Welkom! Login voor uitgebreide toegang en gebruiksfuncties.

Updates:

Zelf wissels bouwen

in BNLS Litter Bin

Gestart door St00mboy, 9 november 2008 13:24

Vorige topic - Volgende topic

Klaas Zondervan

Citaat van: St00mboy op 19 augustus 2017 23:40
2) In dit stuk rail moet een elektrische onderbreking komen. Daarom maak ik het gelijk in twee stukken.
Je kan die onderbreking 4 dwarsliggers dichter bij het puntstuk leggen. Dan wordt het bewegende deel van de tongen langer en zijn ze makkelijker te bewegen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel

St00mboy

Dat kan inderdaad. Dan komt er ook minder mechanische kracht op de soldeerverbindingen.

Leen.

Klaas Zondervan

Leen , ik zie dat je de tongpunten star aan de schuifbiels soldeert. Dan krijg je daar twee starre hoeken waardoor het zaakje moeilijk te vervormen is, lijkt mij.
Zelf gebruik ik een andere constructie voor de aandrijving met staaldraadjes van 0,5 mm. Die zijn flexibel, waardoor de tongen met minder kracht omgaan. En het lijkt meer op het grote voorbeeld. Ik denk dat de foto verder voor zichzelf spreekt.

Projecten:
Dubbelom
Halte Assel

St00mboy

#33
Dat op jouw foto is mechanisch zeker een betere constructie.
Het ziet er ook heel netjes  uit.

Ik heb al een stuk of 25 wissels op deze manier gemaakt en ga ze binnenkort gebruiken.
De vraag is in hoeverre het verdraaien van de rail van invloed is op de punt waar hij over een mm of 2, 3 star vastgesoldeerd zit.
Ik soldeer de punt vast als hij tegen de rail aanzit, dus daar zal er niet veel spanning komen.
En als hij in het midden zit, dan is het niet zo belangrijk, vind ik.
Ik hoop dat de Marcways en SMP's, die met dit concept kwamen, er genoeg ervaring mee hebben opgedaan.

Ik heb de wissels getest met een SEEP en in principe functioneert het goed.
Maar ik wil ze liever niet met de Peco PL-10 of de SEEP PM4 aansturen, vanwege de kracht die er dan steeds met een klap op de soldeerverbinding komt.
Ik heb er nog over gedacht om er op een of andere manier een stuk verenstaal tussen te krijgen om de klap te versoepelen, maar ik ga nu servo's gebruiken voor de aansturing.

Over de rijeigenschappen heb ik nog niet veel ervaring opgedaan. Er liggen twee wissels op mijn BMB-bak en die hebben op 1 rijdag zonder problemen dienst gedaan als trailing point in de stand rechtdoor, dus dat zegt niet zoveel. Over twee weken gaan we opnieuw rijden en als het goed is met meer wissels en dan zien we het wel.

Leen.

St00mboy

Voor de liefhebbers: dit wissel is nu geverfd:




En de schilderkunst van dichtbij:


Ik kreeg er met mijn kwasten ondanks verwoede pogingen geen mooie houtnerf op, maar het zal me benieuwen of je dat op de bak kan  zien.

Leen.

Dave.......

Ik vind het er geslaagd uitzien.
Met hartelijke groet.
Dave

Rheinburg tijdperk V/VI

gilpin43

@klaas: Heb je meer gegevens over jouw stelbalk-constructie? Ziet er interessant uit, beter dan het vastsolderen op een printplaat-biels.

Tulpendaal

Zo even dit draadtje gereactiveerd,

ben weer begonnen met rails maken en overleg me de jig en slijphulpen van fasttrack te kopen (double crossing nr 6 daar die goed is voor een standaard linkse en rechtse standaard wissel, een single crossover links of rechts en een double cross over)

Nu is mijn vraag heeft iemand ooit zo een jig gekocht en er ervaring mee,
(en nee geen discussie over de prijs en kosten enz)

ook info over andere jigs en slijphulpen is welkom
Groetjes Joke

Actief op INSTA als Tulpendaal-modelbouw

TRAM https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=66742.msg3222251988;topicseen#msg3222251988

St00mboy

@ Joke
Sorry, ik zie nu pas je reactie. Ik dacht: "Wat doet dat wisseltopic daar bijna helemaal bovenaan?"  ;D

Ik heb geen spullen van Fasttrack, maar allemaal spullen uit Engeland. Mijn railprofiel is code 75 bullhead en dat verwerkt wat makkelijker dan het hier gangbare flatbottom railprofiel. Mijn templates komen van C&L en SMP Scaleway, die beide inmiddels in andere handen zijn overgegaan, en soms maak ik er zelf gewoon een, zoals twee jaar geleden die voor de kruising op mijn BMB-bak:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=73439.msg3221748458#msg3221748458

Ik heb zelf een tooltje gemaakt om het puntstuk op maat te vijlen, maar dat heb je misschien al gezien:


Het is natuurlijk minder nauwkeurig dan het mooie spul van Fasttrack c.s., maar voor het resultaat maakt dat - voor mij in ieder geval - niet uit.

Leen.

Eegtrain

Woooow dit is gaaaf. Ik was ook ooit eens begonnen aan zelfbouw rails en wissels van TT Filigran.

Ik blijf dit graag volgen (y)

mwdb

Ervaring heb ik in elk geval wel met de  "stockaids" en "pointformers", dus de slijphulpen voor de puntstukken en wisseltongen.
Werken echt heel handig en je kan met de #6 prima uit de voeten voor code 70,75 en 83. Ik gebruik ze voor H0m wissels met wisselhoek 7, 9 en 12 graden, dat maakt niet zo heel veel uit.
Deze hulpjes maken heel consistent werken mogelijk en het gaat heel vlot, ik maakte voor mijn nieuwste station per wissel kant en klaar gevijlde pakketjes die ik op een later tijdstip dan voor de uiteindelijke wisselbouw kon gebruiken.
Wisseltemplates gebruik ik niet, ik neem dat je dat met jigs bedoelt, daar gebruik ik geprinte sjabloontjes voor. En natuurlijk uiteindelijk goed op het oog uitlijnen en klemmetjes om de spoorbreedte te fixeren, "spurhalter" gebruiken. En alles vlak uitlijnen, heel belangrijk (staallineaal).

Groet, Michiel
RhB / H0m-Dubbeldeklayout / Peco/Zelfbouwrails/DCC/Xpressnet
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,70833.0.html

Klaas Zondervan

Citaat van: mwdb op  2 maart 2020 22:48
Werken echt heel handig en je kan met de #6 prima uit de voeten voor code 70,75 en 83. Ik gebruik ze voor H0m wissels met wisselhoek 7, 9 en 12 graden, dat maakt niet zo heel veel uit.
Hoe krijg je dat voor elkaar? Bij een wissel #6 hoort een hoek van 9.46 graden. Daar kun je toch geen andere hoek van maken?
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel

Noordernet

Morgen een reactie van mij, met plaatje van mijn vijlmal, naar een idee van de Scalefour Society. Want Engelse modelbouwers waren arm en bouwden daarom heel veel zelf.

Wolter
Kleinschalig prutsen aan spoor en tram.

mwdb

Citaat van: Klaas Zondervan op  2 maart 2020 23:00
Hoe krijg je dat voor elkaar? Bij een wissel #6 hoort een hoek van 9.46 graden. Daar kun je toch geen andere hoek van maken?
Dat past ook niet zo direct uit de sjabloon, maar je zit er wel dichtbij. Je moet zondermeer nog nabewerken als je die railstaven uit de vijlhulp haalt.
Passend maken doe ik op de template.

Groet, Michiel
RhB / H0m-Dubbeldeklayout / Peco/Zelfbouwrails/DCC/Xpressnet
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,70833.0.html

Pauldg

Wat worden er ineens veel wissels gemaakt hier. Indrukwekkend allemaal. Die klemstukjes met die rubber ringen zijn knap bedacht. Dat ga ik ook proberen.

Mvg, Paul
Boomshanka!