Welkom! Login voor uitgebreide toegang en gebruiksfuncties.

Updates:

BNLS Werkspoor - Philotrain 54B SHM 21 - Ir.P.H. Bosboom

in Trams en smalspoor

Gestart door ronald1956, 17 maart 2010 19:04

Vorige topic - Volgende topic

Simplex

Ronald

In het boek "de stoomlocomotieven der nederlandse tramwegen' ,staatvanaf blz 166 tot en met blz 168 een leuk stukje met de geschiedenis van de LTM serie 21-30 Hanomag fabr.nr 9857-9866 gebouwd in 1922.
Met een foto van de LTM 22 gemaakt te Maastricht 08-1935, een kleine schets van de serie.

Steef
Mvh Steef

RutgerSHM

Mooi resultaat Ronald! Fijn dat het gelukt is met die buiging in de frame platen.

Groeten,
Rutger

ronald1956

#32
Volgende stap :

Het plaatsen van de dom


en de volgende


Pas bij de 5e poging zat hij naar mijn zin (lees precies recht)

hierdoor ontstond er wel een kiertje aan een kant , maar dat werken we later wel weg

Even de soldeerresten weg gepoetst


En de schoorsteen erbij


En nog een vooraanzicht


RutgerSHM

Het is al echt een loc, goed werk Ronald!

Groeten,
Rutger

P.S. Het wordt dus gewoon de SHM 21 neem ik aan?

janw


ronald1956

Door al die complimentjes kan ik haast niet wachten om weer verder te gaan ( alleen nog even tijd vinden/maken).

@Rutger , Klopt de SHM 21 dus.

Simplex

Je hebt ze al in je mailbox! Maar het is miss ook wel leuk voor de rest.

Uit Stoomlocomotieven der Nederlandse tramwegen.







Steef
Mvh Steef

guest7823

Citaat van: ronald1956 op  8 april 2010 22:13
hoofdreservoir onder machinistenhuis


zoals je ziet , gaan bij het verdraaien ook de remblokken naar de andere kant van het wiel (je ziet nu alleen het bevestigings punt)
Dus nu nog op zoek naar een foto van een wiel met remblok


Citaat van: Stedahult op 27 juni 2010 13:32


Steef

Tja dankzij de andere posting / scan weet ik nu wat e.a. zou moeten zijn:

Het is NIET het lucht reservoir, maar....... de verbindingsbuis tussen de twee watertanks.

En die hoort inderdaad aan de voorkant. Ik heb er eergisteren nog naast gelegen, om e.a. daar na de dienst schoon te maken. Ik zou de volgende keer even goed moeten kijken hoe e.a. zit, maar volgens mij gaat de verbindingsbuis vanaf de zijkant van de ene watertank naar de andere watertank. Hierbij zitten dus de watertanks onder de voetplaat en zit er ongeveer 10 cm tussen de binnenkant van de watertanks en de wielen (o.a. om de koppelstang de ruimte te geven).

Dit hoort dus aan de VOORKANT van de loc te zitten. Voor alle duidelijkheid deze verbindingsbuis zit op alle normaalsporige versies van de LTM-Verhoop loc's ongeacht of je een LTM / SHM 21 / SHM 26 wilt maken.

ronald1956

Na een lange tijd stilte nu weer even een update.

Vandaag de remschoenen gemonteerd , diverse leidingen in model gebogen .



En als laatste de 4 buffers erop gesoldeerd

ps) die krokodilklem is om de delen onder de voetplaat omhoog te houden omdat dit gedeelte nog niet definitief vast zit

Ivo tB

Mooi Ronald. Ziet er goed en schoon uit  (y)

Ik heb hier ook nog die kit liggen, maar ik weet nog niet welke versie ik wil maken.

Wel een leuke aanwinst, ook omdat deze nog rijvaardig is.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

e_p

ah, wat een mooi project! heb ik helemaal gemist. ben wel benieuwd naar de stand, zijn er al vorderingen? Zou ook wel een leuk locje zijn in nul. Weet iemand toevallig de radstand? of een tekeningetje?
groet,

e-p

nu ook een blog!

http://nulspoor.blogspot.com/

ronald1956

Hallo e_p,

Helaas ben ik nog niet veel verder met deze lok .

Er gaat nogal veel tijd zitten in het spuiten van 6 GTL8 trams voor leden van onze modelbouwclub.
Hierna nog een platluis afbouwen voor de opendag ,en dan hoop ik weer met m'n eigen modellen door te kunnen gaan

De radstand is 2300 mm.  en van het model is dit 26 mm. (klopt dus op 0,4 bijna)
Tekening staat in de Waldorp bijbel (NS 8301)

e_p

ronald, dank je wel voor je snelle antwoord. 2300mm is bijna 53mm in nul. Ik heb een Lima lokje met die radstand, maar of ik de motor dan weggewerkt krijg? Nog even overdenken. Zijn het gedetaillerde tekeningen in de Waldorp? heb m zelf namelijk niet
groet,

e-p

nu ook een blog!

http://nulspoor.blogspot.com/

RutgerSHM

In de waldorp zal je alleen een zij aanzicht zien, en dat is van de omgebouwde LTM loc. Dus maten enzo kloppen wel maar de ramen bijvoorbeeld niet.

Groeten,
Rutger

guest7823

Citaat van: Limbo afrikaan op 25 maart 2010 19:58
Rutger,

Die 2 dingen aan de achterkant van het machinistenhuis zijn vulbakken van de zandstrooi-installatie.
Oorspronkelijk had deze loks een stoomstrooi installatie. Helaas bleef door condens het zand plakken en daarom werd de LTM verplicht door de Raad van toezicht om de installatie te verbeteren. Uiteindelijk heeft men voor eenvoud gekozen, dus conventioneel. Op bijvoorbeeld de foto bij de opening van de stoomtram Roermond-Sittard zaten ze er nog niet op, maar zo'n 2 jaar later was het gemeengoed.

Groeten,

Jeroen
Recent met " Gerritfan" even wat zitten brainstormen over de LTM 26 en dat met het LTM boek bij de hand. Blijkt dat zowel de uitvoering met de zandbakken buiten op als wel met de zandbakken in het machinistenhuis klopt, echter dat het tijdsafhankelijk is waar de bakken zaten. Ik zal wel even plaatjes zoeken

Verder zijn we er die avond ook achter gekomen dat de bufferbalk zoals die bij geleverd is wel klopt voor de "Gerrit"  met NIET voor de standaard loc's