Welkom! Login voor uitgebreide toegang en gebruiksfuncties.

Updates:

Doel: 250,00
Donaties: 136,00
Per saldo: -114,00

Duitsers op bezoek?

in Grootspoor

Gestart door mmhajvth, 20 juni 2006 13:25

Vorige topic - Volgende topic

mmhajvth

Beste medespoorders.

Ik heb een prangende vraag over het grootspoor bedrijf.
Iedereen weet dat er wel eens ludmilla's door Nederland heen rijden.
Maar zijn er ook andere duitse loc's die met eninge regelmaat over de grens komen of kunnen komen?
Ik snap dat diesels altijd hier heen kunnen, mits ze de juiste beveiligings apparatuur hebben. Maar hoe zit het met de BR189 meer spannings loc's bv?

Dus kort samen gevat:  Welke duitse loc's kunnen we hier in Nederland tegen komen? (let wel op eigen kracht, en als het even kan ook meer dan 1 malig.)

Ik vraag dit omdat ik op mijn baan een "loc tekort" heb en bijna alle Nederlandse modellen al heb  :-|
zijnde de: 6433, 6408, 6503, 1602, 1637, 1657, 1738, 1838 (schaal N)
Natuurlijk zou ik een 2200 of evt. een 600 willen maar die bestaan niet dat ik weet  :'(


Alvast bedankt voor de info betreffende de duitse loc's

Met vriendelijke groet,

Mark
love to build realistic     let's be kind.

rail4marcel

Er is toch een 2200 van minitrix of heb ik het nou mis.


Marcel
Voor grootspoorfoto's zie site

Chris

Nou, het is meer een amerikaan in NS kleurtjes.

Julius

In het verleden reden er inderdaad Ludmilla's Baureihe 241 door Nederland (herkenbaar aan de "normale" frontbeschildering). Na enkele jaren is dit vervoer gestopt, maar toen heeft RN besloten een aantal locs over te nemen en als 232 in te zetten. Deze locs, die nu nog actief zijn, zijn herkenbaar aan de witte neus.

De 189 is (nog) niet toegelaten in Nederland en komt daarom niet verder dan Venlo, waar ook diverse andere Duitse locseries komen. Verder heb je in Nederland natuurlijk buitenlandse locs class66, G1206 en G2000. De 189 rijdt, als 'ie verder het land in komt, niet oek maar gesleept.

De 216 heeft in het verleden in Noord-Nederland gereden ten tijde van een loctekort, verder kan ik zo geen regelmatige inzet bedenken die verder ging dan een grensstation.

groet,
Julius

Geoffrey Korstanje

jawel, zo'n V60 van een kleine particuliere maatschappij. Maar dit is wel over onbeveiligd spoor, ik zal vanavond nog eens kijken in railh* en railm*
dat stukje heeft er dit jaar er nog in gestaan.

Julius

Oh ja, natuurlijk, stom dat ik die vergat. De BEG rijdt met een van hun locs vanuit Emmerich naar Arnhem Goederen en Zevenaar. In het begin gebruikte men een 290, later is men overgegaan op een V 60; eerst een vr exemplaar, later een blauwe loc in MWB-kleuren en inmiddels is er nog eentje (360 508) in heel aparte kleuren - op Rolandrail moet je in het archief wel een plaatje kunnen vinden van het ding - , maar daar is geen model van denk ik.

groet,
Julius

rail4marcel

Er zijn ook nog wel eens locomotieven van uwe adam. Van die V60 of ludmilla locomotieven.

Marcel.
Voor grootspoorfoto's zie site

mmhajvth

Allereerst hartelijk bedankt voor de snelle en waardevolle info.

Ik heb intussen op google alle opgenoemde mummers ingetikt om het juiste beeld er bij te krijgen  ;D

En nu is mijn vraag welke van de loc's hebben tussen ongeveer 1990 en nu door Nederland gereden?
In ieder geval de Ludmilla 232 de G2000 en waarschijnlijk ook wel de G1206.

