Welkom! Login voor uitgebreide toegang en gebruiksfuncties.

Updates:

Doel: 250,00
Donaties: 136,00
Per saldo: -114,00

BNLS spoorkaart DB

in Wat zijn we aan het rijden?

Gestart door Sven, 15 oktober 2010 20:27

Vorige topic - Volgende topic

Basilicum

Citaat van: Petertrein81 op 26 november 2011 15:28
@WimC, volgens mij neem je het BNLS kaart rijden net iets te serieus.
Het hoeft echt niet 100% op je baanplan aan te sluiten.

Precies. De kaart komt ook niet met mijn baanplan overeen.
Laten we eerst Sven maar eens aan de kaart werken, dan kunnen we daarna weer pijltjes gooien. ;)

Groet,
Basilicum

WimC

#271
Een voordeel zoals ik het hier getekend heb, is dat als er dan een trein van Baden Baden naar Rothenburg gaat, deze eerst bij mij over het paradespoor gaat, daarna kopmaakt in Hochstadt en dan pas aankomt in Rothenburg  ;D
Dus het biedt ook kansen (oftewel meer fotomomenten).

Groeten,
Wim

Petertrein81

Hochstadt is een station met veel doorgaande (goederen)treinen, daar is weinig mogelijkheid om kop te maken.
Het door jou voorgestelde is dus niet echt goed mogelijk. Bovendien rij ik voornamelijk met modern materieel en wat museumloks.

Groet Peter,

WimC

#273
Ik ook, dus ik zie het probleem met het kopmaken niet zo.

Edit: voor alle duidelijkheid: goederentreinen en IC-treinen gaan niet naar Rothenburg, maar komen alleen over het paradespoor. Naar Rothenburg gaat eigenlijk alleen een Regiobahn (en aanverwant spul), en dat is tegenwoordig toch allemaal trek/duw of treinstellen, dus kopmaken is geen issue.

True North

@ Dion,

Laat ik beginnen met een regionaal stoptreintje Basel SBB - (Lorrach) - Baden Baden - Donsdorf/Schwarzburg.
Ik dacht aan een blauwe DB E41 met 2 Silberlingen en een Mitteleinstieg rijtuig.

Hoort trouwens niet in dit topic thuis, excuses.  :)

Edwin



Bhf Basel St. Alban, 1985 - 1999.
H0, 2-rail DCC, in opbouw.

Tim Lubbers

Als jullie het ook leuk zouden vinden zou Lubberdam ook wel op de kaart kunnen.
Lubberdam ligt normaal aan de grens,want er rijd Nederlands en Duits materieel.

Groetjes Tim.
De bouw van Daventria.

Basilicum

Natuurlijk mag Lubberdam op de kaart, maar de Nederlandse kaart is hiervoor meer geschikt, dan de Duitse. Lubberdam ligt tenslotte in Nederland.

Groet, :)
Basilicum

Tim Lubbers

Ja dat klopt (y) wordt er ook nog aan de Nederlandse kaart gewerkt. ???
De bouw van Daventria.

Basilicum

Ja, hoor. In deze link kun je de voorstellen kwijt.

Groet,
Basilicum

Sven

Ik weet niet wat het is, maar alle plaatjes die op Beneluxspoor.org gehost worden, zie ik niet, alleen maar een vraagteken, dus ik volg niet helemaal de veranderingen. Wellicht dat het later weer werkt.

Het is de afgelopen dagen vaker ellende met die plaatjes. We hebben toch al een heleboel geld overgemaakt?  ;)
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Ruud K

Huh? D'r is niks aan de hand met de plaatjes, nu niet en de afgelopen dagen niet. Jij zit, meen ik, in het buitenland? De plaatselijke hosting eens aan de tand voelen, zou ik zeggen ;D.

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

Sven

Hm, in Firefox werkt het wel. Grmbl.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Petertrein81

#282
Citaat van: WimC op 26 november 2011 17:12
Ik ook, dus ik zie het probleem met het kopmaken niet zo.
Dus ik moet treinen laten kopmaken, omdat het jou goed uitkomt.
Ik denk dat je je eerst maar eens moet gaan verdiepen in het heen en weer laten rijden tussen de banen.
We doen dat namelijk zo veel mogelijk in overleg met elkaar.
Bovendien hoef je niet per se alle stations op de route daadwerkelijk te passeren.

