Welkom! Login voor uitgebreide toegang en gebruiksfuncties.

Updates:

roco wissel aandrijving schakelt maar 1 kant op, eindafschakeling overbruggen?

in Elektronica en analoog

Gestart door roy palmen, 30 januari 2024 23:34

Vorige topic - Volgende topic

roy palmen

beste lezers,

Even kort voorstellen. Mijn naam is Roy Palmen en ik ben nieuw op dit forum. Ik heb een middel grote baan circa 25 m2 oppervlakte (roco DCC) en maak gebruik van de Ecos II en decoders van Roco en Esu.

Ik heb een stuk op 35 wissels verwerkt in mijn baan en tot een dag of drie geleden werkten de allemaal prima totdat twee de geest leken te geven en nog maar 1 kant opschakelen. Ik weet dat hierover al veel berichten rouleren maar ik vind helaas geen antwoorden omdat mijn storing van een andere orde lijkt te zijn. Ik pieker me al dagen suf en heb van alles geprobeerd dus ik hoop nu op eventuele oplossingen / tipps of suggesties van forum leden die hetzelfde probleem hebben ervaren. Daar aan we:

Twee roco standaard elektische aandrijvingen schakelen van het ene moment op het andere nog maar naar 1 kant. Wat ik getest heb tot nu toe is het volgende.

1) aandrijvingen analoog schakelen met roco schakelaars (met die oranje knoppen) aandrijvingen werken perfect.
2) aandrijvingen los gehaald van de wissel om uit te sluiten dat de wissel zelf de oorzaak is. Aandrijving schakelt maar 1 kant op.
3) andere werkende aandrijving op de uitgang van de decoder getest. Deze aandrijving werkt dan gewoon. dus aan de decoder uitgang ligt het niet.Ik gebruik de roco wisseldecoder met 8 uitgangen.
4) slecht werkende aandrijving op een andere decoder aangesloten. Schakelt maar 1 kant op.
5) aandrijvingen schoengemaakt en wat gesmeerd om ze soepel te laten bewegen. Geen resultaat.

De oorzaak leek me dus te liggen in de aandrijving. Ik was het zoeken en testen zat,  dus twee nieuwe besteld. Die komen vandaag binnen, ingebouwd en wat blijkt, hebben beide hetzelfde probleem!?. Schakelen maar 1 kant op, ongeacht op welke decoder ik ze aansluit.

Nu heb ik gelezen dat de eindafschakeling de oorzaak kan zijn. Maar het lijkt stug dat twee nieuwe exemplaren stuk geleverd worden. Maar uitsluiten kan ik dat niet. Voordat iemand opmerkt ze terug te sturen, dat loont de moeite niet wat ik heb ze ergens in duitsland besteld ik en zoals gezegd ik kan me niet voorstellen dat die echt stuk zijn.

Ik heb nogmaals ergens een werkende aandrijving weg gepakt deze op de "kapotte wissel" aangesloten" en op dezelfde uitgang van de decoder gezet als de niet werkende aandrijving. Die werkt dan gewoon dus mijn voorlopige conclusie is dat ik op dit moment de pech heb met vier kapotte aandrijvingen opgezadeld te zitten.

Iemand enig idee want mij zakt langzaam maar zeker de moed in de schoenen.

Wellicht kan iemand me uitleggen hoe ik in deze aandrijving de eindafschakeling overbruggen kan. Ik vond wel een duitstalige uitleg van een in de bedding ingebouwde decoder maar daarvan ziet het binnenwerk er anders uit. Ik wil namelijk best een poging wagen een aandrijving wat om te solderen.

Ik stel net ook nog vast dat het touchscreen van mijn ecos op een paar plaatsen niet meer werkt. Nu kan ik ook niet meer naar mijn wissel tabbladen schakelen. (zucht) Hij ligt nu klaar voorverzending naar ESU. Dus testen van aandrijvingen zit er voorlopig niet in.

Jullie reactie zijn welkom en bij voorbaat dank daarvoor.

Roy

henk

Herken het verhaal - inclusief aanschaf nieuwe aandrijving die dezelfde kuren vertoonde - en toen lag het aan de bedrading naar het bewuste wissel.
Verder werken de Roco wisselaandrijvingen hier al een jaar 20 feilloos.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

roy palmen

Henk,

Was het de bedrading maar. Op diezelfde bedrading werken andere aandrijvingen prima terwijl de dubieuze aandrijvingen direct op een werkende uitgang van een andere decoder aangesloten (lees: met de standaard lengte kabel van 20cm) niet werken. Dus kabels als oorzaak lijkt me uitgesloten. Overigens heb ik ook aandrijvingen liggen die al jaren feilloos werken. Dank voor het delen van jouw ervaring.

Roy

henk

Ja, mijn verhaal past niet helemaal, maar kwam nog enigszins in de buurt Roy.
Twee plots defecte aandrijvingen en twee nieuwe die het ook niet goed doen, is wel heel apart. Ze doen het alle vier wel goed direct aangesloten op een trafo?
Zo ja, dan kan een van de spoelen indien aangesloten op een decoder, niet voldoende vermogen krijgen. Bij mijn wissel lag dat aan een defect in de bedrading. De eindafschakeling kan, maar twee tegelijk en dan ook nog bij twee nieuwe aandrijvingen, blijft toch onwaarschijnlijk.
Hebben die decoders een externe voeding? Zo ja, probeer eens een wat hogere spanning.

