Welkom! Login voor uitgebreide toegang en gebruiksfuncties.

Updates:

Brawa BR 644 Talent repareren

in Modeltreinproblemen en -vragen

Gestart door virmfan, 29 september 2023 10:29

Vorige topic - Volgende topic

virmfan

Ik heb deze in 2001 in Duitsland gekocht. Ik heb altijd gewenst dat ik een elektrisch treinstel ("EMU") had gekregen in plaats van een dieselmotor, maar dit was wat in de winkel verkrijgbaar was.

Op een gegeven moment gingen de koppelingen kapot en gingen twee detailstukken verloren (een op het dak en een nepkoppeling). Hoe de trein in deze toestand terecht is gekomen weet ik eigenlijk niet meer.

Gelukkig had Brawa deze onderdelen nog op voorraad en kon ik de onderdeelnummers identificeren en bestellen.

Heeft iemand ervaring met het vervangen van de koppelingen? Ik wil niet nog meer schade aanrichten en ik weet niet zeker of ik begrijp hoe ik de oude stukken er goed uit kan krijgen. Bij elk van hen is de ene kant van de vork gebroken en de andere kant niet.

Ik stel ook elk ander advies voor het repareren en onderhouden van de Talent op prijs. Misschien probeer ik hiervoor ook een Duits forum, maar de laatste keer dat ik daar postte, kreeg ik geen reactie.

... Engels ...

I bought this in 2001 in Germany. I have always wished I had gotten an EMU rather than diesel unit, but this is what was available in the store.

At some point the couplers broke, as well as two detail pieces being lost (one on the roof and one fake coupler). I actually do not remember how the train ended up in this condition.

Luckily Brawa still had these parts in stock and I was able to identify the part numbers and order them.

Does anyone have experience replacing the couplers? I don't want to do more damage and I'm not sure I understand how to get the old pieces out properly. On each of them, one side of the fork, is broken and the other side is not.

I also appreciate any other advice for repairing and maintaining the Talent. I may also try a German forum for this, but last time I posted there I got no response.

Dave.......

Je zou even in de exploded/view tekening kunnen kijken wat als los onderdeel wordt aangegeven.
Ik denk dat de hele grijze vouwbalg eraf geklikt kan worden.
Pas dan wel op met de sleepcontacten en de rode en zwarte kabel die eraan zitten.
Met hartelijke groet.
Dave

Rheinburg tijdperk V/VI

MOVisser

Ik weet niet waar je woont........

Je kan ook meenemen naar Houten volgende week.

Ronald Visser
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Zaterdag Houten 24 aug sta ik er weer. Ook met N-schaal.

virmfan

Citaat van: MOVisser op 29 september 2023 16:53
Ik weet niet waar je woont........

Je kan ook meenemen naar Houten volgende week.

Ronald Visser
Ah, helaas woon ik in de Verenigde Staten.

Ik kwam voornamelijk naar dit forum voor NS-treinen, maar de mensen waren hier zo behulpzaam dat ik dacht: ik probeer ook de Duitse trein.

Bedankt voor je reactie.

virmfan

Het grijze stuk wordt vastgehouden door een kleine schroef aan de onderkant van het draaistel onder een deksel. Helaas heb ik een vervangend onderdeel gemist dat ik nodig had, dus ik zal er meer moeten bestellen. Brawa is heel gemakkelijk om mee te werken voor onderdelen, iets dat ik in gedachten zal houden bij het overwegen van toekomstige aankopen.

Eric v C

Dave,

ik vond deze handleiding op de brawa-site
https://www.brawa.de/fileadmin/Produkte/Bedienungsanleitungen_H0/triebwagen/44050_44051_Triebwagen_Talent_BR_644_DB.pdf

Had je waarschijnlijk zelf ook gevonden.
Als ik er naar kijk kan je onderdeel 4 imitatie koppeling verwijderen (de pen eruit trekken)

Verderop staat deze onderdelen tekening.
Daar kan je zien hoe e.e.a. in elkaar gestoken is.
Hoop dat je er wat aan hebt.

Succes,

Eric

Quinzeedied

Op bladzijde 8 is te zien hoe de jacobsdraaistellen in elkaar zitten qua onderdelen, daar lijkt hier het grootste probleem te zitten.
De gebroken verbindingskoppeling is zo te zien ook een los onderdeel, met nummer 33 -> 710.50.33

virmfan

Citaat van: Quinzeedied op 18 oktober 2023 10:50
Op bladzijde 8 is te zien hoe de jacobsdraaistellen in elkaar zitten qua onderdelen, daar lijkt hier het grootste probleem te zitten.
De gebroken verbindingskoppeling is zo te zien ook een los onderdeel, met nummer 33 -> 710.50.33
Bedankt. Ik vond de PDF-handleiding op een site van een derde partij, maar kon deze oorspronkelijk niet op Brawa vinden.

Bij mijn eerste bestelling bij Brawa kreeg ik deze:

37 0710.50.37 Kupplungsimitation
66 0730.50.66 Sichtblende links
33 0710.50.33 Kupplungstück

Maar ik wist niet dat een van deze ook kapot was:

32 0710.50.32 Kinematic

Daarom plaats ik nog een bestelling. Ik krijg reserveonderdelen van alle fragiele koppelstukken, omdat ik me kan voorstellen dat dit opnieuw zou kunnen gebeuren als er niet zorgvuldig met het Talent wordt omgegaan.

virmfan

Laatste stuk dat gebroken was. Ik ben erg blij met de reserveonderdelenservice van Brawa voor een model dat 20 jaar oud is!