op teak lijkt en die van het oude niet, dat de dakrand bij de oude niet klopt en ook dat de ramen en de bogies en ook de rest bij de nieuwe beter uitgevoerd zijn. Bovendien hebben de nieuwe rijtuigen NEM-schachten en metalen wielen. Maar er is nog iets anders:de buffers van de nieuwe rijtuigen zitten op de correcte hoogte...:


...en die van de oude zitten @#$! 2 à 3 mm te hoog  :-\:


Al vanaf de prehistorie hadden Triang en dus Hornby er een gewoonte van gemaakt om het rijdend materieel te hoog op de wielen te zetten, zodat alle wielen met of zonder pluis altijd lekker ongestoord door de radius 0-bogen van kleine Johnny's leuke pluizerige tapijtbaantje kunnen rijden. Bachmann heeft zich daar in 1991 blijkbaar helaas ook aan bezondigd, geen idee waarom. ???
Ik heb nu op twee oude en één nieuw rijtuig Hunt koppelingen gezet en als je twee oude koppelt zie je dit:


Dat ziet er niet slecht uit toch? Nu koppelen we een nieuwe (rechts) aan een oude:


Dat is natuurlijk vaudte boel: natuurlijk klopt de kleur niet, maar de oude staat ook veel te hoog op zijn poten!  :'(
Nu eerst maar weer eens een list bedenken om dit een beetje in het gareel te krijgen.
Deze verbouwing, hoe goed ook, gaat mij iets te ver.



Leen.

sncf231e

Mooi al die 00 schaal modellen. Dat was vroegâh anders zoals deze voor en naoorlogse British Trix (TTR) treintjes:

https://www.youtube.com/v/ZwP1nqBIbm8

Groet
Fred
Mijn website: https://sncf231e.nl/

St00mboy

Heel mooi!  (y) Dat is een generieke locomotief, een model wat gebruikt wordt om een beeld op te wekken van een LMS, SR of BR-lok. En wat een plezier zullen mensen er door de jaren heen mee gehad hebben als ze dat moois lieten rijden!  (y)
Zoals je wellicht hebt kunnen zien komen er binnenkort 2- en 3-assige generieke pre-grouping rijtuigen voor 00-spoor. We gaan dus eigenlijk gewoon weer terug in de tijd.  ;D

Leen.

St00mboy

Citaat van: St00mboy op 13 november 2020 18:05
Een paar weken geleden maakte Dapol de gedecoreerde modellen van de nieuwe GWR Churchward mogul openbaar. Het zag er zeker niet slecht uit, maar de wielen waren onbewerkt grijs.  :o
Dat geintje met die rare grijze wielen heeft Dapol deze keer bij het productiemodel van de GWR Churchward Mogul niet herhaald.....
.....Hoe dan ook, dit model ziet er in ieder geval fraai uit:



Er is nu een review van de nieuwe GWR Churchward Mogul van Dapol:
https://www.youtube.com/v/qx7FweEHFIU

Leen.

Hans van de Burgt

Een mooie realistische combinatie is de Southern Railways T9 Class met de birdcage rijtuigen.



Mijn versie bestaat uit de Hornby T9 Class met een rack Bachmann Birdcage coaches, beiden in Olive Green.



Gr, Hans

BrightonBelle

Ik vind het zeker een van de charmantste locs van de Southern, maar ja, het Hornby model is erg licht en dus helaas ASB's........

Grtz Gerard

St00mboy

#16898
De Hornby T9 werd in dezelfde periode ontworpen als het nieuwste model van de Schools Class. Het was in de periode net voor het Design Clever lulverhaal, maar je kan zien dat Hornby toen al in de problemen kwam met hun leveranciers en niet meer bereid was om te investeren in goede oplossingen voor de uitdagingen van dit soort loks. Toen de T9 uitkwam had hij allerlei problemen. Die kwamen deels door het ontwerp en deels door de assemblage. Ik had er een met het tenderframe achterstevoren onder de tender, en dat was niet het enige. Het koperen ding tussen de wielen op de foto van Hans zit achterstevoren en er waren veel problemen met de bogie, die niet altijd zelf-oplosbaar waren. Het hééél lange T9-topic op het "oude" RMWeb forum is er niet meer, maar hoewel flink wat jaren later, vind je er hier nog genoeg van terug.

Hoewel een 4-4-0 als de T9 niet de makkelijkste lok is om met de nodige trekkracht te ontwerpen, zijn er zeker betere oplossingen denkbaar dan de ellendige rubberen trekbandjes. Niet alleen voorkomen ze een goede stroomopname, maar ze verslijten en verslappen en kunnen daarbij de rijeigenschappen verslechteren en voor de nodige ellende zorgen. Bovendien bevuilen ze de rails, dat moet je gewoon niet willen. Het had mooi geweest als Hornby in het ontwerp gebruik gemaakt had van het gewicht van de tender om de lok op de rails te drukken.
Niet lang na de T9 kwam Bachmann uit met de GWR "City of Truro", ook een 4-4-0, maar één zonder rubberen bandjes. Natuurlijk is het geen vreselijk trekmonster geworden en met een flinke sleep van 10 rijtuigen zal hij het de berg op heus niet redden, maar veel meer dan 4 of 5 clerestory bogierijtuigen zal de echte "City of Truro" in zijn tijd ook niet getrokken hebben:

De "City of Truro" van Bachmann met een sleep clerestory rijtuigen op de BMB bij de NMD 2020 in Rijswijk.

De komende tijd komen er van Bachmann nog een paar fraaie loks uit waarbij in het ontwerp (gebrek aan) trekkracht ook een grote rol speelt. Naast de LNWR "Hardwicke", die vorige week aangekondigd werd, zitten er nog de Midland Railway 1P en de LNER G5 0-4-4T's aan te komen. In eerste instantie leek het erop, dat deze loks ook met de verfoeide bandjes zouden komen, maar goddank heeft Bachmann besloten om ze met een extra wielset te leveren, waarbij de klant zelf kan besluiten of hij de wielen mèt of zonder bandjes op zijn lok wil hebben. Ik meen dat het de wielset met de bandjes is, die er extra bij geleverd wordt en zo hoort het ook. Treinen zijn nu eenmaal geen auto's!  >:(

Leen.


De MR 1P van Bachmann (foto © railsofsheffield.com)


St00mboy

#16899
Nu we het er toch over hebben, in de update van TMC (The Model Centre) over de NER Class O/LNER G5 staat dat hij pas in Q3 van 2022 geleverd gaat worden. Ook is de prijs nog steeds niet vermeld. Dit model is een exclusieve editie van TMC en het wordt door Bachmann geproduceerd. Het is blijkbaar een lange, zware dracht want de lok is al op 23 februari 2018 door Bachmann aangekondigd.  :-\

Op dit moment wordt er in schaal 1 op 1 door de Class G5 Locomotive Company een geheel nieuw exemplaar gebouwd:

Foto © g5locomotiveltd.co.uk

Die is waarschijnlijk eerder klaar.  ;D

Leen.

Hans van de Burgt

Citaat van: BrightonBelle op 16 november 2020 11:24
Ik vind het zeker een van de charmantste locs van de Southern, maar ja, het Hornby model is erg licht en dus helaas ASB's........

@Gerard,

Daarom m.i. prima geschikt voor een relatief lichte trein van drie birdcage rijtuigen. Overigens, ik heb vooralsnog geen last van de rubber bandjes.

Gr, Hans


BrightonBelle


St00mboy

#16903
Voor de helling is ook gezorgd. Je zet de wielset met de bandjes erin en klaar.  (y)

Leen.

BrightonBelle

Snap hem Leen, maar dit sloeg nog op de T9..... ;D

Grtz Gerard