Welkom! Login voor uitgebreide toegang en gebruiksfuncties.

Updates:

Vraag over een Trix loc/motor en verlichting

in Modeltreinproblemen en -vragen

Gestart door Ronald Halma, 26 juni 2024 09:57

Vorige topic - Volgende topic

Ronald Halma

Ik heb deze loc: https://www.trix.de/en/products/details/article/22301?cHash=ba2d27513a9c4c339cb1462aa158848c

Jaren geleden gekocht voor achteraf teveel geld.... vond het hele ding enigszins teleurstellend qua decoder en rijden. Is niet slecht maar niet wat ik van de meeste US merken gewend ben namelijk fijne normale rondmotoren. Dit ding heeft een enorme klomp in zich:

20240625_110631 by Ronald Halma, on Flickr

20240625_110637 by Ronald Halma, on Flickr

Onderhoud; wat en hoe? Ik zie koolborstels zitten maar verder? Aandachtspunten?
Verder vind ik de verlichting helemaal niks en veel te geel. Ook laat zich daar verder niet veel aan instellen met die spartaanse geluidsdecoder... en een nieuwe erin vind ik net te gek.

Ik hoor het graag en laat mij graag iets bij leren! (y)

henk

Tja, dat is gewoon de klassieke Märklin draaistelmotor. Zo te zien in de versie met vijfpolig anker en permanent magneet. Maakt een bak herrie, maar kan weinig aan kapot en valt weinig aan te onderhouden. Veel meer dan hier een daar een filmpje olie volgens gebruiksaanwijzing en om de tig jaar nieuwe koolborstels in niet aan de orde.
Is er een reden voor de vraag nu? Werkt er iets niet goed?
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Ronald Halma

Vond m niet fijn draaien, lawaaierig. Vandaar  ;) Ken die dingen niet dus vraag liever eerst. Ook na bijna een halve eeuw met treintjes spelen en sleutelen

Ben

De teleurstelling over de decoder snap ik, die zit er namelijk niet in. Het is een analoge lok met een brugstekker waardoor je er alleen met een DC voeding mee kan rijden.

Ronald Halma

Even goed kijken, Ben  ;) Er zit een geluidsdecoder in van MaTrix ;D

Jelmer

Welkom bij Marklin  ;)

Motor, ziet er uit als een standaard DCM (Drum Collector Motor). Af en toe beetje smeren. 2 koolborstels, die worden met de jaren korter. Sommige mensen weten heel precies te boren en zetten er kogellagers in, dat schijnt wel te helpen.

Geluidsdecoder.. voorgeprogrammeerde print met paar standaard geluiden lijkt mij, hoewel echt motorgeluid te horen moet zijn bij belasting. Is een aparte printplaat naast de echte decoder.

En dan de lichten, zou mij niet verbazen als deze is uit de tijd dat Marklin met gele leds werkte (ja volgens mij zo rond het jaar 2003 gemaak, dus geel).
Er zijn mensen die het aandurven om de SMD's om te solderen naar warmwit, heb even zo snel geen ombouw gevonden.

Marklin pendant is 37610, enige verschil zou de sleper moeten zijn. Misschien vind je onder dat nummer nog wat meer info;
http://www.web-hgh.de/index_jsm_moba.htm?http://www.web-hgh.de/p03_maedig_6090x-asic-so_37610.htm

Groeten,
Jelmer

Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel

Ronald Halma

Citaat van: henk op 26 juni 2024 10:22

Is er een reden voor de vraag nu? Werkt er iets niet goed?

Ik ben door het materieel aan het gaan... dus alle locs in kaart brengen, hoe ze momenteel zijn. Technisch en optisch. Zodat ik komende winter eens rustig alles op orde kan brengen  :)

Ben

Citaat van: Ronald Halma op 26 juni 2024 10:35

Er zit een geluidsdecoder in van MaTrix ;D

Ah ja, op de foto. Ik keek in de link naar de Trix site die je gaf.

Wil je er nog iets van maken zet je er een LokSound in. Met het geluid lekker hard zodat je de koffiemolen motor niet hoort.  ;D
Van het gele licht heb ik geen verstand, wil je het witter hebben zul je de ledjes moeten vervangen.

Ik zou het ding gewoon in de vitrine zetten....

Gr, Ben.

bellejt

die motor zou nagenoeg geruisloos moeten zijn.Ff nazien en drupje olie op middelpunt en tandwielen.Als je wat kan solderen kan je de SMD leds vervangen door wittere exemplaren
Greetings,salutations,groetjes,

Ronald Halma

@ Jelmer; klopt allemaal. Idd gele leds op een print. Zal zo even een foto of anders plaatsen.

@ Ben; sorry  ;D  Ik had even snel een link gezocht voor het model.

Citaat van: bellejt op 26 juni 2024 10:50
die motor zou nagenoeg geruisloos moeten zijn.Ff nazien en drupje olie op middelpunt en tandwielen.Als je wat kan solderen kan je de SMD leds vervangen door wittere exemplaren

SMD heb ik nog nooit gedaan.... zal een uitdaging worden  ;)

Citaat van: Ben op 26 juni 2024 10:48
Ik zou het ding gewoon in de vitrine zetten....

Staat hij nu ook  ;D  maar had hem natuurlijk gekocht om mee te rijden. Misschien maar te koop zetten  ;) Loksound erin? Vind ik voor wat het model nu is teveel geld. Eigenlijk valt het ding helemaal tegen qua kwaliteit, het enige wat de prijs misschien rechtvaardigt is dat hij compleet van metaal is. Maar dat is duidelijk niet mijn ding, heb ze toch liever meer gedetailleerd in kunststof.

Jelmer

Denk dat de metalen behuizing ook erg werkt als een klankkast voor de motorgeluiden.

Om te zien is hij wel erg mooi... maar ja, een trein die niet rijdt is geen trein meer..

Oh ja, mocht je de gele leds willen vervangen, kijk dan ook naar de benodigde weerstanden, die zijn bij geel vaak in lagere waardes dan nu goed is voor wit.

Groeten,
Jelmer
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel

henk

Citaat van: Ronald Halma op 26 juni 2024 10:25
Vond m niet fijn draaien, lawaaierig. Vandaar  ;)

Helemaal goed dus.  (y) ;D
Zonder gekheid, met het juiste anker en magneet rijdt de aandrijving wel soepel. Alleen oordoppen in.

Volgens mij is het een van de laatste modellen die Märklin nog van deze aandrijving voorzag. Met gevolgen voor de NL-rijder. Vanwege gelijke draaistellen kreeg de 1200 een jaar of 15 geleden ook deze aandrijving. Is inmiddels door Märklin aangepast.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Ronald Halma

Citaat van: Jelmer op 26 juni 2024 11:29

Om te zien is hij wel erg mooi... maar ja, een trein die niet rijdt is geen trein meer..

Oh, hij rijdt verder goed hoor. Maar als je hem naast alle andere modellen zet die dan samen met hem zouden rijden op hetzelfde baantje vind ik het maar magertjes.... De rest rijdt gewoon stukken beter! ;)

Ding kostte me toen dacht ik 190 euro. Dat vond ik voor aankoop gerechtvaardigd, na ontvangst was ik toch wel behoorlijk teleurgesteld. Misschien beter voor een verzamelaar  ;)

Ronald Halma

Mei 2020, net na aankoop. Klik op het plaatje voor het filmpje:

20200515_154402 by Ronald Halma, on Flickr

Van het geluid klopt overigens niks... was ook deels de teleurstelling  ::)

Jelmer

ah zo klinkt mijn BR 218 ook om maar iets te zeggen...
"we trekken een la open met dieselgeluid, zal zo wel goed zijn" is mijn gevoel er bij.  ;)

Ken het origineel niet, kan er niets van zeggen (van de BR218 qua geluid ook niet trouwens..)

Groeten,
Jelmer

Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel