Welkom! Login voor uitgebreide toegang en gebruiksfuncties.

Updates:

Testbericht: het is bekend dat de zoekfunctie nog niet perfect werkt, er moet een  nieuwe index opgebouwd worden.

BNLS Module “Wijhe”

in BNLS-forum modulebaan bouwverslagen H0

Gestart door Hans van de Burgt, 5 mei 2024 12:32

Vorige topic - Volgende topic

Hans van de Burgt

Een erg leuke documentaire is die van Omroep Gelderland over de Van Gend en Loos goederenloods uit Tiel die verplaatst en herbouwd werd in het Nationaal Openluchtmuseum in Arnhem. Het filmpje geeft een leuke inkijk in een van de bekendste bedrijven van Nederland uit de vorige eeuw, nu opgegaan in DHL.



Klik op het plaatje op op deze link:
https://youtu.be/0Fu2KmlZ_2E?si=FCNI5UqQs-igILsZ

Gr, Hans

Hans van de Burgt

#17
Met dank aan RonaldK heb ik de tekening uit het Utrechts Archief van de Goederenloods van station Wijhe kunnen downloaden. De eerste stap was nu deze tekening importeren in Onshape. De afbeelding bleek een beetje scheef te staan, dus heb ik deze "recht" gezet. De loods gaat gebouwd worden in de schaal 1:87. Bij vergroting blijken er in de tekening twee referentiematen vermeld te staan. De lengte van de loods blijkt 23m en de breedte 8m. Om de tekening nu precies op schaal te krijgen, trek ik een horizontale lijn over de lengte van de tekening van muur tot muur. En vervolgens verander ik de lengte hiervan in 23000/87. De hele tekening staat nu in de schaal 1:87 op het scherm.



Het blijkt een mooie scherpe afbeelding te zijn, die eenvoudig element voor element over te trekken zal zijn. Dat ga ik deze keer niet alleen doen. Maar samen met Ruben die graag vaardig wil worden in Onshape. En zoals gezegd, we zullen het ontwerp resultaat hier delen.



Gr, Hans



MOVisser

#18
Is de eerste tekening niet de juiste?

Met kelder en zonder een kelder (de laatse via RonaldK)

Ronald Visser

(oooo middelburg)
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Zaterdag Houten 24 aug sta ik er weer. Ook met N-schaal.


Hans van de Burgt

@Ronald,

Lezing van de beschikbare informatie leert dat er een standaard type Van Gend en Loos goederenloods was. Deze had aan beide zijden zes vakken tussen de spanten waaronder eveneens zes toegangsdeuren. Soms kon een van deze openingen dichtgemetseld zijn, of voorzien van een raam waarachter zich een kantoortje bevond.

Dit lezend wijkt de goederenloods van Wijhe dus af van deze standaard. Er zijn immers aan beide zijden slechts vijf toegangsdeuren.

Hoewel de constructie en vorm van al deze goederenloodsen op elkaar lijken, blijkt de maatvoering toch verschillend. De loods in Middelburg was langer en breder dan die in Wijhe. En ook de verplaatste en gerestaureerde loods uit Tiel die in het Openluchtmuseum te Arnhem te bewonderen is, zal een afwijkende maatvoering hebben.



Wat trouwens ook nog te vermelden is, op de tekening van de loods uit Wijhe die via het Utrechts Archief te downloaden is, staat ook een tekening van een privaat gebouw. Een tamelijk groot gebouw voor een openbaar toilet. Die kan wat mij betreft ook een plekje krijgen op mijn module.

Gr, Hans

nighttrain1

Mooie hoop informatie komt hier in los.
Zo gaaf als je juist die informatie zoekt.
Ben benieuwd of je die Nederlandse loods ook gaat bouwen en hoe die past bij een BMB module..

Succes sowieso toegewenst met de bouw.

Groeten Richard.
Groeten Richard, nighttrain1

Bouw:Modelbaan & modulebakken

MOVisser

#22
Hans,
dat er verschillende loodsen waren is niet nieuw.
Wel dat er een kelder onder zat had k nog niet niet eerder geweten.

Ik zie een vijfde klasse station.
Klopt dat?
Daar heb ik wel een tek van.

Ronald Visser

(edit    wijhe staat er tussen
Ik heb zelfs nog een artitec ) zoek zoek:



Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Zaterdag Houten 24 aug sta ik er weer. Ook met N-schaal.

Hans van de Burgt

@Ronald,

Die kelder zat onder de loods van Middelburg, dus niet onder die van Wijhe. Op jouw tekening van de 4e en 5e klasse stations staat een andere variant van de 5e klasse stations dan dat van Wijhe. De laatste was nl. een uitgebreide versie, die later ook nog eens uitgebreid werd met een aanbouw aan de zijkant en aan de perronzijde. Uit het Utrechts archief heb ik de tekeningen van beide versies van Wijhe.

Ik heb altijd gedacht dat het vinden van historische informatie in Nederland moeilijker was dan in de UK. Maar ik moet zeggen dat de gedigitaliseerde bronnen uit het Utrechts Archief ontzettend makkelijk ontsloten kunnen worden. Zie:



@Richard,

Zoals eerder opgemerkt, zal het inpassen van NL gebouwen op het railplan enige "Modellers License" vergen. Ik heb wel een idee hoe het zou kunnen. Ik kom daar nog op terug. Maar de loods zal in ieder geval gebouwd gaan worden. Een veel te leuk ding.

Gr, Hans

MOVisser

Middelburg had ik al begrepen hoor.

De foto is wat ik zag. Dus ook de tek die daar bijhoorde. (y)

Succes

Ronald Visser

Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Zaterdag Houten 24 aug sta ik er weer. Ook met N-schaal.

Hans van de Burgt

Zoals beloofd de uitwerking van het concept Railplan voor Station Wijhe.



Zoals op het plaatje is te zien, is de goederenloods van Van Gend en Loos erg fors. Ik kies ervoor deze over de bestaande Fiddle Yard van mijn BMB Module Corfe Castle heen te leggen. Het onderste spoortje komt dan onder de overkapping van de loods. Het achterste spoor, de wissel en het bovenste uithaalspoor verdwijnen onder de vloer van de loods en achter dichte bebossing. Het gedeelte van het bovenste spoor van de Fiddle Yard eindigt tegen de kopgevel van de loods. Op het einde ervan ligt een klein laadperron. Deze sitiuatie komt overheen met het railplan van Wijhe uit 1970. Deze keuze heeft wel als gevolg dat een gedeelte van de loods "buiten" de module valt. Het gebouw wordt derhalve gedeeltelijk afgesneden.

Het is helaas niet mogelijk om beide perrons evenwijdig aan elkaar aan te leggen. Ik heb hier gekozen voor de "Britse oplossing" door perron verder richting Zutphen te leggen. Tussen de perrons komt een beveiligde overgang. Op perron B komt een betonnen Abri. Deze is te zien op de foto in post #5.

Door perron A met het Privaatgebouw en het Station op de linkerhelft van de module te leggen, blijft de hoek tussen station en loods ongeveer zoals in het grote voorbeeld. In het bosje rechts van het station komteen plekje voor de monumentale Loc bunker.

Aan de voorzijde komt een gebogen klinkerweg. Deze verdwijnt aan de inkerkant onder hoge bomen, die tevens het gat tussen module en BB uit het zicht nemen. Aan de rechterzijde komen mijn twee oude Artitec huisjes, die het gat naar de BB aan die kant uit het zicht nemen.

In tegenstelling tot mijn BMB module, zal de NL variant voorzien worden van bovenleiding-portalen. Of ik ze ook bedraad, weet ik nog niet.
Mocht iemand nog suggesties hebben, hoor ik het graag.

Gr, Hans



Hans van de Burgt

Zoals op de eerder geplaatste foto's van het station van Wijhe te zien is, is er gebruik gemaakt van standaard DIN bovenleiding portalen. Toch blijkt uit een aflevering van Rail Away over de IJssellijn dat er zowel vóór als na Wijhe sprake is van betonnen bovenleiding portalen. Dat is wel iets om mee te nemen in het ontwerp, of om een beetje te variëren.



Klik voor deze aflevering van Rail Away op het plaatje hierboven op op deze link:
https://npo.nl/start/serie/rail-away/seizoen-23/nederland-zwolle/afspelen

Gr, Hans

Hans van de Burgt

#27
Werken met de schaaltekeningen van het Utrechts Archief blijkt toch enkele valkuilen met zich mee te brengen. Niet alle afbeeldingen op zo'n tekening hebben dezelfde schaal. En niet overal staan er maten bij. Zo bleek het station op het eerder getoonde Concept Railplan veel te klein. Inmiddels heb ik dit gecorrigeerd.



Zoals je ziet, loopt de weg nu ook iets anders.

Op basis van de nieuwe maten, heb ik de goederenloods, het station en het privaatgebouw een ruwe 3D vorm gegeven.
In het onderstaande plaatje kun je zien, hoe e.e.a er uit kan komen te zien.



Gr, Hans


MOVisser

Je hebt vast wel gezien dat de nu zichtbare smalle zijde van het station iets naar buiten steekt.
Is ook de ruwe versie nu....... (y)

Groet
Ronald Visser
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Zaterdag Houten 24 aug sta ik er weer. Ook met N-schaal.

Sicco Dierdorp

De IJssellijn heeft in principe volledig betonnen portalen (iets met de staalprijs begin jaren vijftig), uitgezonderd plekken waar ze zijn vervangen door schade, of bij emplacementen waar niet-standaard maten benodigd waren