Welkom! Login voor uitgebreide toegang en gebruiksfuncties.

Updates:

Arriva-topman: '24 stoptreinen en 2 intercity's van NS overnemen'

in Grootspoor

Gestart door VAM65, 23 september 2023 09:54

Vorige topic - Volgende topic

Dave.......

Citaat van: hrp op 29 september 2023 16:46
Begreep ik Arjen Lubach nou goed, NS heeft dochteronderneming in Nederland en die rijdt als R-Net tussen Gouda en Alphen aan de Rijn?
NS trein dus met zwarte kleur...

Tenminste, als die rijdt, staat volgens mij met * in de top 10 van uitval wegens materieel- cq personeelsgebrek op TT751.

Ja dat klopt.
Veel machinisten die via ROC/STC gekomen zijn beginnen daar eerst en gaan later naar een andere standplaats.
Wij hebben er ook een paar.
Doordat hier al FLIRTS reden, kon NS toen makkelijk voor het hoofdnet deze ( natuurlijk wat uitgekleed) kopen.
Met hartelijke groet.
Dave

Rheinburg tijdperk V/VI

Thom

Citaat van: hrp op 29 september 2023 17:44
Ik neem aan dat de werkgevers de toeslag wel vergoeden.
Hoe scholieren/studenten het moeten ophoesten vraag ik mij af.
Later beginnen betekent later naar huis, of kortere lesdagen en weer op zaterdag in de lesbanken. Zat ik vroeger ook.
Dat lost natuurlijk ook niets op want dan moet er op zaterdag meer OV komen.
Voor studenten is er al de OV- Studentenkaart hé...

hrp

Ja, maar iedereen die rond 8 uur in sommige drukke stations in de trein stapt zou toeslag moeten betalen.
Ik denk dus ook houders van OV-studentenkaart. Hoe zou je die anders moeten demotiveren om met overvolle treinen te reizen?
Anders zitten de treinen vol studenten en kan de rest net als destijds de 65-plussers om 9.01h de trein pakken...
Groet,
      Ronald

Huup


hrp

Huup,
Ja vanaf jouw Middelburg, met enkeltje Goes en dan verder gratis...

Hier namen ze dan de Intercity naar Utrecht met vrij reizen  vanaf Rotterdam Alexander...
Groet,
      Ronald

Bahn-AG

Citaat van: hrp op 29 september 2023 21:01
Ja, maar iedereen die rond 8 uur in sommige drukke stations in de trein stapt zou toeslag moeten betalen.
Ik denk dus ook houders van OV-studentenkaart. Hoe zou je die anders moeten demotiveren om met overvolle treinen te reizen?

Geef ze voor de rest van hun leven een uitkering.

Reizigers weren...ongelooflijk wat hier geschreven wordt. :o

Bart

Huup


Bahn-AG

Het wordt gepropagandeerd, nog erger.
Niet alleen op het spoor overigens. Ook over de weg is het niet de bedoeling dat je je vlot verplaatst.

Bart

Reinout van Rees

Ik heb over het vrije-markt-gebeuren ook wel eens nagedacht. Bij het goederenvervoer lijkt het goed uitgepakt te hebben, bij het reizigersvervoer ligt het lastiger. Huh? Waarom? Waar zit het verschil nou in?

Wat is een vrije markt?

In de ideale vrije markt heb je een lekker iteratief proces waar uiteindelijk de collectief beste prijs uit komt.

Kern is dat het iteratieve proces zijn werk moet kunnen doen. Dus:
- Voldoende iteraties.
- Voldoende afnemers.
- Voldoende aanbieders.

En: het moet vrijwillig zijn. Als je iets te duur vind wordt je niet gedwongen tot koop. Te goedkoop? Dan wordt je niet gedwongen tot verkoop. Want anders werkt het optimalisatie-mechanisme niet.

Waarom werkt het bij reizigersvervoer niet goed?

