Welkom! Login voor uitgebreide toegang en gebruiksfuncties.

Updates:

GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30)

in Trams en smalspoor

Gestart door MacArthur, 11 maart 2024 16:08

Vorige topic - Volgende topic

MacArthur

De randen van de oude steengroeve werden van lichtgrijs naar donkergrijs geaccentueerd. Bovenin komt de zon, onderin eigenlijk nauwelijks. Op de bodem zal bij de afwerking een mos-tapijtje verschijnen, met struiken en MBR bomen uiteraard, die liggen al op voorraad (bij Ben gekocht in de DRU te Ulft).

De overgang van trestle naar schaduwsporen achterin vormt een 0f smalspoor viaductje, dat voer ik uit in foamplaat omdat het buigzaam is. De afgietsels van Woodland of Sporle zijn daar minder voor geschikt.

spoorijzer

MacArthur

Citaat van: spoorijzer op 23 april 2024 16:59
Dat ziet er netjes uit!  (y)

Dank je Rogier, ik doe m'n best (voor je..)  ;D

MacArthur

Aan de linkerzijde van de baan (achter de steenstort installatie) bevindt zich een doorgang naar de opstelsporen. Daar moet dus een 'net' portaaltje voor komen. Gisteravond de maten opgenomen en een Magic Train stoomlokje past er net doorheen. Profiel uitgetekend op karton, nog eens gepast en de maten overgetekend op 4 mm foamplaat. Daar de groefjes ingesneden en met een staalborsteltje het oppervlak opgeruwd zodat het op een houten bekisting gaat lijken. Daarna met Heki betonverf de onverdunde verf erop gedrukt, niet uitgestreken, zodat de delicate structuur niet verloren gaat. Afijn het resultaat mag er zijn mijns inziens, en dat voor een eerste keer in schaal 0..  :laugh:

Verder met Praxis muurverf (dat zijn van die kleine potjes met 'testverf') Puur Taupe de bodem rond de rotspartijen een basis kleur gegeven zodat daar volgende week de Grassmaster overheen kan. En tenslotte een wolkenlucht van Walthers Instant Horizons op de achtergrondplaat geplakt. Er komt een heuvel tegenaan maar die komt niet helemaal tot de bovenrand..

Wordt vervolgd  (y)

spoorijzer

Die testers zijn ideaal. Ik kwam ergens een klei variant tegen, prima toepasbaar op mijn steenfabrieksbaantje  (y)

MacArthur

Afgelopen week gestaag verder gebouwd. Hier is de helling tegen de achtergrondplaat al opgebouwd met strookjes geweven karton en heb ik een test-opstelling gemaakt met een halve meter pvc buis voor de stortinstallatie. In de "helling" zijn 2 "betonnen" steunpilaren vastgezet ter ondersteuning van de stortbrug (of hoe noem je zo'n ding ?), die wordt nog gebouwd van 2mm karton bekleed met houten latjes.

De rest van de baan is nog een zooitje, maar dat gaat veranderen !  :laugh:

MacArthur

Een dag verder en de helling tegen de achtergrond is bekleed met over-en-dwars geplakte stroken krantenpapier, hier is de lijm nog nat. Inmiddels zijn de verticale randen afgewerkt met alabastine, daarbij wordt de stuc met een korte spatel opgebracht en verticaal uitgestreken om het effect na te bootsen van een graafmachine die de hellingen heeft afgeschraapt. Het ziet er nog kliederig uit (dat is het ook !) maar na droging krijgt het geheel een korrelige structuur, die wordt geverfd in diverse tinten grijs om het gesteente weer te geven.

MacArthur

De betonnen brug rechts (3mm foamplaat ingekrast en grijs geverfd) ziet er nog clean uit. Te clean, maar dat wordt nog geweatherd bij de afwerking van het landschap. Voorlopig moet de stuc en de lijm drogen en dan kunnen we verder.. De hoogteverschillen zijn trouwens best mooi (althans dat is mijn bescheiden mening) maar of het voldoende is in schaal 0 moet nog blijken. Ook voor mij de eerste keer..

MacArthur

En tenslotte de tussenstand op 1 mei 2024. Nog 2 maanden te gaan en dit is het hele baantje van 122 x 61.5 cm.

De grassen, bomen en struiken liggen al te trappelen van ongeduld om geplaatst te worden..  ;D

Ik ben benieuwd naar jullie mening. Is het wat of moet ik nog iets veranderen ? Nu kan het nog namelijk..

Groet, Marco

Modellbahnwagen

Vooral doorgaan, het ziet er schitterend uit!
Groeten,
Richard

spoorijzer

MacArthur

Oké, vooruit dan maar. Nog 24 dagen tot het festijn in Heteren...

Afgelopen week en weekend de scenery ter hand genomen. Afgelopen Kerst van het lokale tuincentrum 2 spotgoedkope grasmatjes meegenomen die nu hierop verwerkt zijn. Enig nadeel is de glans bij kunstlicht, maar in een vochtige omgeving is dat verder geen issue. Met graspollen van Martin Welberg en Heki alsmede Woodland Scenics Realistic Water de vallei cq voormalige steengroeve een nog soppiger aanzien gegeven (ik heb nog ergens Preiser kikkers liggen, die zouden hier niet misstaan.
De bomen komen bij Ben Horster vandaan, die ze weer bij MBR vandaan heeft. Het is schaal H0 maar kan hier best op zo'n klein smalspoorbaantje in schaal 0.

Een Porter met 2 Bachmann houtschemelwagens geven dit hoekje een Virginian houtkappers sfeertje. Leuk om eens uit te proberen.

MacArthur

Regelmatig foto's nemen is wel handig, zo zie ik nu dat de onderzijde van het viaductje nog wat aandacht behoeft. Als treinmachinist moet je ook geen hoogtevrees hebben op zo'n trestle...

MacArthur

Al met al gaat er aardig wat tijd zitten in die scenery. Maar goed dat dit de basislaag is, verdere detaillering blijft voorlopig uit totdat de gebouwen echt klaar zijn en geplaatst. Zo heb ik nog 30 figuurtjes in schaal 0 om te schilderen, maar ik twijfel of ik daar tijd voor heb tot de 29e..

Groet, Marco

spoorijzer

Misschien is er het weekend tijd voor een workshop figuren schilderen?  ;D Maar het ziet er al fraai uit!!!!  (y) Ik vind het wel lekker, zo'n leeg diorama als ik eerlijk ben.....