Ik moet zeggen dat ik eigenlijk een soort alibi zoek om b.v. loc's als de BR101, BR110, BR128, BR139, BR141, BR145, BR151, BR182, en evt de ER20 te laten rijden op een baan waar ook mijn Nederlandse verzameling kan rijden.
Maar ik vermoed dat dat alleen op een grenspost mogelijk is.  ;D

Het tijdperk staat namelijk gepint op 1990 tot 2000 ongeveer.
Gelukkig heb ik nog niet heel mijn baan af dus ik vermoed dat ik dan toch maar eens moet kijken naar Venlo of Arnhem. met name als het gaat om het sporenplan beveiliging en de stoom afname

Ik blijf immers erg gesteld op realisme  :-[

Wat is jullie mening hierover?

Met vriendelijke groet,

Mark
love to build realistic     let's be kind.

Rick

Graham Farisch heeft de 600 in N (wel in 1:148), deze is te koop bij MTE. De 2200 schijnt dit jaar weer uit te komen (THS).
Voor de elektrische locomotieven kan je nog de 1200 van Minitrix kopen (dat is wel de ongerenoveerde versie) of een Roco/Arnold 1300 en die dan van een THS kap voorzien als je graag een modern gele hebt.
De Class 66 wordt dit jaar uitgebracht door Kato (stond voor april, toen mei, nu al voor juli). Er komen 5 versies warvan die van HGK, R4C en ERS in Nederland inzetbaar zijn.

Voor de Duitse locs kan je de Minitrix 232 wel gebruiken. deze heeft korte tijd naar Beverwijk gereden (het nummer klopt alleen als je de proefritten met het prototype wil namaken en anders moet je er maar overheen lezen ;))

De Duitse locs die je noemt komen vooral in de grensstations maar passen wel bij de Nederlandse locs die je hebt.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

rail4marcel

In Venlo staan ook altijd veel duitse locomotieven stuk of 20. Er word ook veel mee gerangeerd. Dan moet er natuurlijk wel een 6400/6500 voor.

Marcel
Voor grootspoorfoto's zie site

Geoffrey Korstanje

De vraag was" op eigen kracht" dus die 20 locs bij Venlo zijn we niet naar op zoek ;)

rail4marcel

Maar als je station Venlo pakt als uitgangspunt voor je modelbaan kun je ze wel gebruiken.

Marcel.
Voor grootspoorfoto's zie site

mmhajvth

@ Geoffrey
Je hebt idd gelijk met je voorgaande opmerking.
Maar ik denk dat als ik realistisch wil blijven en toch deze loc's bij elkaar wil zetten (ik doel dan op b.v. 64/6500, 16/17/1800 VS 101, 110, 139, enz. Ik een grensstation moet bouwen en dan maar met een stukje parade baan aan bijde kanten ofzo.

Het is niet anders ben ik bang.

Maar ik sta absoluut open voor ideeen!.. Dus als iemand dit leest en denkt jah!..  Met dat probleem heb ik ook geworsteld, maar opgelost, of bijna opgelost, dan brand los!  ; :D

Wat zijn overigens de beste voorbeelden voor grensstations waar we deze verscheidenheid aan loc's kunnen vinden? Venlo, Arnhem, Emrich of andere stations?

Wederom bedank voor de info

Met vriendelijke groet,

Mark
love to build realistic     let's be kind.

Rick

In Arnhem komen geen Duitse locs ( meer , vroeger alleen diesels), ik zou gaan voor Venlo of Emmerich. En eventueel nog wat van de genoemde locs erbij kopen ;D
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

mmhajvth

Dan denk ik dat ik toch eens heel goed naar Venlo ga kijken want Emmerich is duits en zo pro duits ben ik nou ook weet niet  ;D

Met vriendelijke groet,

Mark
love to build realistic     let's be kind.