Welkom! Login voor uitgebreide toegang en gebruiksfuncties.

Updates:

Omloop getrokken reizigersmaterieel 1973 Twentelijn

in Treinsamenstellingen

Gestart door 1200blauw, 9 april 2024 21:49

Vorige topic - Volgende topic

1200blauw

[vervolg]

De trein overnacht in Enschede en begint de dienst weer op de volgende dag, donderdag, als trein 432. De versterkingsrijtuigen zijn dan afgerangeerd en de RDz (Plan E) aan de achterzijde van de stam geplaatst.


Trein 432 Enschede - Amsterdam do v09.26 a 11.34 (intercity)

461 Es|461 Es
DB9A8B9B9B9RDz
Asd 441
di+do:625,wo:626|66|145


Mijn interpretatie:

loc + Stalen DIV  + B (Plan D)  + A (Plan D)  + B (Plan D)  + B (Plan D)  + B (Plan D) + RDz (Plan E)




Trein 441 Amsterdam - Hengelo do v11.58 a 13.57 (intercity)

432 Asd
DB9A8B9B9B9RDz
Hgl 1523|Hgl 452
di+do:625,wo:626|66|145


Mijn interpretatie:

Stalen DIV  + B (Plan D)  + A (Plan D)  + B (Plan D)  + B (Plan D)  + B (Plan D) + RDz (Plan E) + loc




De trein vertrekt nu met een Duitse Br220 over de grens naar Hannover en verder, als trein 1523. NS eloc en RDz blijven achter in Hengelo. Reizigers naar Enschede nemen weer plaats in stoptrein 2941. De volgende dag, vrijdag, verschijnt het stammetje weer in Hengelo als trein 1528. Na plaatsing van de NS eloc en de nodige versterking in de vorm van 2x Plan K en 2x Plan D gaat de binnenlandse reis verder als trein 452.

Trein 452 Hengelo - Amsterdam vr v14.34 a 16.34 (intercity)

99523 Hgl441 Hgl1528 Hgl
A3B5A3B5B9B9RDzDB9A8B9B9B9
Asd 461
118|117|195|193|145|625|67


Mijn interpretatie:

loc + AB (Plan K)  + AB (Plan K)  + B (Plan D)  + B (Plan D)  + RDz (Plan E) + Stalen DIV  + B (Plan D)  + A (Plan D)  + B (Plan D)  + B (Plan D)  + B (Plan D)




Trein 461 Amsterdam - Enschede vr v16.58 a 19.06 (intercity)

452 Asd
A3B5A3B5B9B9RDzDB9A8B9B9B9
Es 420 ma|Es 99552|Es 424|Es 432|Es 432
118117195|193|145|625|67


Mijn interpretatie:

AB (Plan K)  + AB (Plan K)  + B (Plan D)  + B (Plan D)  + RDz (Plan E) + Stalen DIV  + B (Plan D)  + A (Plan D)  + B (Plan D)  + B (Plan D)  + B (Plan D) + loc




De trein overnacht in Enschede en begint de dienst weer op de volgende dag, zaterdag, als trein 432. De versterkingsrijtuigen zijn dan afgerangeerd, de RDz (Plan E) en de Plan D uit omloop 193 (die is op vrijdag ook met deze trein meegekomen) aan de achterzijde van de stam geplaatst.


Trein 432 Enschede - Amsterdam za v09.26 a 11.34 (intercity)

461 Es|461 Es
DB9A8B9B9B9RDzB9
Asd 441
di+do:625,wo:626|66|145|193


Mijn interpretatie:

loc + Stalen DIV  + B (Plan D)  + A (Plan D)  + B (Plan D)  + B (Plan D)  + B (Plan D) + RDz (Plan E) + B (Plan D)




Trein 441 Amsterdam - Hengelo za v11.58 a 13.57 (intercity)

432 Asd
DB9A8B9B9B9RDzB9
Hgl 1523|Hgl 452|Hgl 99528 (zo)
625|66|145|193


Mijn interpretatie:

Stalen DIV  + B (Plan D)  + A (Plan D)  + B (Plan D)  + B (Plan D)  + B (Plan D) + RDz (Plan E)  + B (Plan D)  + loc




Inmiddels is het ritueel in Hengelo wel bekend. De NS eloc, de RDz en de bijgeplaatste Plan D worden afgerangeerd. De DB Br220 wordt voor de trein geplaatst en zo verdwijnt ons stammetje richting Hannover als trein 1523. Een dag later komt het weer terug in Hengelo als trein 1528. Het is dan zondag. We begonnen onze berichtgeving over dit stammetje in omloop 66/67/68 ermee dat trein 1523 op zondag niet voortkwam uit een binnenlandse trein, omdat die niet reed op zondag. Voor tegentrein 1528 ligt dat kennelijk anders: ons stammetje gaat verder als trein 452 naar Amsterdam.

Trein 452 Hengelo - Amsterdam zo v14.34 a 16.34 (intercity)

99523 Hgl1528 Hgl
RDzDB9A8B9B9B9
Asd 461
145|625|67


Mijn interpretatie:

loc + RDz (Plan E) + Stalen DIV  + B (Plan D)  + A (Plan D)  + B (Plan D)  + B (Plan D)  + B (Plan D)




Trein 461 Amsterdam - Enschede zo v16.58 a 19.06 (intercity)

452 Asd
RDzDB9A8B9B9B9
|Es 472
|145|625|67


Mijn interpretatie:

RDz (Plan E) + Stalen DIV  + B (Plan D)  + A (Plan D)  + B (Plan D)  + B (Plan D)  + B (Plan D) + loc




Opmerkelijk is nu dat waar normaal gesproken de dienst voor de dag eindigt met trein 462 om 19.06u, er voor de dienst op zondag een uitzondering wordt gemaakt met een extra slag naar Amsterdam vv.

Trein 472 Enschede - Amsterdam zo v19.26 a 21.34 (intercity)

461 Hgl|437 Es
RDzDB9A8B9B9B9B9
Asd 481
145|625|67|192


Mijn interpretatie:

loc + RDz (Plan E) + Stalen DIV  + B (Plan D)  + A (Plan D)  + B (Plan D)  + B (Plan D)  + B (Plan D)  + B (Plan D)




Trein 481 Amsterdam - Enschede ma v21.58 a 00.06 (intercity)

452 Asd
RDzDB9A8B9B9B9B9
|Es 472|Es 420
|145|625|67|192


Mijn interpretatie:

RDz (Plan E) + Stalen DIV  + B (Plan D)  + A (Plan D)  + B (Plan D)  + B (Plan D)  + B (Plan D)  + B (Plan D) + loc





1200blauw

[vervolg]

Op de maandag start het stammetje in Enschede als trein 424.

Trein 424 Enschede - Amsterdam ma v7.26 a 9.34 (intercity)

481 Es|457 vr Es|433 zat Es
RDzB9A8B9B9B9A3B5A3B5
Asd 433
147|68|115|116


Mijn interpretatie:

loc + RDz (Plan E)  + B (Plan D)  + A (Plan D)  + B (Plan D)  + B (Plan D)  + B (Plan D)  + AB (Plan K)  + AB (Plan K)




Trein 433 Amsterdam - Enschede ma v9.58 a 12.06 (intercity)

424 Asd
RDzB9A8B9B9B9A3B5A3B5
|Es 448|Es 99523|Es 468
147|68|115|116


Mijn interpretatie:

RDz (Plan E) + B (Plan D)  + A (Plan D)  + B (Plan D)  + B (Plan D)  + B (Plan D)  + AB (Plan K) +  AB (Plan K) + loc




Trein 448 Enschede - Amsterdam ma v13.26 a 15.34 (intercity)

433 Es
RDzB9A8B9B9B9
Asd 433
147|68


Mijn interpretatie:

loc + RDz (Plan E)  + B (Plan D)  + A (Plan D)  + B (Plan D)  + B (Plan D)  + B (Plan D)




Trein 457 Amsterdam - Enschede ma v15.58 a 18.06 (intercity)

424 Asd
RDzB9A8B9B9B9
|Es 448
147|68


Mijn interpretatie:

RDz (Plan E) + B (Plan D)  + A (Plan D)  + B (Plan D)  + B (Plan D)  + B (Plan D) + loc




Trein 468 Enschede - Amsterdam ma v18.26 a 20.34 (intercity)

457 Es
RDzB9A8B9B9B9A3B5
Asd 99569|
147|68|116

Hier houdt de omloop van ons stammetje op met een leeg materieeltrein waarvan ik niet kan zien wat de samenstelling is en waar die naartoe gaat. Waarschijnlijk is dat Dijkgracht.


Mijn interpretatie:

loc + RDz (Plan E)  + B (Plan D)  + A (Plan D)  + B (Plan D)  + B (Plan D)  + B (Plan D)

spoorijzer

Wat een werk om dit allemaal uit te zoeken, maar wel interessant  (y)

Mispoes

Citaat van: 1200blauw op  9 juli 2024 19:59
Mijn interpretatie:

loc + RDz (Plan E)  + B (Plan D)  + A (Plan D)  + B (Plan D)  + B (Plan D)  + B (Plan D)

Ik denk dat de RD vaker aan de andere kant zat: dus niet op de plek (westelijke kant) waar de Stalen D in de 2244/2249 zat, maar aan de oostkant. Foto's uit die tijd, o.a. van Hans Wiskerke, lijken dat te bevestigen. Zou ook logisch zijn, want op deze manier was het wijzigen van een buurlandsamenstelling in een binnenlandse het eenvoudigst zijn. De RD zat immers ook tot Hengelo aan de oostelijke kant in de trein naar Bad Harzburg.


Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

1200blauw

#34
Dat klopt. In veel gevallen zat de RDz aan de oostelijke kant van de trein zoals je in mijn berichten ook kunt zien, maar kennelijk in een aantal gevallen niet. Ik geef een letterlijke weergave van de NS VRM uit 1973. Dichter bij de bron is feitelijk niet mogelijk, dus veel lucht zit daar denk ik niet tussen. Om die reden geef ik ook letterlijk weer wat er in de VRM staat aangegeven en zoek er de plaatjes bij. Ik kan hooguit een foutje maken bij het overnemen uit de VRM of het zoeken van de juiste plaatjes (en beide komt voor is gebleken - kennelijk ben zelfs ik niet perfect ;)).

Mispoes

Ik geef zelf meer om beeldmateriaal dan om de voorschriften. Ik heb zelf ook zo'n pak papier in huis, maar kom tot de conclusie dat de praktijk wel erg vaak afwijkt. Je loopt natuurlijk het risico dat je een trein nabootst o.b.v. een incident, als je één foto gebruikt. Daar staat dan tegen over dat het Echt Waar Gebeurd is. :laugh:
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

1200blauw

Goed argument  (y)
Uitgaande van foto's kun je wel (meer) interpretatiefouten maken, bijvoorbeeld doordat je een rijtuig verkeerd identificeert. Dat zou mij gemakkelijk kunnen overkomen. Daarom ben ik wel blij met het "pak papier" zoals jij dat noemt. Heb je die ook in de voor mij interessante jaren (1968-'80)?

Mispoes

Citeer
bijvoorbeeld doordat je een rijtuig verkeerd identificeert.
Dat vind ik eerder een pluspunt, dan dat ik daar last van zou hebben, onder het motto "wat niet weet, wat niet deert". ;D
Dit illustreert goed het verschil tussen ons: jij wil exacte nabootsing, terwijl de benadering of soms zelfs de sfeer voldoende voor mij is.

Citeer
Heb je die ook in de voor mij interessante jaren (1968-'80)?
1974 geloof ik...
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

FerdiTest

#38
Wordt dit zwarte vierkant (nog) voorzien van afgeronde hoeken?

Originele afmetingen 100 x 100 (niets ingevuld voor hoogte en breedte):




En kleiner (50 x 50 opgegeven):




En groter (200 x 200 opgegeven):



En nog een regel toegevoegd met "Snel bewerken". Werkt!
Dit is mijn handtekening. Werkt dit linkje?

FerdiTest

Dit is mijn handtekening. Werkt dit linkje?

FerdiTest

Nog een keer met een vermelding avn mijzelf, kijken wat er gebeurt @Ferdinand Bogman
Dit is mijn handtekening. Werkt dit linkje?

FerdiTest

Nog een keer, nu met e-mail aangevinkt: @Ferdinand Bogman 

Als je een bericht bewerkt met "Snel bewerken", verschijnt geen keuzelijst met suggesties na de @
Dit is mijn handtekening. Werkt dit linkje?

Joz

Dat kan wel kloppen, want "Snel bewerken" heeft niet de WYSIWYG editor