Welkom! Login voor uitgebreide toegang en gebruiksfuncties.

Updates:

Testbericht: het is bekend dat de zoekfunctie nog niet perfect werkt, er moet een  nieuwe index opgebouwd worden.

Welke trafo voor aansluiten Roco Switch Decoder 10836 ?

in Modeltreinproblemen en -vragen

Gestart door MarkSpoor, 13 mei 2024 09:52

Vorige topic - Volgende topic

MarkSpoor

Hallo allemaal,

Ik heb een (zwarte) Roco Z21 en een Roco Switch decoder voor aansturing Fleischmann wissels. Ik wil graag de stroomtoevoer voor de Switch decoder apart van de rails spanning (zoals ook overal wordt aanbevolen ivm hoge spanning van Fleischmann wissels).

In de handleiding van de Switch Decoder wordt een power supply aanbevolen van 12-20 Volt DC (geen AC) min 2 Ampere.

ik heb dus (te) weinig verstand van voltages enz. houd dit in gedachte  ;), ik wil vooral de beste en juiste oplossing. zonder de switch decoder op te blazen...

Nu heb ik de volgende Trafo's liggen:
Fleischmann 6811
Fleischmann 6812
Viessmann 6200 Lichttrafo
Fleischmann 6755

Welke kan ik gebruiken?

6812 -> Trafo voor TwinCenter, echter staat er ~ (AC?) op, en is dus niet te gebruiken?
6811 -> Trafo voor TwinCenter, echter staat er ~ (AC?) op. Echter bij de gele en zwarte aansluiting staat er DC 6803 (SEC I), wat duidt op DC gelijkstroom?

Dank alvast! waarschijnlijk haal ik dingen door elkaar, excuses alvast!

groet, Mark

henk

Allemaal wisselstroom en dus niet bruikbaar volgens de handleiding. Dat DC 6803 slaat niet op DC, maar op Digital Control 6803, een wat ouder eenvoudig digitaal systeem. Elders op de trafo staat ook dat zowel sec1 als sec2 wisselstroom leveren.

In de gebruiksaanwijzing hebben ze het over een 'Netzteil' dus kennelijk wordt een gelijkstroomvoeding bedoeld. Die dingen zijn niet zo duur. Misschien heb je nog ergens een geschikte laptopvoeding liggen.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Klaas Zondervan

Volgens de handleiding mag je ook voeden met de DCC spanning. En dat is toch echt wisselspanning. Wel een beetje vreemd.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel

henk

Denk dat er toch nog een gelijkrichter en een kleine elco in de decoder zit en dat het niet de bedoeling is dat de spanning 1,4 keer hoger wordt.

Klaas Zondervan

Maar dan kunnen ze voor wisselspanning toch een andere maximum waarde geven?
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel

henk

Tja, het blijft speculeren als we de inhoud van de decoder niet kennen.
Terwijl je typte had ik de tekst veranderd naar 'kleine' elco om wat rimpels weg te werken. Die elco is dan niet geschikt om gelijkgerichte wisselspanning af te vlakken.
Of alleen een gelijkrichter.

Nou ja, de handleiding is verder duidelijk en laten we er maar vanuit gaan dat Roco echt een netvoeding bedoelt.

Klaas Zondervan

Ik krijg er altijd de kriebels van als een fabrikant niet het achterste van zijn tong laat zien.
Dus waarom wel DCC, en niet 50Hz? Daar zouden ze best wat duidelijker over kunnen zijn.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel

MarkSpoor

Bij YaMorc zie ik de handleiding dat de decoders zowel wisselspanning als gelijkspanning aan kunnen. Ik heb toch de 6811 eens aangesloten en dat werkt gewoon, alleen ..... is dat verstandig :)

Iemand een suggestie wat ik het beste kan gebruiken?

HugoB123

de Switch decoder kun je aansluiten op de railspanning (van de Z21) of een aparte voeding bijvoorbeeld de 10850. voordeel van het laatste is dat je dan twee voedingscircuits hebt die als je een wissel schakelt, niet leidt tot verstoring (knipperende of dimmende verlichting op je voedingcircuit van de z21. let wel op dat je als je met een tweede circuit de switch decoder(s) voedt je alsnog je DCC signaal via de voeding van de Z21 moet doorgeven door deze aan te sluiten op de Switch decoder..

