Welkom! Login voor uitgebreide toegang en gebruiksfuncties.

Updates:

Testbericht: het is bekend dat de zoekfunctie nog niet perfect werkt, er moet een  nieuwe index opgebouwd worden.

Grote Problemen (update 27-10) bij gebruik 3e booster. Error 13.

in Modeltreinproblemen en -vragen

Gestart door zuyderduyn, 24 oktober 2023 17:11

Vorige topic - Volgende topic

JoopSpoort

Hallo Hans,
Ik nog wel een adresje waae er nog een 10764 op vooorraad is, voor een schappelijke prijs. Ik stuur je een pb-tje, want ik houd er niet zo van reclame te maken voor een specifiek bedrijf. Eén noemen betekent ook anderen niet noemen.
Hartelijke groet,
Joop ter Laak

Ronald Halma

zuyderduyn

Hallo allemaal,

Een update.

Na gedacht te hebben dat de verkeerde kabel (gekruist, zie eerdere berichten) de oorzaak was van het opblazen van meerdere boosters heb ik kabel 10757 besteld. Vandaag binnen gekregen. De splitter die ik gebruik is dus deze:

https://www.onlinekabelshop.nl/telefoon-splitter-1x-rj10-m-2x-rj10-v-zwart-0-10-meter?gclid=Cj0KCQiAo-yfBhD_ARIsANr56g4qGzSfMG6LqtwwZ4pzbtzdHJc78riiccdcYFj_UtGmSFPdq0a-dnQaAorMEALw_wcB.

Ik reed tot nog toe met 2 boosters en een originele roco booster kabel er tussen. Om een 3e booster aan te sluiten heb ik op online kabel shop de verkeerde kabel (vermoedelijk) gekocht (gekruist ipv straight). Hierdoor zijn meerdere boosters kapot gegaan. Een dure les. Vervolgens 2 nieuwe boosters besteld. Weer terug gegaan naar oude situatie met originele kabel en 2 boosters zonder splitter. Gelukkig, het werkte weer. Om uit te sluiten dat de splitter de boosdoener is in de booster waar de muis aan hangt de splitter aangehangen, en 1 uitgang van de splitter verbonden met de 2e booster. En ook dit gaat gewoon goed. Dus zeer optimitisch ging ik vandaag de 3e booster koppelen met een 2e originele booster kabel. En helaas, bij rijden van 2e sectie naar (nieuwe) 3e sectie sluiting. Van de 3e sectie uiteraard de track out omgedraaid, helaas geen resultaat. De track out's van 1 en 2 zijn dus goed op elkaar afgestemd. Dan zou het bij de 3e toch ook 1 van de 2 goed moeten zijn? Wat kan ik nog proberen of moet het toch een speciale splitter zijn?

Nadat die een paar keer sluiting gaf en ik zette de lok op de 2e sectie (wat gewoon functioneerde icm sectie 1) kreeg ik ook een raar piepend geluid. Na verwijderen kabel van splitter na 3e sectie verdween dit. Gelukkig zijn de boosters deze keer in tact gebleven en durf ook niet echt veel meer te proberen.

Hoe verder is de vraag. Ik heb dus 3 boosters, 2 originele booster kabels en een splitter. De 2e naar de 3e sectie gaat wel over van een 18V (Roco 10850)  trafo naar een 15V (Roco 10718). Zou dit nog mee kunnen spelen? Ik heb tijdens het testen uiteraard 1 lok op de baan.

Hartelijk dank voor tips en adviezen.

Groeten Hans

meino

Citaat van: zuyderduyn op  8 november 2023 20:00
De 2e naar de 3e sectie gaat wel over van een 18V (Roco 10850)  trafo naar een 15V (Roco 10718). Zou dit nog mee kunnen spelen?

Zeker weet ik het niet, maar wat ik uit het schema van Karst ooit begrepen heb is dat de verbindingen tussen de 10764 onderling electrisch fysiek door gelust worden. Dus zou het me niet verbazen als deze situatie tot een probleem leidt. Ik heb mijn vier 10764's allemaal op 18v staan.
Maar misschien dat een meer electronisch onderlegd persoon ,met behulp van het schema van Karst, hier uitsluitsel over kan geven.

Groet Meino
A clean desk is a sign of an empty mind

Kranenberg
De CanBus komt naar Kranenberg

MartinRT

Als ik vaak lees, hier op BNLS, dat het verschil in baanspanning tussen gedetecteerde baanstukken en niet-gedetecteerde baanstukken (1 a 1,5 Volt)  al tot problemen kan leiden (zie verhalen over de diode-brug), dan lijkt mij dat hier al helemaal tot de mogelijkheden behoren.

De booster 3 geeft, ik houd dezelfde getallen aan, zo'n 15 Volt op de baan.   Bij de overgang van booster 2 naar booster 3, dus als daar een loc over de scheiding heen rijdt, krijgt booster 3 van het voorgaande stuk 18 Volt voor zijn kiezen.
Nou ben ik geen elektrotechnicus, maar ik denk dat veel apparatuur hiervan over zijn nek zou gaan, tenzij ze goed beveiligd zijn.   Dus ik denk dat je blij mag zijn, dat je booster 3 (of het hele systeem) op kortsluiting gaat.

Maar daar mogen ter zake deskundigen een beter oordeel over geven.  Ikzelf zou dat nooit doen en lees ook alleen maar, dat je altijd dezelfde baanspanning moet hanteren, dus instellen op je centrale en boosters.  Maar met een voedingsspanning van 15 Volt lijkt me dat moeilijk voor booster 3.  Je zou kunnen kijken of je centrale en de andere boosters, met de 18 Volt voeding, terug te regelen zijn naar een baanspanning nagenoeg gelijk aan die van booster 3.

zuyderduyn

Goedemiddag,

Een update wederom. Ik snap er echt niks meer van eigenlijk.

Ik heb een 3e booster kunnen aanschaffen en 2 keer roco 10725. Zodoende heb ik voor alledrie de secties dezelfde spanning, om het eea uit te sluiten.

Overgang sectie 1 naar 2 en vice versa gaat probleemloos. Van 2 naar 3 gaat hij een paar keer goed, maar dan toch bij een 3e keer bijvoorbeeld kortsluiting. Ik rijd wel kort achter elkaar heen en weer met testen. Elke keer na sluiting doet hij het daarna wel een paar keer. Wat kan dat zijn?
Zou er een bepaalde tijd tussen moeten zitten? (Klinkt gek)

Natuurlijk een keer track out verwisseld, maar dat zit nu goed. Hij gaat van een ongedetecteerde gedeelte naar een andere ongedecteerd gedeelte, dus beide vanaf een diode. Wat kan ik nog doen/proberen? De kabels lijken me ook in orde. Bij 1 naar 2 is het dezelfde kabel en die komt ook uit de splitter.

Wat er wel anders is aan sectie 3, dat spoortje loopt nu nog dood maar dat kan het probleem niet zijn lijkt me, eigenlijk loopt elke sectie dood dmv de isolatie as.

Wie heeft er nog een gouden tip.

Groeten Hans.

bask185

Meet de spanningen na. Boosters houden van gelijke spanningen tot op de decimaal nauwkeurig. Bij ongelijke spanningen kunnen ze gaan knetteren of in kortsluiting schieten.
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

zuyderduyn

Aha bedankt. En mochten de boosters afwijkende spanningen hebben, hoe maak je dit gelijk?

Gr Hans

bask185

ja da's een goede. Het probleem zit hem hoogstwaarschijnlijk in de voedingen. Dan moet er daar een of twee van vervangen worden.
Train-Science.com
Train-Science github

zuyderduyn

Er werd me juist aangeraden dezelfde voedingen te kopen. Heb net 2 nieuwe trafo's aangeschaft haha. Dan is het dus gokken wat je koopt, dan kan ik aan de gang blijven. Identieke trafo's, daar dit dan dus ook nog verschil in? Ik snap er vrij weinig meer van eerlijk gezegd.

Toch bedankt.

Iemand ervaring met https://swissbahn.ch/littfinski/15724-littfinski-780503-btm-sg-g-booster-trennstellen-modul-4038264023820.html?

Gr Hans

rjr

tussen 1 en 2 heb je geen probeem geef je aan. En als je die omdraaid, dus 2 en 1 van maakt. Dan heb je de overgang van 2 naar 3 niet meer, maar dat wordt dan de overgang van 1 naar 3.

Misschien zitten die overgangen dichter bij elkaar en gaat dat goed?

Roelco

bask185

Citeerdus ook nog verschil in?
kwenie, meestal niet, soms wel. Meten = weten. :police:
Sommigen hebben van die extra potmeters zodat je op een honderdste volt nauwkeurig kan instellen
Train-Science.com
Train-Science github

zuyderduyn

Citaat van: rjr op 15 november 2023 15:51
tussen 1 en 2 heb je geen probeem geef je aan. En als je die omdraaid, dus 2 en 1 van maakt. Dan heb je de overgang van 2 naar 3 niet meer, maar dat wordt dan de overgang van 1 naar 3.

Misschien zitten die overgangen dichter bij elkaar en gaat dat goed?
Roelco, je lijkt de oplossing voor mij te hebben gegeven. Hartelijk dank hiervoor. Nu al een keer of 10 probleemloos over de scheiding gereden. In eerste instantie dacht ik dat ik dan het probleem zou verplaatsen naar de overgang sectie 1 naar 2, maar dit gaat tot nog toe ook goed. Ik blijf even een vinger om de pols houden maar het ziet er rooskleurig uit voor nu ;)

Groeten Hans

rjr

Hans,

Dat ziet er dan in elk geval al iets beter uit. Krijg je het probleem alleen misschien wel terug als je ooit een vierde booster nodig zou hebben? maar voor nu kun je dan in elk geval vooruit.

Succes er mee,
Roelco