"Laat de markt het uitzoeken, die is het effectiefst". Maar bij het aanbesteden van reizigersvervoer werkt het niet goed. Het voldoet niet aan een ideale vrije markt (zie boven):

- Maar eens in de zoveel jaar aanbesteden? Dan heb je te weinig iteraties.
- Weinig aanbieders, weinig kopers.
- Je kan als regio niet zonder OV, dus je hebt geen vrijheid om niet te kopen.

Wisselen is alleen mogelijk bij de aanbestedingsprocedure, de rest van de tijd zit je er aan vast. En het is exclusief, dus het is de rest van de tijd veilig voor concurrentie...

Liberalisering goederenvervoer klopt redelijk qua vrije markt

Reizigersvervoer aanbesteden is bah, maar de liberalisering van het goederenvervoer werkt goed. Er is meer vervoer en de klanten zijn tevredener.

In tegenstelling tot bij het reizigersvervoer klopt het hier wel redelijk goed met de bovengenoemde definitie van een ideale vrije markt:

- Voldoende aanbieders.
- Voldoende kopers.
- Veel iteraties, veel veranderingen, flexibel.
- Deelname is relatief vrijwillig (er zijn alternatieven). De continue lange-termijn-stromen qua ijzererts/kolen zijn een uitzondering.

----

Enfin, ik gooi even wat inhoudelijke theorie in de groep. Toen ik een tijdje geleden ergens een bruikbare definitie van "vrije markt" zag kwam dit bij me boven borrelen :)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

BrightonBelle

#129
Ik weet niets van het goederen vervoer per spoor en maar weinig van het personen vervoer. Wel iets van mijn dochter opgepikt over marktwerking en schaarste (ze is econoom)
Ten tijde van de spits is er schaarste (los van de aanbieders)
Als dat niet opgelost kan worden door de markt met meer aanbod, is beprijzen een manier om met de schaarste om te gaan.
Het heeft denk ik iets van 25 jaar geduurd voordat rekening rijden op de weg als deel van de oplossing werd aanvaard. Als ik de soms niet heel rationele reacties hier, in de publiciteit en de politiek lees, gaat dat ook voor het spoor nog wel even duren.
En ja, een spitsheffing of hoe je het beprijzen ook wilt noemen, zal sociale gevolgen hebben. Daar moet je het dus over hebben.
Maar goed, het ging hier over het publiciteit stuntje van Arriva.....

Grtz Gerard


Huup

Sterker, schaarste wordt gecreëerd, want hoger te beprijzen......

hrp

Klopt.
Voorbeeld. Op de Lingelijn was het meenemen van de fiets gratis en er werd met treinen  gereden met veeeel fietsplek. Twee treinstellen was niet ongebruikelijk; vijf of zes bakken.
Onlangs  zag ik in een kort treintje dat fiets meenemen in de spits niet meer gratis is.
Je zou maar scholier zijn en ver van het station wonen en je fiets ook nodig hebben in Dordt of zo.
Dan denk ik dat de keuze voor electrische fiets snel gemaakt is.
Er wordt nu vaak met twee bakken gereden. Overig materieel staat werkloos in Dordrecht.
Groet,
      Ronald

Bahn-AG

Een normale scholier heeft 2 fietsen en loopt niet elke dag met een fiets te zeulen in de trein.

Bart

Klaas Zondervan

Ik weet niet hoe dat bij andere vervoerders zit, maar bij NS mag je in de spitsuren geen gewone fiets meenemen.
Wel een vouwfiets, en dat is dan gratis, mits opgevouwen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel

Robert39

Meneer Hettinga wil graag als goede strijdvaardige directeur overkomen, gezien Arriva in de verkoop staat. Waarschijnlijk alvast een goede indruk maken op de nieuwe eigenaar.......

Laat hij nou maar zorgen dat zijn huidige lijnen goed lopen.......
Groet Robert