Welkom! Login voor uitgebreide toegang en gebruiksfuncties.

Updates:

Vandaag 50 jaar geleden

in Ditjes en datjes

Gestart door GerardvV, 23 mei 2024 13:46

Vorige topic - Volgende topic

Pauldg

Waar Niek het net over heeft. Alleen de eerste twee 1000' en (1002 en 1002) zijn in de eigen werkplaats verbouwd vanwege het ontbreken van een middeninstap. Daarbij zijn de raampjes ook vervangen door grote ramen van het type 1200 en 1300. Uiterlijk hadden ze daarna het meest weg van een 1300, maar met de breedte van een 1100. De 1200 en series daarna waren 15 centimeter breder dan de 1000 en 1100 series.
Boomshanka!

R1954

 :)
Thxs.
Nu lijkt het me helemaal voor ieder duidelijk.
Vrindelijke groet.

R.

Pauldg

Zonde dat er niet een van die twee bewaard is gebleven (op een neus na). Het waren unieke exemplaren met een bijzondere geschiedenis. Ach, laten we niet klagen, er is nog een hele vloot van die dingen waarvan de meeste bedrijfsvaardig.
Boomshanka!

spoorzeven

Lijkt mij ook, dat niet klagen. Het bijzondere was er echt wel af bij de 1001 en 1002. Die konden overigens ook als koppelstel rijden; met elkaar en met een 1300 (en, naar ik aanneem, dus ook met een 2100).
Groet, Frank

Pauldg

Nee, dat laatste niet. Omdat de breedste wagen voorop moest rijden en dat kon dan met een 2100 weer niet
Boomshanka!

R1954

Dat was wel sneu voor die 2100-en, ze konden niet op kop rijden en ze waren door de veranderde mentaliteit - zwartrijden, vernielingen - van het "publiek" binnen korte tijd onbruikbaar voor het doel waarvoor ze gebouwd waren: onbemande volgwagen.
Vrindelijke groet.

R.

Pauldg

Ja. Er is nog een plan geweest om ze met een aantal 1300'en om te bouwen tot gelede trams. Dat is het niet geworden. De meest voor de hand liggende optie was natuurlijk geweest om bij BN een aantal normale koppen te bestellen en die er op te laten lassen. Dan waren het de facto 1300'en geworden.
Boomshanka!

R1954

1400-en.
Was wel aardig geweest, had de NS ook niet... ;)
Vrindelijke groet.

R.

spoorzeven

Citaat van: GerardvV op  8 juli 2024 16:47
Elke goederentrein had voor of achterop nog een Caboose, de Noordamerikaanse Dg,
Ik weet niet hoe dat bij de andere maatschappijen was, maar CN staakte het gebruik van cabooses in 1990.
Groet, Frank

GerardvV

740711 C2-16a Bassano AB (CA) by Gerard van Vliet, on Flickr
Op één van de ritten in de omgeving van Brooks kwamen wij door Bassano AB.
Ook hier was een wisselplaats op de enkelsporige Transcanadalijn van CPR.
Hier stond  een lange goederentrein richting Calgary met twee CPRlocs in de oude kleuren te wachten op de tegentrein.
Bassano AB
11 juli 1974.

740711 C2-17a Bassano AB (CA) by Gerard van Vliet, on Flickr
De treinenloop werd nog geregeld met de klassieke vleugelsignalen.
Bassano AB
11 juli 1974
Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
173*hier
133* bij buren
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde

GerardvV

Vandaag met de auto vertrokken naar Vancouver waar we ongeveer een week over zullen doen.
Onderweg worden diverse parken en bezienswaardigheden bezocht langs de grens Canada/VS, gelukkig wordt op de eerste dag nog gestopt in Lethbridge AB waar toch nog wat spoors kan worden geplaat.

740712 C2-18a Lethbridge AB (CA) by Gerard van Vliet, on Flickr
Lok CP 3651 monument Galt Gardens Park ,
Lethbridge AB,
12 juli 1974.

740712 C2-18ba Lethbridge AB (CA) by Gerard van Vliet, on Flickr
Spoorbrug over Oldman River,
Lethbridge AB
12 juli 1974.
Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
173*hier
133* bij buren
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde