Welkom! Login voor uitgebreide toegang en gebruiksfuncties.

Updates:

Stroom/vermogen/enz bij 15/18V discussie

in Digitaal

Gestart door borotof, 25 juni 2024 11:06

Vorige topic - Volgende topic

Ben

Jullie dwalen af.  ;D

Citaat van: guy1846 op  9 juli 2024 14:15

@ Ben
Strooien met wijsheden, die van Klaas moet in niets onderdoen.

het geneuzel over 1 Volt meer of minder, so what ,  dat je 3 Volt kwijt bent van de 18 Volt is een voetnoot.
over het gebruik van stroom-sensoren bij stroomdetectie , die geen spanningsverlies veroorzaken, en het verlies aan de motor tot +/- 1,5 V beperken, dat is men blijkbaar vergeten.

Weer ga je niet in op de vraag, bovenstaand doet er helemaal niet toe en daar ging het niet om.
De vraag even versimpeld, duidelijker kan ik 'm niet stellen beste man.

Ik rij met 5 treinen digitaal en die 5 treinen nemen tezamen 2A af aan digitale stroom geleverd door m'n centrale. De centrale wordt gevoed met 19V. Wat gebeurt er met de stroom die de centrale moet leveren als ik hetzelfde kunstje doe maar dan met 18V voeding aan de centrale? A) Meer? B) Minder? C) Weet niet / geen mening. De treinen rijden in beide gevallen even snel in km/hr.

Mijn stelling is dat met het verlagen van de voedingsspanning de verliezen afnemen en dus de totale efficiency verhoogt, ik neem minder stroom af. Ik hoor het graag van je Guy, in de tussentijd ga ik het zelf uitvogelen op m'n baantje.

Gr, Ben.

Klaas Zondervan

Citaat van: guy1846 op  9 juli 2024 14:15
@Klaas, heb ik een PB gestuurd met de beleefde vraag, wat bedoel je met ,"een fictieve spanning"
de peak to peak of PTP wisselspanning op de rails bedraagt 33,2 V.
Als je wat langer zou meelopen op dit forum, dan zou je weten dat ik niet reageer op vragen via PB als die vraag ook hier gesteld kan worden.
Dus als je reageert op iets wat op het forum is gezegd, reageer dan op het forum en niet via de achterdeur van een PB.

Nu inhoudelijk: Een PtP spanning is een fictieve spanning omdat die niet bestaat. Leg anders maar eens uit hoe je een meetinstrument zo aansluit dat het 33,2V aanwijst.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel

bask185

+1 kudo, Jeroen  ;). Spot on.

Vooral dit zinnetje:
CiteerVergeet alle aannames die je voor een 50Hz sinus mag doen
Wat betekent dit nu voor de p2p spanning? En waarom is dit getal hier waardeloos?

Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Karst Drenth

Citaat van: Ben op  1 juli 2024 06:53
Strooien met wijsheden en ontwijken of niet ingaan op gestelde vragen: daar excelleert dit forum in.....  ;D ;)

Typisch gedrag van een, zoals onze oosterburen het noemen, z.g. "Halb-wisser".... in het Nederlands ook wel een Klok-en-Klepelaar genoemd.

Citaat van: bask185 op  9 juli 2024 15:32
Vooral dit zinnetje:Wat betekent dit nu voor de p2p spanning?

Best guess "Peak to Peak", popie jopie talk: p2p, net zoiets als DR5K ;) :P  ::)

Citaat van: bask185
En waarom is dit getal hier waardeloos?

Omdat het incorrect is. Peak to Peak bij een H-Brug sturing is gewoon de ingangsspanning - het verlies (1.1V ) van de brug. Een HBrug poolt alleen om, verdubbelt niet de spanning.

Waar Wim(Guy), o.a. vermoedelijk mee in de war is, is een Common-Ground eindtrap. Hoewel je die spanning in de praktijk nooit zult aantreffen, gemeten wordt namelijk gerelateerd aan Ground. Vandaar dat Klaas het woord fictief gebruikt.

Grtzz,
Karst

Jeroen Vreeken

Citaat van: Klaas Zondervan op  9 juli 2024 15:32Leg anders maar eens uit hoe je een meetinstrument zo aansluit dat het 33,2V aanwijst.

Men neme een oscilloscoop, sluit de nul aan op de ene rail, en de probe op de andere rail. En op het scherm verschijnt een blokgolf die wisselt tussen +16.6V en -16.6V.
Sommige scopes hebben zelfs een stand (Waarschijnlijk ergens naast het 'idioten' knopje) waarin hij netjes aangeeft wat de Vpp is, en die zal dan inderdaad 33.2V aangeven.

De 33.2V is dus niet fictief. Maar je ziet hem alleen als je de juiste referentie neemt.
Is het praktisch nuttig? Niet echt....
Voegt het wat toe aan de 'rijd mijn trein efficienter op lagere spanning discussie'? Helemaal niks.

Wat dat betreft is het simpel:
Rijdt de trein bij beide spanningen even hard? Dan is de stroom lager bij de hogere spanning.
Meet je bij een lagere spanning ook een lagere stroom? Dan is er meer aan de hand dan een simpele decoder+motor.

borotof

Citaat van: Ben op  9 juli 2024 15:30

Mijn stelling is dat met het verlagen van de voedingsspanning de verliezen afnemen en dus de totale efficiency verhoogt, ik neem minder stroom af. Ik hoor het graag van je Guy, in de tussentijd ga ik het zelf uitvogelen op m'n baantje.

Gr, Ben.

De kern van de vraag is dus : Hebben  moderne lokdecoders verliesvrije stepdown converters of niet. Ik vermoed van wel, en dus is mijn antwoord dat de stroom omhoog gaat...(of het een signicant verschil uitmaakt weet ik niet)

grtz rob

Klaas Zondervan

Citaat van: Jeroen Vreeken op  9 juli 2024 17:15
De 33.2V is dus niet fictief. Maar je ziet hem alleen als je de juiste referentie neemt.
Is het praktisch nuttig? Niet echt....
Het is nog steeds fictief, want er is geen enkel moment waarop de spanning 33,2V is.

Het enige praktische nut haal je zelf aan met het scoopbeeld. De term peak-to-peak is ooit geïntroduceerd omdat dat op een scoopbeeld makkelijk te meten is. Je hebt de nullijn namelijk niet altijd in beeld. Maar om de echte spanning te weten moet je nog wat rekenen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel

spock

Citaat van: borotof op  9 juli 2024 17:27
De kern van de vraag is dus : Hebben  moderne lokdecoders verliesvrije stepdown converters of niet.

Dat is makkelijk: Nee.

Niet 1 decoder heeft een stepdown converter. Alle sturen de motor aan met een H-brug oftewel door een PWM-signaal.
Of je loc dezelfde snelheid aanhoud bij een verschillende baanspanning is afhankelijk van de regeling die in de decoder zit.
Het ene merk decoder zal de snelheid bijregelen en bij een ander merk gaat de snelheid omlaag bij een lagere spanning. Dit is geen aanname, maar zelf getest.
Conclusie: als een decoder dezelfde snelheid aanhoud, dan moet de gemiddelde stroom verhogen. Er bestaat geen magische H-brug die uit het niets vermogen kan genereren.

mvg spock

borotof

Tuurlijk hebben ze wel een stepdown converter, de electronica in de decoder moet ook aangestuurd, en dat gaat zeker te weten niet met de baanspanning. Ik beoordeel uw reactie dus als : niet waar.

grtz rob

spock

Hallo Rob,

Een stepdown converter is een schakelend circuit. De microcontroller draait in de regel op 5Volt. Dit wordt gemaakt door een weerstand en een zener. Een weerstand en een zener beschouw ik niet als een stepdown converter.

mvg spock

PS: Ik ben er niet vies van om decoders op component niveau te repareren. Ik denk niet dat U  kan beoordelen wat waar of niet waar is.

Albert de Heer

Citaat van: borotof op  9 juli 2024 20:19
Tuurlijk hebben ze wel een stepdown converter, de electronica in de decoder moet ook aangestuurd, en dat gaat zeker te weten niet met de baanspanning. Ik beoordeel uw reactie dus als : niet waar.

grtz rob

Sorry Rob, maar je beoordeling is niet correct. Niet iedere spannings verlagende schakeling is een stepdown converter. Een stepdown converter is een schakelend ding, en de meeste decoders hebben een ouderwetse (nagenoeg analoge) spanningsverlaging voor de voeding van de microcontroller.

Albert de Heer

Citaat van: spock op  9 juli 2024 20:31

mvg spock

PS: Ik ben er niet vies van om decoders op component niveau te repareren. Ik denk niet dat U  kan beoordelen wat waar of niet waar is.

Ik heb er nog 1 liggen die de lok nog maar in 1 richting laat rijden. Moet nog wel te repareren zijn.  ;D

henk

En ik heb weleens locdecoders in elkaar gesoldeerd en kan onderschrijven dat de vijf volt voeding eenvoudig in elkaar zit. Dat kan, omdat de controllers zelf maar weinig stroom verbruiken. Dus ondanks de wat eenvoudige manier waarop de spanning flink wordt verlaagd, is er geen sprake van een fikse warmteontwikkeling.

Ik zie ook niet zo goed wat de voeding van de controller met het vraagstuk in dit draadje heeft te maken.

Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

borotof

Nou, dat is niet zo moeilijk, dan blijft nl alleen de pwm van de motor over als signicant vermogensverbruiker, en aangezien die verliesvrij werkt vziw, blijft de vermogensvraag hetzelfde dus lagere stromen bij hogere spanning.

spock

Dat is maar de vraag. Het is namelijk afhankelijk van de motorregeling die in de decoder zit. Blijft de snelheid hetzelfde, dan klopt de stelling. Neemt echter de snelheid af dan zal de opgenomen stroom lager zijn.

mvg spock