Groet Peter,

Ruud K

#283
Bij treinverkeer tussen stations is goed overleg via PB een must, zoals Peter schrijft, en het kan heel leuk en gezellig zijn als je elkaar tegemoet komt in ieders (on)mogelijkheden wat materiaal en opzet aangaat 8). Ik heb heel goede herinneringen aan al het vroegere treinverkeer met Ronald (Neustadt), Matheus (Güglingen) en onlangs nog met Ed (Breitendorf) en aan het huidige verkeer met de deelnemers die nog min of meer actief zijn, natuurlijk Basilicum voorop, maar ook Peter, Koos, Evert en Dion. Het gaat om het plezier en de lol.

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

WimC

Dat is me allemaal helder. Er moet ook geen kopgemaakt worden op de baan van Peter voor het verkeer naar mijn baan, het kan. Het kopmaken is niet noodzakelijk voor mijn baan om te figureren in treinverkeer tussen Baden Baden en Hochstadt.

In tegenstelling tot veel banen, staat bij mij namelijk niet het station centraal in het treinverkeer, maar het paradespoor. Veel treinverkeer op mijn baan gaat namelijk niet naar het station (daar heb ik geen ruimte voor). Vandaar ook dat ik mijn rijdraadje "treinverkeer in en langs Rothenburg" genoemd heb. Dat is een hele bewuste keuze geweest. Het "langs" staat er niet zomaar.

Peter geeft terecht aan dat treinen niet alle stations hoeven te passeren. Dat is me volstrekt duidelijk. In mijn geval hoeft bovendien een trein het station niet te passeren om wel in het rijdraadje te komen. Het station Rothenburg en het rijdraadje van Rothenburg zijn geen synoniemen. Een trein kan over mijn paradespoor komen en doet dan het station niet aan. Maar er kunnen ook treinen zijn die het station wél aandoen.

Hoe stel ik me het treinverkeer tussen mijn rijdraadje en andere rijdraden dan voor?:

  • doorgaande treinen van Baden Baden naar Hochstadt en andersom kunnen in mijn rijdraad gesignaleerd worden op het paradespoor. Deze doen dan het station Rothenburg niet aan. Dit geldt sowieso voor goederentreinen en intercities, die komen bij mij namelijk eigenlijk alleen op het paradespoor. Maar ook andere treinen kunnen gewoon in mijn rijdraadje komen zonder station Rothenburg aan te doen. Daarnaast kunnen er natuurlijk gewoon treinen tussen Hochstadt en Baden Baden rijden die niet bij mij in het rijdraadje komen;
  • personentreinen tussen Hochstadt en Rothenburg kunnen rechtstreeks rijden;
  • personentreinen tussen Baden Baden en Rothenburg 'moeten' inderdaad kopmaken in Hochstadt. Aangezien ik naar Rothenburg rijd met treinstellen of treinen met stuurstandrijtuig, betekent kopmaken dat de trein dezelfde richting teruggestuurd wordt als waar 'ie uit gekomen is. Dit kan gebeuren in het rijdraadje van Hochstadt, maar dat is geen moeten. Als het wel gebeurt, dan geeft het naar mijn idee juist een extra dimensie: de trein vertrekt uit Baden Baden, kan bij mij gefotografeerd worden op het paradespoor, komt aan in Hochstadt en vertrekt daarna in dezelfde richting als waar 'ie uit gekomen is, om dan pas in Rothenburg aan te komen. Ook dit is natuurlijk geen moeten: als het kopmaken niet daadwerkelijk in het rijdraadje van Peter gebeurt, dan komt de trein eerst bij me langs over het paradespoor, om dan wat later weer terug te komen vanuit de andere richting;
  • goederentreinen naar het station Rothenburg. Die rijden er eigenlijk niet, in ieder geval geen doorgaande goederentreinen. Mocht er toch eens behoefte aan zijn aan een goederentrein naar (of door) Rothenburg, dan kan dat altijd pragmatisch opgelost worden;
  • ouder materiaal. Nu nog niet bij mij aanwezig, maar die gaan er vast komen, die kunnen vanuit (station) Rothenburg richting Dönsdorf en Schwarzburg gestuurd worden (of andersom natuurlijk).

Kortom, de ligging zoals ik hem getekend heb, past in het concept van de rijdraadjes én het concept van mijn baan. Het betekent tegelijkertijd niet dat ik van anderen dingen verwacht of eis, het biedt naar mijn idee juist leuke mogelijkheden. 

Overigens heb ik tot nu toe eigenlijk nog geen materieel gezien op andere banen wat mogelijkheden biedt voor voor treinverkeer. Te weinig overeenkomsten in materieel. Maar dat komt vast nog wel, ik ben immers pas sinds februari bezig.

Sorry voor deze wat lange post, maar hopelijk maak ik nu duidelijk hoe ik het me voorstel. Als er verder nog vragen of onduidelijkheden zijn, is het misschien beter om dat per PN te doen.

Groeten, Wim