Welkom! Login voor uitgebreide toegang en gebruiksfuncties.

Updates:

Microstepper motoren voor armseinpalen

in Al het andere!

Gestart door AP3737, 8 oktober 2023 20:02

Vorige topic - Volgende topic

bask185

CiteerZou je dit ook kunnen gebruiken met 'normale' digitale componenten (denk hierbij aan ESU of YaMorC)? Mogelijk zelfs ook mbv loc- of functiedecoders (dan denk ik aan het openen van duren in goederenwagens, bewegen van pantografen ect.).
En zo ja, welke aansturing gebruik je dan?

Ik was tijdje geleden begonnen met zelfde soort motor voor gebruik voor pantografen. Zou ook in een goederenwagon passen voor een deur.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=105407.msg3222400193#msg3222400193

Mijn 1e variant kan je aansluiten op een Lok pilot of op een schakelaar of een stationaire decoder. De nieuwe die ik maak, geef ik ook DCC. Dan kan die alles en heb je geen andere apparatuur nodig. Een DCC interface kost ook een cent ofzo als je weerstandjes gebruikt.

CiteerWij doen dat met DCCnext van Arcomora net als de wissels en veel meer, €gunstig
Heb jij het niet over servo's? DCCnext heeft geen software voor stappenmotoren. Het kan, maar die moet je er zelf in programmeren. Je kan wel met de pinnen direct een stepper driver aansturen. Maar m.i. zou dat de verkeerde tool voor de job zijn. Als je toch al een printje maakt, kost het heel weinig (~€1,-) om er een microcontroller op te zetten.

Ik denk dat als je ongeveer 20 van deze printjes besteld, dat je op een fabricage prijs uitkomt van tussen de €3,- en €4,- per stuk. En voor dat geld hoef je niet te klooien met een losse DCC next en losse stepper drivers. Gewoon 2 DCC draden aansluiten en klaar.

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Bert55

Citaat van: bask185 op 13 november 2023 13:47
Heb jij het niet over servo's?
Je hebt gelijk Bas, was even in de war, inderdaad gebruik ik het met name voor servo's. 
Aansturing van de draaischijf stepper met Nano's, DCC gestuurd.

Bewegingen die fraai moeten zijn: steppers. Microcontrollers lijkt me interessant maar daar weet ik nog niet genoeg van. Kun jer er in detail op terug komen, schema.... ::)
???
Ik kom nu nog niet verder dan Arduino of wellicht ESP8266 ( heb er net een aantal besteld om in te bouw in de eigen car systeem vrachtwagentjes, lijkt me goed te kunnen, kleiner dan een Nano)
Met vriendelijke groet, Bert
Märklin, DCCnext, ECOS
Bouw Witmoosdorf met zoon Rutger: 
  https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=103485.msg3222322200#top