Welkom! Login voor uitgebreide toegang en gebruiksfuncties.

Updates:

Doel: 250,00
Donaties: 136,00
Per saldo: -114,00

DJH kit van een Engelse J10 goederenlok van de Great Central Railways/LNER

in BNLS Litter Bin

Gestart door St00mboy, 3 mei 2009 19:22

Vorige topic - Volgende topic

St00mboy

Bedankt voor het medeleven allemaal en voor de tips.

@Ivo
De buts zat precies aan de voorkant van het dak vlak naast de fluit waar het dak op de cabine steunt.. Ik had het dak daar zo dun mogelijk gevijld, omdat het er dan mooier uitzag, precies zoals op de foto. Het is vrijwel onmogelijk om de mooie dunne iets uitstekende dakrand boven de cabine netjes gerepareerd te krijgen, en dan ook nog eens schadevrij de fluit vlak ernaast te solderen. Het was echt de rotst mogelijke plek voor een beschadiging. Bij het schoonmaken volgende week zal ik zeker gebruik maken van je tips.

@Rick
Ik wacht tot ik de cab sides van DJH heb en overweeg om ze als mal te gebruiken voor zelf te maken messing zijkanten. Er zitten wel erg veel rivets op, maar dan kan ik eindelijk eens gebruik maken van mijn GW rivetting tool. Het is ook een mooie oefening om de beading in de open cab te solderen. Als dat me allemaal lukt, dan wordt de lok nog beter dan hij al was, en hij was niet slecht voor een eerste poging, al zeg ik het zelf.

@Tom
Gelukkig dat iemand er nog wat aan heeft.  ;D

Leen.

Tomasso

Precies! ;D Maarre, ken het probleem, ben ook weer bezig met de voetplaat van de 3300, ook alleen maar ellende mee gehad... Nou ja, ben benieuwd naar de oplossing! (y)
Spoor 0 adept

St00mboy

Ik leef ook met jou mee, hoor, en gun je de inspiratie van harte.  ;)
Ben ook benieuwd naar hoe de voetplaat wordt.

Leen.

Tomasso

Hé Leen,

Ik zag dat je nieuwe onderdelen besteld had bij DJH zoals de zijkanten van de cabine, maar hadden ze het dak niet meer? En is er geen vergelijkbare loc waar je ze vandaan kan halen?

Ik weet niet precies hoe de buts er uit ziet, maar bij de voetplaat van mijn 3900 had ik ook een klein detail wat ik weer moest herstellen in het witmetaal. Ik heb toen jouw tip opgevolgd door het te vullen met low melt en daarna heb ik het restant met een exacto mesje helemaal weggesneden. Daarna bewerkt met het glasvezelpotlood en nu zie je er helemaal niets meer van en ik heb op mijn voetplaat toch een miniscuul opstaand randje. Eigenlijk dus een beetje hetzelfde als wat Ivo zegt, alleen heb ik een scherp mesje gebruikt.

Nou ja, je bent toch van het priegelen op de vierkante micrometer dus dit lijkt me wel aan jou besteed. Succes!
Spoor 0 adept

St00mboy

Nee, ze hebben het dak wel en sturen me dat toe. Daarna heb ik ook nog om de cabinezijkanten gevraagd toen die reddeloos waren, dus hopelijk krijg ik die ook. Daarvan heb ik nog geen bevestiging gekregen. Misschien worden ze die dure jongen uit Holland een beetje zat, vooral omdat ik aangaf dat ik nog meer DJH kits heb.
Ik vind priegelen prima, maar met het dak nog op de lok liep ik het risico dat ik ook de cabine voorkant zou beschadigen, dus moest het dak er eerst afgehaald worden. En eenmaal eraf kun je er ook beter gelijk een nieuw dak opmaken. Dat is ook van messing te maken, maar dan moet je ook de profieltjes voor de dakspanten hebben en het witmetalen dak zag er - nadat ik de zijkanten dunner had gemaakt - prima uit.

Leen.

St00mboy

Zojuist bericht gehad van DJH dat alle onderdelen niet voorradig waren en gefabriceerd moesten worden. Het zou nog even kunnen duren eer ze verschijnen, maar ze zijn het niet vergeten.

Leen.

Tomasso

Ha Leen, jammer dat het nog even duurt. Ik zat eens even te kijken op de site van DJH, maar als kitbouwer kan je beter brits dan nederlands rijden, wat een keuze zeg! En dan die prijsverschillen. Nou ja, mocht ik ooit eens uitgekeken raken op nederland, dan weet ik waar ik zijn moet.

Oh by the way, de volgende keer dat ik bij je kom, kom ik ook eens een engelse loc bouwen, namelijk de Longmoor die in het spoorwegmuseum staat. Volgens mij hoeft daar niet veel aan te gebeuren, dus lekker snel rechttoe rechtaan bouwen.
Spoor 0 adept

St00mboy

Zozo, heb jij die kit van de WD 2-10-0?

Veel Nederlandse loks hebben zoals je weet een Engelse oorsprong, dus zo groot is de stap nou ook weer niet. Het echt grote verschil zit hem misschien wel in de schaal.

Leen.

Tomasso

Precies! En het was flink zoeken, maar ik ben er dan ook erg blij mee! Zie er dan ook naar uit om gezellig te komen knutsellen en hopelijk zijn jouw spullen er dan ook, kan jij ook verder. Ben anders zo bang dat je niks te doen hebt...
Spoor 0 adept

St00mboy

Nou, ik heb hier toevallig een hele stapel bruin geverfde bedrade rails en wissels klaar liggen om een baan mee te maken. Het zou wel fijn zijn als ik weer eens iets verder met dat Engelse spul kan stomen dan 1,50m.
Dus ik kan voorlopig zonder de cabine van de J10 ook nog wel een dagje of wat vooruit. ;)

Leen.

TonM

Citaat van: Tomasso op  8 november 2011 19:59
Ik zat eens even te kijken op de site van DJH, maar als kitbouwer kan je beter brits dan nederlands rijden, wat een keuze zeg! En dan die prijsverschillen.

Bij DJH-kits vallen die prijsverschillen wel mee. Het grootste verschil zit hem erin dat de kits van Nederlandse locs compleet zijn, terwijl je voor de kits van Britse locs nog apart de wielen, assen, motor en aandrijving moet kopen. Die onderdelen komen samen ook nog eens op zo'n 75 à 80 Pond.
Maar de keuze is inderdaad om je vingers bij af te likken. En dan is DJH niet eens de enige: Kijk bijvoorbeeld ook maar eens bij South Eastern Finecast en bij Alan Gibson!

Grtz,
Ton

Tomasso

Ja precies! Van dat extra bestellen i.v.m. de toebehoren zoals een motor, etc., dat wist ik idd niet, maar goed dan zijn ze nog steeds relatief goedkoop. Anyway, vind het leuk dat er zoveel mensen met kits bezig zijn! By the way Ton, heb jij niet een NS 3300?
Spoor 0 adept

TonM

Ik heb inderdaad nog een 3300 liggen, maar nog niet gebouwd.
De enige witmetalen kits die ik tot nu toe heb gebouwd zijn een 3700, een 6000 en een 4300 (WD 2-8-0). Ik heb ook nog een 7000 half afgebouwd liggen.

Wat dat betreft is mijn ambitie groter dan mijn vrije tijd toelaat.

Grtz,
Ton

Tomasso

Ha Leen, ik was er ook helemaal niet bang voor dat je niks zou hebben liggen, je voorraad kennende... Maarre, heb er zin in!
Spoor 0 adept

St00mboy

Gisteren kwam de post de onderdelen van DJH brengen:



Het dak moet goed schoongemaakt worden, want er zitten wat gietrestanten aan.
Eens kijken of ik deze onderdelen kan gebruiken om zelf een cabine van messing te maken.
Binnenkort ga ik weer met de bouw verder.

Leen.