AP3737

Je verhaal klinkt wel heel apart. Zeker omdat de aandrijvingen wel werken als je ze met een analoge spanning schakelt. Heb je een multimeter? Dan zou je kunnen meten wat de (gelijkstroom)weerstand van de spoeltjes zijn en of de eindafschakeling werkt. En check ook eens de voedingspanning van de decoder.

Ik heb veel Rocoline wissel aandrijvingen, en af en toe een probleem. De laatste keer bleek er een (Uln2803) uitgang van de decoder kapot te zijn (maar dat lijkt bij jou niet het geval). Regelmatig heb ik gehad dat er een nokje in het plastic binnenwerk was afgebroken. Dat kon ik steeds met 2componenten lijm repareren. Ook heb ik wel eens gehad dat de aandrijving niet helemaal recht ligt, er daardoor niet betrouwbaar schakelde.
Succes, Aiko

Waalspoor

Misschien is de spanning ter hoogte van de wissel / decoder te laag voor de aandrijving. Ik weet niet of de rocoline aandrijving de mogelijkheid heeft om deze aan te passen aan de voedingsspanning, zoals de geoline aandrijvingen die wel hebben. Probeer anders de baanspanning iets te verhogen, of voeg een booster toe.
Groeten,
Bas

H0, Z21, Sprog3, Rocrail, NS III, IV

roy palmen

Mannen,

Dank voor al jullie reacties en tips.
De decoders zijn oude roco 10775 dus alles wordt gevoed via de rails (geen booster in werking). Vreemd genoeg heeft alles to voor kort jaren lang prima gewerkt. Wellicht heeft het toch iets met de aandrijvingen te maken, want ik realiseer me nu dat het om aandrijvingen gaat die ik verleden jaar heb vervangen. Misschien zijn die toch iets anders dan de oude varianten.

Mijn ecos is vandaag begonnen aan zijn reis naar Esu en het za wel ff duren voor die retour komt dus ik kan in de tussentijds weinig testen. Ik heb nog een ESU wisseldecoder nieuw in de doos liggen. Ik zal die binnenkort eens aansluiten met een externe voeding. Ik denk dat gelet op de omvang en aantal gebruikers het geen kwaad kan eens van de oude decoders af te stappen.  Ik neig er na jullie opmerkingen ook wel naar dat het een spanningsprobleem kan zijn. Je hoort de aandrijving namelijk wel maar hij schakelt dan niet.

Ik heb ook nog een oude centrale van roco hier liggen met digitale wissel switchboard. Ik zal dit weekeinde eens een wissel decoder op een proef stukje rail aansluiten zonder andere verbruikers. Eens kijken wat er dan gebeurd.

Uiteraard post is de resultaten.

roy

roy palmen

mannen, probleem opgelost. ;D ;D Met de aandrijvingen is niets mis. Het ligt kennelijk inderdaad aan de spanning op de wissel. Heb een roco 10775 decoder aangesloten op een oude Roco centrale en switchboard en alle aandrijvingen werken perfect. Dus ik ga maar eens aan de slag met een Booster en wat Esu lokdecoders die apart gevoed worden en niet langer via de rails. Had dat al langer op mijn wensenlijstje staan maar zolang het werkte was de behoefte aan het werk niet zo groot. Nu moet ik eraan geloven dus dat wordt een paar zaterdagen onder mijn baan liggen.

Ik denk dat die recente gekochte wissels toch wat meer stroom verlangen dan de oude aandrijvingen die al jaren dienst doen. Weer wat geleerd.

Dank voor input.

Roy

henk

Mooi dat de oorzaak duidelijk is.  (y)
Zo'n oud Rocosetje levert 18 volt dacht ik. Dus ik wil wel geloven dat het verschil maakt.

Maar er zijn twee mogelijke oplossingen.
Een aparte booster voor de wisseldecoders. Dat zal ook wel werken voor de oude Roco-decoders. Zeker als de uitgangsspanning van de booster wat hoger wordt gekozen.
Een tweede oplossing is met die ESU-decoders gaan werken. Die kunnen extern worden gevoed. Je sluit ze op de railspanning aan voor het signaal en tevens op een aparte trafo voor het schakelvermogen. Kan overigens met zo ongeveer alle hedendaagse decoders.

Een aparte booster en ook nog decoders vervangen is niet nodig. Het is het een of het ander. Op mijn baan worden de decoders (Viessmann 5212, ook alweer minstens 15 jaar oud) extern gevoed met een trafo van 15 volt. Werkt prima.

FerdiTest

Even kijken wat er gebeurt met een lange titel als die verschijnt in de rechter kolom met recente berichten.
Dit is mijn handtekening. Werkt dit linkje?

FerdiTest

Blijft beperkt tot één regel en eindigt op ...

Wat me nu opvalt dat ik meteen terechtkom in de modus voor het plaatsen van een volgend bericht, alsof ik op de "reageer"-knop heb gedrukt.

FerdiTest

...dat is de "snel beantwoorden"-modus, die standaard aanstaat als je bent aangemeld, onder de laatste reactie van elk onderwerp. @henk. @FerdiTest