Welkom! Login voor uitgebreide toegang en gebruiksfuncties.

Updates:

Grote Problemen (update 27-10) bij gebruik 3e booster. Error 13.

in Modeltreinproblemen en -vragen

Gestart door zuyderduyn, 24 oktober 2023 17:11

Vorige topic - Volgende topic

zuyderduyn

Beste mensen,

Ik had al een tijdje een 3e booster en trafo liggen (roco 10764) om extra capaciteit te genereren op mijn baan. Deze week werd het tijd de extra booster eraan te hangen.

Uiteindelijk tot de conclusie gekomen dat deze RJ 10 splitter/kabels moeten volstaan: https://www.onlinekabelshop.nl/telefoon-splitter-1x-rj10-m-2x-rj10-v-zwart-0-10-meter?gclid=Cj0KCQiAo-yfBhD_ARIsANr56g4qGzSfMG6LqtwwZ4pzbtzdHJc78riiccdcYFj_UtGmSFPdq0a-dnQaAorMEALw_wcB.

De splitter aangesloten op de booster waar de maus aan hangt. Vervolgens beide extra boosters vanuit de splitter verbonden. Zoals op de tekeningen te zien is in andere topics. Helaas krijg ik Error 13 op de maus. Uiteraard heb ik ook al de draden omgewisseld. Vreemde is dat de allereerste keer, toen ik de lok op de 'nieuwe sectie' zette, de lok wel reageerde op de maus. Dus de verbinding leek goed.
Nu dus kortsluiting, en overload alleen op de nieuwe booster, de 3e sectie. Wel het korstluit teken op de maus en error 13. Wat zou er loos kunnen zijn?

Zodra ik de 3e booster afkoppel is er bij de andere 2 secties niets aan de hand.

Alvast bedankt, groeten Hans

Ronald Halma

Alles gecheckt wat aan de 3e booster hangt? Dat daar geen kortsluiting zit?

henk

En probeer die derde 10764 eens los met de Maus als centrale.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

zuyderduyn

Hallo,

Idd het dat laatste geprobeerd. Maus los met de 'nieuwe/3e' centrale geprobeerd. Ook gelijk overload.

Wellicht iets mis gegaan tijdens het testen. Daarvoor deed hij het met de maus gewoon. Ik heb daarmee oa wisseldecoders geprogrammeerd.

Het is een booster uit een 2e hands bak bij een winkel in Amersfoort. Hij heeft het gewoon gedaan. De track out is wat anders dan standaard, de draden zitten er al in. Voor de zekerheid even een foto. Wellicht is deze niet geschikt om te koppelen aan anderen?

Groeten Hans

henk

Volgens mij zijn de versterkers nooit zo geleverd. Altijd met dat stekkertje. Kennelijk heeft iemand die draden zelf aangesoldeerd.
Maak hem eens open en plaats een foto. Misschien kunnen we zien of er ondertussen iets stuk is gegaan.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

zuyderduyn

Hallo,

Bedankt voor het meedenken. Hierbij 2 foto's:

Hij heeft dus prima gefunctioneerd (vanmiddag nog) met multimaus. Na het combineren met beide andere boosters heb ik error 13 en bij aankoppelen mulitmaus in dat geluidje dat er sluiting is.

Groeten Hans

Tjalling

Had je een muis in de master uitgang toen het kastje als booster aangesloten was?
Dat is namelijk een bewezen methode om het spul stuk te krijgen.

Groet,
Tjalling

zuyderduyn

Grote problemen (op modelspoor gebied dan) hier.

De booster van bovenstaande foto en info is kapot. Gedacht werd aan een incident, domme pech. Kortsluitingsproblemen zitten in de baan. Bij een behulpzame en handige bekende (oa actief op dit forum) hulp gekregen, langs geweest en de booster gecontroleerd. Niets geks te vinden in de elektronica maar meerdere testen wees duidelijk uit dat de booster wel degelijk 'overleden' is. Een andere booster meegekregen om die even te testen. Hetzelfde verhaal, na een paar keer rijden en testen van sectie naar andere booster sectie bleef hij sluiting geven. Tot op een gegeven moment hetzelfde gebeurde en ook deze booster overleden is. Heel vervelend natuurlijk.

Het besluit genomen dat ik verder ga met 2 boosters  en dan maar een treintje of 2 minder. Ik heb namelijk al een jaar gereden met de 2 boosters (incl overgang van de ene naar de andere). Zo wilde ik gisteravond even wat gaan rijden en testen, gaf hij sluiting in de baan. Natuurlijk alles langs gelopen en niks te zien op de rails. Zodoende gedacht, ik ga morgen (vandaag) alle rails stuk voor stuk los halen en kijken waar de sluiting zit. Vreemd genoeg niks te vinden. Getest en gedaan en conclusie was toch echt dat de sluiting niet door de baan fysiek ontstond. Even de booster van sectie 2 (die sluiting gaf) losgekoppeld van booster 1, en die alleen geprobeerd zonder verbinding met de booster 1 dmv de booster out. Nu deed hij het gewoon netjes. Vervolgens weer beide boosters met elkaar verbonden dmv een booster kabel, en boem. Na wat testen ook kastje 3 in 2 dagen tijd overleden. Een branderige lucht was waarneembaar bij de booster. En nee, ik had de multimaus uiteraard alleen aan de booster hangen waar ook de Xpressnetli heen gaat, de hoofdbooster.

De kabel betreft 'Telefoon spiraalkabel RJ10 - RJ10 / zwart - 2 meter'. En een RJ 10 splitter (zie eerste bericht in dit topic). Ik vermoed dat het probleem dan niet in de baan zit maar in de verbindingen tussen de boosters.

Ik heb een jaar probleemloos gereden van sectie naar sectie (2 boosters, gescheiden door railassen), sinds ik deze week met 3 boosters aan de gang geweest ben met de splitter is het dus mis. Ik heb aan 3 verschillende mensen gevraagd of de kabels/splitter ( https://www.onlinekabelshop.nl/telefoon-splitter-1x-rj10-m-2x-rj10-v-zwart-0-10-meter?gclid=Cj0KCQiAo-yfBhD_ARIsANr56g4qGzSfMG6LqtwwZ4pzbtzdHJc78riiccdcYFj_UtGmSFPdq0a-dnQaAorMEALw_wcB) geschikt zijn dat bleek zo te zijn.
Hier de link naar de kabel tussen splitter en het kastje wat steeds overlijdt: https://www.onlinekabelshop.nl/handset-spiraalsnoer-zwart-2-meter. Ik zie het volgende: pinout RJ10 - RJ10: 1-4 / 2-3 / 3-2 / 4-1. Er is ook een soortgelijke kabel te koop met deze pinout: pinout RJ10 - RJ10: 1-1 / 2-2 / 3-3 / 4-4. Zou dit uitmaken?

Ik weet zo ook even niet welke stap ik nu kan/moet nemen.

Het meest ideale, wat de kennis van mij ook heeft, een grote booster/voeding die de hele baan voedt waar je bijvoorbeeld 10/12 treinen tegelijk mee kan rijden . Welke stap zou ik dan moeten nemen, of is dit in combinatie met een multimaus systeem geen optie?

Ik hoor graag tips/adviezen.

Groeten Hans

Ronald Halma

Over het laatste; ik zou liever enkele kleine boosters nemen dan 1 grote. Praat je over veel vermogen en als dat mis gaat moet eea welgoed afgezekerd en beveligd zijn.

Je Roco probleem kan ik je helaas niet mee helpen. Alleen:

CiteerEven de booster van sectie 2 (die sluiting gaf) losgekoppeld van booster 1, en die alleen geprobeerd zonder verbinding met de booster 1 dmv de booster out. Nu deed hij het gewoon netjes. Vervolgens weer beide boosters met elkaar verbonden dmv een booster kabel, en boem.

Losgekoppeld en weer gekoppeld met EEN kabel? Niet dezelfde die er voorheen tussen zat? Want zo lees ik het. Dan zou dat zomaar problemen kunnen geven als het een afwijkend exemplaar is.

bask185

Voor die boosters gebruik je geen splitter maar die Daisychain je achter elkaar met die kleine rj10 kabels.

Die booster die brandlucht gemaakt heeft, kan je open schroeven en kijken voor zwart geblakerde delen of chips met gaten. Misschien vallen ze te repareren. Je kan er een foto van maken en hier posten, misschien heb je mazzel.

Waarschijnlijk erg obvious op dit punt maar...
De reden dat alles stuk is, komt waarschijnlijk doordat je dingen verkeerd heb aangesloten. Met name dat ding met die gesoldeerde kabel.

Ik kan ook niet heel duidelijk opmaken op het 1e oog hoe je nou wat heb aangesloten. Plaatjes en foto's helpen enorm in dit soort draadjes.

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

zuyderduyn

Hallo,

Ik heb het volgens onderstaand voorbeeld aangesloten. Alleen de kabel en splitter die ik gebruikt heb staan hier natuurlijk niet op.

Het kastje waaraan gesoldeerd is is niet de boosdoener. Twee kastjes hierna zijn ook gesneuveld. Overigens heb ik met dat kastje ook gewoon wissels geprogrammeerd.

Ik heb wel een PB ontvangen een meelezer die gaf aan dat de oorspronkelijke boosters natuurlijk de 10765 zijn en dat een 10764 omgebouwd dient te worden voor gebruik als extra booster. Klinkt heel logisch, zeker door de booster in en booster out op de 10765. Toch heb ik al een jaar met 2x keer 10764 probleemloos gereden. Natuurlijk zat er toen geen splitter bij en was 1 booster uitgang op de beide kastjes voldoende.

Verder ik heb de isolatie tussen de 2 secties weggehaald en beide secties verbonden en met de laatste booster die ik nog heb  ;) en nu het rijd gewoon goed, dus kortsluiting in de baan lijkt me uitgesloten. De fout moet hem zitten in de verbinding tussen de boosters. Kan iemand nalopen of die kabels, waarvan ik de links vanmiddag gestuurd heb wel geschikt zijn hiervoor?

Bedankt en groeten Hans

meino

Citaat van: zuyderduyn op 27 oktober 2023 12:23
De kabel betreft 'Telefoon spiraalkabel RJ10 - RJ10 / zwart - 2 meter'. En een RJ 10 splitter (zie eerste bericht in dit topic). Ik vermoed dat het probleem dan niet in de baan zit maar in de verbindingen tussen de boosters.

Ik heb een jaar probleemloos gereden van sectie naar sectie (2 boosters, gescheiden door railassen), sinds ik deze week met 3 boosters aan de gang geweest ben met de splitter is het dus mis. Ik heb aan 3 verschillende mensen gevraagd of de kabels/splitter ( https://www.onlinekabelshop.nl/telefoon-splitter-1x-rj10-m-2x-rj10-v-zwart-0-10-meter?gclid=Cj0KCQiAo-yfBhD_ARIsANr56g4qGzSfMG6LqtwwZ4pzbtzdHJc78riiccdcYFj_UtGmSFPdq0a-dnQaAorMEALw_wcB) geschikt zijn dat bleek zo te zijn.
Hier de link naar de kabel tussen splitter en het kastje wat steeds overlijdt: https://www.onlinekabelshop.nl/handset-spiraalsnoer-zwart-2-meter. Ik zie het volgende: pinout RJ10 - RJ10: 1-4 / 2-3 / 3-2 / 4-1. Er is ook een soortgelijke kabel te koop met deze pinout: pinout RJ10 - RJ10: 1-1 / 2-2 / 3-3 / 4-4. Zou dit uitmaken?

Jammer van je problemen. Maar de door jou gebruikte splitter is goed (gewoon straight) maar de telefoon kabel is helaas fout dat moet ook een "straight" versie zijn, zoals de 2e optie die je noemt. Ik heb zelf vier 10764's parallel geschakeld in gebruik zonder grote problemen, alleen een kleinigheid, toen de vierde er aan kwam, heb ik intern een weerstandje verwijdert omdat de kortsluit beveiliging te gevoelig werd.

Groet Meino
A clean desk is a sign of an empty mind

Kranenberg
De CanBus komt naar Kranenberg

zuyderduyn

Bedankt Meino,

Je verwacht dus dat met een straight kabel de problemen er niet zouden zijn geweest? Had ik dat eerder geweten, had 3 boosters gescheeld haha. Toch weer leerzaam. Ik ga alles nu weer opbouwen en als ik ergens een 10764 vind ga ik eerst maar eens 2 boosters koppelen met een originele roco kabel die daarvoor bedoeld is.

Groeten Hans

meino

Hans

Inderdaad, alles moet "straight" aangesloten worden. Er zwerven op dit forum diverse draadjes over de 10764 en o.a. Karst heeft dat in schema's uitgewerkt.

Groet Meino
A clean desk is a sign of an empty mind

Kranenberg
De CanBus komt naar Kranenberg

zuyderduyn

Ja, een domme en wijze les. Bedankt voor de toelichting.

P.S. Zou er iemand op dit forum zitten die eventueel naar de 3 kapotte boosters kan kijken en of daar eventueel nog iets mee te doen is?

Groeten Hans