Welkom! Login voor uitgebreide toegang en gebruiksfuncties.

Updates:

Testbericht: het is bekend dat de zoekfunctie nog niet perfect werkt, er moet een  nieuwe index opgebouwd worden.

binnenverlichting zelf bouwen

in Elektronica en analoog

Gestart door bthijsse, 18 november 2006 20:17

Vorige topic - Volgende topic

fredamsterdam

Mocht je er niet uit komen probeer deze link eens en kijk naar de bouw van een ledverlichting. Zelf heb ik al mijn rijtuigen voorzien van deze ledverlichting en het werkt perfect. Onderdelen zijn o.a te koop bij conrad. www.stayathome.ch

Albert de Heer

Deze dus :

http://www.stayathome.ch/licht_mit_led.htm

je moet een stukje naar beneden scrollen, daar staat het schema met de bruggelijkrichter (= 4 diodes) elkootje van 470uF, en dan nog in serie met de leds een weerstandje van 390 ohm. Zo heb ik het ook gebouwd, incl stroomopname over alle wielen, geeft een perfect resultaat.

Albert

Robkop

Een paar tips over het fabrieken van betrouwbare stroomafname lijkt me ook wel handig. bijvoorbeeld de Roco planD rijtuigen,
evt voor gebruik met Märklin
Wie?
De groeten van Rob

bthijsse

mijn soldeerbout heeft het helaas begeven.
misschien morgen avond maar zeker overmorgenavond ga ik verder.
Aan de link heb ik heel veel gehad.
alvast bedankt,

Bart

bthijsse

Vanavond heb ik de schakeling zoals door Albert heeft"gelinkt" gebouwd en ik ben zeer tevreden met het resultaat. Al denk ik dat een grotere C (1000mF) effectiever is.  Ik denk er nu trouwens over om slechts me 2 leds te weken welke het licht in een perspex staaf inkoppelen.
Moet ik nog eens mee experimenteren.

Bart

Albert de Heer

Als je maar met 2 leds en een lichtgeleider wil werken, heb je het principe van de led en het grote voordeel daarvan nog niet helemaal begrepen, denk ik.
Het voordeel is juist dat je er meer kunt gebruiken, zonder dat je stroomverbruik oploopt. zie :

http://home.hetnet.nl/~deheer.a/binnenverlichting/12.jpg
http://home.hetnet.nl/~deheer.a/binnenverlichting/9.jpg

Rechter rjituig achter ieder raam een gele led, linker rijtuig: witte leds wat minder goed verdeeld.

succes maar weer.

Albert

MBZE_Erik

Geachte de Heer

Is voor U ook mogelijk om foto van de binnen kant van de wagon met de gele leds ?
En graag zou ik ook willen weten of U de stroom afnemers op de wielen zelf gemaakt heeft of gekocht heeft (indien mogelijk ook daar een foto van) !

M.v.G

Erik.

MBZE_Erik

Albert de Heer

Het volgende rijtuig ga ik op 3 assen stroomafname maken om het iets lichter te laten lopen. Die veerdruk tegen de wielen moet zo licht mogelijk, uiteraard, dat is nogal lastig....

ALbert

bthijsse

Hoi Albert,

Prachtig werk, zeer duidelijke foto´s.

Waarom ik met 2 LEDs wil werken:
- ik denk dat de verlichting zich dan egaler verdeeld over het rijtuig
- het lijkt me goedkoper
- ik denk dat ik dan met een kleinere condensator kan werken.

Ik heb dit ooit gezien bij Brelec en leek me een zeer goede vondst.
Alleen zat daar zoveel voor mij overbodige electronica op dat dit te duur zou worden.

Albert de Heer

Hoi Bart,

3 punten die alle 3 niet (of nauwelijks) waar zijn. Je bent goedkoper uit omdat je minder leds gebruikt, das al. Maar het loopt weer tegen de Kerst en dan kun je meestal bij kruidvat e.d. spotgoedkope led-verlichting kopen. Verleden jaar kochten we massaal 20 leds incl batterij houder voor 1,39.....

Met meer leds heb je betere licht verdeling,  zie dat rijtuig met die witte leds, die heeft er een paar minder.
Zolang alle leds in serie staan flikkeren ze niet meer of minder bij een zelfde condensator met maar 2 leds. De stroom blijft immers gelijk, en de stroom bepaalt de ontlaadt tijd van de condensator.

succes maar weer
Albert

400119

Geachte de Heer,
De"Kruidvat"-LED's zijn er weer : rood , geel  en wit , Euro 2,-- / 20 stuks,
in blister-verpakking.
Ik heb uw omschrijving en foto's gezien. Vraag : weet u hoe groot de zicht-hoek/afstraal-hoek, van uw leds is?. 
Ik taxeer de recentelijk gekochte wiite leds op 15 graden. Betwijfel of dit voldoende is om een coupe (voor elk raam een led), mee te verlichten.

M,vr.Gr. RuFu

Albert de Heer

Yep, ze zijn er weer, maar zeg maar Albert  ;)
Heb er zelf ook weer een aantal aangeschaft, gele en rode, witte heb ik nog zat liggen.
De stralingshoek zal inderdaad vrij klein zijn, maar lijkt me geen probleem, het licht zal voldoende weerkaatst worden. Kwestie van uitproberen, ga ik zeker een keer doen, maar voorlopig effe geen tijd voor.

succes er mee.
Albert