Greets

MarkSpoor

Ga ik die voeding kopen en aansluiten. Dank voor het meedenken.

ArjanB

Als ik ook nog even mag doorgaan op dit onderwerp.

Volgens de handleiding is het dus beter om een externe voeding te gebruiken, ok

Nou als je dan een bijpassende Roco voeding (10850) koopt moet je dan voor elke switch decoder een aparte voeding kopen? of kun je 1 voeding gebruiken voor meedere switch decoders via een verdeelblokje of zo?

Arjan

henk

Eén voeding is genoeg. Die sluit je aan op alle decoders. In de regel zal immers maar één wissel tegelijk worden geschakeld.

Onder mijn baan loopt daartoe een extra ringleiding naast die voor de digitale spanning. De decoders zijn verspreid onder de baan gemonteerd en op beide leidingen aangesloten.

Die 10850 zal wel bruikbaar zijn, maar is natuurlijk wel aan de dure kant omdat er Roco op staat.  :)
Denk dat je dezelfde voeding voor de helft van de prijs kan scoren. Persoonlijk zou ik ook een iets zwaardere voeding kiezen. Zoiets bijvoorbeeld.
https://www.allekabels.nl/ac-dc-adapter/7207/3798583/universele-acdc-adapter.html

En als gezegd, vaak gaan voedingen langer mee dan de bijbehorende apparaten, dus die dingen liggen bij bosjes in laadjes en bij de kringloop.

Citaat van: MarkSpoor op 13 mei 2024 20:20
Bij YaMorc zie ik de handleiding dat de decoders zowel wisselspanning als gelijkspanning aan kunnen. Ik heb toch de 6811 eens aangesloten en dat werkt gewoon, alleen ..... is dat verstandig :)

Of dat verstandig is, hangt af van de schakeling in de decoder en die kennen we niet. Als de decoder functioneert met een externe wisselspanning, dan doet dat vermoeden dat de stroom in de decoder wordt gelijkgericht en vermoedelijk ook wordt afgevlakt met een condensator. Bij dat afvlakken wordt normaal de spanning met een factor 1,4 hoger. Om die reden zie je dat in veel gebruiksaanwijzingen de maximale spanning voor wisselstroom lager is dan voor gelijkstroom. Hoewel zelfs dat verwarrend kan zijn. Ik ken al iemand die dacht een gelijkrichter achter de trafo te plaatsen en dan een hogere spanning te kunnen gebruiken. Zo werkt het dan ook weer niet. Maar op zich zou je een wisselstroom tot 14 volt kunnen gebruiken.
Maar we weten het dus niet met zekerheid hoe de decoder in elkaar zit. Zou toch maar de geadviseerde gelijkstroomvoeding gebruiken.

Karst Drenth

Citaat van: Klaas Zondervan op 13 mei 2024 17:01
Dus waarom wel DCC, en niet 50Hz?

Enigste wat ik mij kan voorstellen, is dat ze onvoldoende buffer-elko aan boord hebben voor 50Hz Sinus.
Bij DCC heb je na gelijkrichting al een gelijkspanning quasi zonder rimpel. Dus weinig buffer elko nodig.

Grtzz,
Karst

[Edit]

Heb hier de "Switch" variant en daar zit idd maar een miezerig 47uF elkootje in.

[/Edit]

henk

Ja, was al geopperd, maar gek genoeg blijkt het ding ook op wisselstroom te werken.

Citaat van: MarkSpoor op 13 mei 2024 20:20

Het is me alleen niet duidelijk of Mark ook heeft geprobeerd een wissel te schakelen.

MarkSpoor

Yep, wissels schakelen werkte gewoon op wisselspanning evenals de seinen via de signal decoder.

Maar sinds vandaag toch maar voor de zekerheid gelijkstroom trafo erop gezet. Voelt toch iets 'veiliger'.