Welkom! Login voor uitgebreide toegang en gebruiksfuncties.

Updates:

Doel: 250,00
Donaties: 136,00
Per saldo: -114,00

Wat betekent geel rond teken op talbot zelflosser NS?

in Al het andere!

Gestart door becasse, 16 mei 2024 10:04

Vorige topic - Volgende topic

becasse

Hallo Beneluxers,

We kan mij helpen? Op de Talbot-zelflossers tijdperk 3 staat naast alle gewichtsinfo rechtsonder een klein rondje, geel volgens Brawa, met zoals het lijkt een soort stervormig motief. Weet iemand wat dit betekent en heeft iemand een duidelijke afbeelding misschien? Dan zou ik zeer geholpen zijn. Alvast dank!










Waar gaan we heen voor spoor 1?
http://becasse-weathering.blogspot.nl/

sneek

Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

Bouw H0 Lahntal- und Aartalbahn 1956-1962 (Diez, Balduinstein, Hohenstein), Traincontroller Gold, MultiZentrale Roco.

hervé



Goede middag,

Zou kunnen. Echter, rollagers waren in de jaren 1960 algemeen, standaard. Waarom dan (nog) een aparte aanduiding ?
Was dit een UIC-symbooltje of uitsluitend NS ?   

becasse

Dank in ieder geval. Dat vermoedde ik reeds maar navragen kan zeker geen kwaad. Deze (SKF?) aspotten waren toch ook onder veel andere NS wagens te vinden? Waarom ontbreekt dan dit symbool meestal?

Of was ik ziende blind?

Michiel
Waar gaan we heen voor spoor 1?
http://becasse-weathering.blogspot.nl/


spoorijzer

Volgens Artitec hadden de in de jaren 50 gebouwde zandwagens (herbouwd met gebruik van oude onderstellen) nog glijlagers:

https://www.artitecshop.com/nl/zandwagen-172458-onberemd-glijlagers-depot-maarn-i.html

Ik denk dat, zeker veel goederenmaterieel, nog glijlagers had in tijdperk 3. Ook bv de blokkendozen hadden origineel glijlagers. Hoewel die vanaf 1936 werden vervangen door rollagers, was dat na de oorlog niet bij al het materieel gelukt:

https://www.railwiki.nl/index.php/Mat%2724_-_Materieel_1924_(Blokkendoos)

Dus de vraag is, wanneer zijn de tekens verwijderd?

Groeten,
Rogier

Noordernet

#6
Die tekens zijn waarschijnlijk vanaf 1970 verwijderd. Want vanaf toen mochten grensoverschrijdende goederenwagens geen glijlagerpotten meer hebben.

Groet,
Wolter
Kleinschalig prutsen aan spoor en tram.

metpetergaathetbeter

Citaat van: Noordernet op 16 mei 2024 15:49
Die tekens zijn waarschijnlijk vanaf 1970 verwijderd. Want vanaf toen mochten grensoverschrijdende goederenwagens, geen glijlagerpotten meer hebben.
misschien juist een reden dat tekentje dan wel te houden !

Noordernet

Nee, want rollager was toen standaard geworden. En wat eenmaal standaard is behoeft niet meer afzonderlijk te worden aangegeven.

Wolter
Kleinschalig prutsen aan spoor en tram.

sneek

Op deze vierdeurswagen bij de VSM is het rollager symbool ook keurig aangebracht



Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

Bouw H0 Lahntal- und Aartalbahn 1956-1962 (Diez, Balduinstein, Hohenstein), Traincontroller Gold, MultiZentrale Roco.

hervé


Publiciteit voor SKF  ?    ;) :       https://media.s-bol.com/By1z9BR7Mqvk/1gowNj/550x305.jpg  (foto SKF/Bol)

Kan me niet voor de geest halen dat zo'n geel rondjes ook terug te vinden zijn op DB- of NMBS-goederenwagens, Europ- en/of RIV  (zonder tegenbericht)

becasse

Dank Mannen! We zijn hiermee goed geholpen!  (y)
Waar gaan we heen voor spoor 1?
http://becasse-weathering.blogspot.nl/

sneek

Graag gedaan, hier nog twee detailfoto's. Ook de zwenkdakwagens Tds kregen het symbool nog tijdens de aflevering in 1964.




Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

Bouw H0 Lahntal- und Aartalbahn 1956-1962 (Diez, Balduinstein, Hohenstein), Traincontroller Gold, MultiZentrale Roco.