Welkom! Login voor uitgebreide toegang en gebruiksfuncties.

Updates:

Testbericht: het is bekend dat de zoekfunctie nog niet perfect werkt, er moet een  nieuwe index opgebouwd worden.

Port MacArthur 009 (een freelance Schotse smalspoor modulebaan)

in Trams en smalspoor

Gestart door MacArthur, 20 september 2023 14:02

Vorige topic - Volgende topic

MacArthur

Voor het boilerhouse (waar de distillatie ketels staan en de vaten met het kostbare levenswater worden gevuld) staan de houten casks al klaar. Tijdens de beurs van Spijkspoor begin deze maand een doosje laadgoed van Elettren voor bijna nop kunnen bemachtigen, dit zijn handgemaakte vaten met opschrift "Cognac" ergens uit de jaren '70. Plus houten kistjes en balen katoen, prachtig gemaakt en genoeg om de hele baan van laadgoed te voorzien. Een gelegenheids aankoop waar ik erg blij mee ben !

De reddingsboei is afkomstig van Langley, witmetaal natuurlijk. Ik weet niet of knal-oranje in 1923 al gangbaar was maar het valt wel op tussen de 50 tinten bruin..  :D

MacArthur

Afgelopen weekend de overige 2 modules van figuurtjes en aanvullende scenery voorzien. Dit is het stationnetje van Port MacArthur, een gecomprimeerde versie van Corris Railway Station in Wales, helaas allang afgebroken maar aan de hand van foto's en een paar tekeningen kon ik het nabouwen in model.  De Laird en Lady staan te wachten tot de trein arriveerd, de porter draagt hun bagage. Helemaal vooraan wat melkbussen die gereed staan voor vervoer in de bagagewagen naar de grote stad.

tothebeach

Citaat van: MacArthur op 19 december 2023 13:03
De reddingsboei is afkomstig van Langley, witmetaal natuurlijk. Ik weet niet of knal-oranje in 1923 al gangbaar was maar het valt wel op tussen de 50 tinten bruin..  :D
wit met rode banen is ook nog wel een optie.

Citaat van: MacArthur op 19 december 2023 12:56

Wel een lekker sfeertje zo, Marco (y)

Groet,
Michel

MacArthur

Achter de distillery loopt Mill Street omhoog, dit is geliefd uitzichtpunt voor de lokale bevolking in hun vrije tijd. Properly dressed, met zondagse hoed en drie-delig grijs even de tijd nemen om te zien wat er allemaal bij de haven gebeurd.

De "cliffs" zijn Knitterfelsen van Andreas Dietrich. Deze versie is niet te koop bij Noch, dus heb ik Andreas gemaild voor een directe levering van kalkgesteente in grijs/oker. Beetje kneden in je vuisten, uittrekken en tegen de helling plakken, geen geknoei met gips en verf, direct klaar. Randjes afwerken met plamuur, beetje beige verf erover en begroenen, fluitje van een penny..
De schaarse bomen zijn afkomstig van Anita Decor, mooi donkergroen en een dikke stam. Prettig geprijsd ook, kreeg zelfs korting bij afname van 4 doosjes..  (y)

MacArthur

Tijdens de beurs van Spijkspoor stond er ook een standje met zakjes figuurtjes en details, waaronder deze waslijnen voor 2 euro. Ik vermoed Preiser of Merten eind jaren '60 met stevige wasknijpers (pegs in goed Engels), dat past mooi bij deze dame die een wasknijper plaatst op de lijn. 2 andere dames staan de laatste dorps roddels uit te wisselen. Job is ijverig geweest de achterste dame van gespikkelde kleding te voorzien, of dat periode-typisch durf ik niet te zeggen maar het staat wel leuk. En nu maar hopen dat de stoomloks niet teveel roet uitbraken..

MacArthur

Tenslotte in vogelvlucht een blik op High Street. Een welgestelde dame heeft inkopen gedaan en de winkelbediende loopt bepakt achter haar aan. Verderop staat de scharensliep messen te slijpen en er ligt nog iemand op straat die vastgelijmd dient te worden. Tevens nog de daken weatheren en wat boompjes plaatsen, daarna de achtergrond bevestigen en de verlichting in orde maken.

Als alles goed gaat (fingers crossed) is deze baan te bezoeken tijdens de Smalspoor Modelbouw Dagen in Valkenburg augustus 2024... Hopelijk tot dan.

Allemaal een goed weekend, fijne feestdagen en een fantastisch Modelsporend 2024 gewenst !

Marco

MacArthur

"Wel een lekker sfeertje zo, Marco (y)"

Bedankt Michel ! Wat mij opvalt is dat de Engelsen op Facebook compleet uit hun dak gaan als ze de foto's bekijken die ik post in diverse groepen. Blijkbaar is het heel bijzonder dat een enigszins maffe Hollander een freelance Schotse smalspoorbaan maakt..  ;D

spoorijzer

aad52

Ik vind het erg mooi gebouwd allemaal!  (y)
M.n. de laatste foto vind ik een beetje Anton Pieck-achtig.
Waar komt dat 3 mm karton vandaan?

M.vr.groet,

Aad

PS. Volgen staat aan.

tothebeach

Citaat van: MacArthur op 19 december 2023 13:31
Wat mij opvalt is dat de Engelsen op Facebook compleet uit hun dak gaan als ze de foto's bekijken die ik post in diverse groepen. Blijkbaar is het heel bijzonder dat een enigszins maffe Hollander een freelance Schotse smalspoorbaan maakt..  ;D

Over die enigszins maffe Hollander ga ik het niet hebben, maar die Schotse smalspoorbaan is daadwerkelijk die complimenten waard! Het is gewoon terecht dat je die complimenten krijgt. Het sfeertje knalt er gewoon van af.
De smalspoordagen maar eens in de gaten gaan houden, dus :)

Groet,
Michel

MacArthur

Citaat van: spoorijzer op 19 december 2023 16:34
Dat is het ook  ;D. Maar wel erg fraai om te zien!

Bedankt ! En dan te bedenken dat ik in m'n hoofd al bezig ben met een baantje voor jullie jubileum...Tijdsdruk ? Welnee joh... ;D

MacArthur

Citaat van: aad52 op 19 december 2023 17:20
Ik vind het erg mooi gebouwd allemaal!  (y)
M.n. de laatste foto vind ik een beetje Anton Pieck-achtig.
Waar komt dat 3 mm karton vandaan?

M.vr.groet,

Aad

Bedankt Aad ! Dat 3mm karton komt van een webwinkel waar ik ook het foamboard vandaan heb, Gerstaecker.nl . Een prachtig assortiment alleen moet je wel bestellen in redelijke aantallen. Heb nu voor de komende decennia in huis..  ;)

spoorijzer

Citaat van: MacArthur op 20 december 2023 10:01
Bedankt ! En dan te bedenken dat ik in m'n hoofd al bezig ben met een baantje voor jullie jubileum...Tijdsdruk ? Welnee joh... ;D

Oeh leuk! Ik was afgelopen zaterdag even "meten" op de club, zal nog even overleggen (niet iedereen was er) maar plek moet er zijn voor een mooie m2 smalspoor  (y)

phdirk

Hallo Marco,

Weer mooi allemaal en polka dot jurken (stippen) is typische jaren vijftig en zestig. Denk maar aan de itsy, bitsy, teenie, weenie, yellow, polka dot bikini van Brian Highland.

Verder natuurlijk goede Kerstdagen en een goed en gezond 2024 gewenst
Met beste groeten,

Dirk Meijer

MacArthur

In de afgelopen Kerstvakantie natuurlijk nog wat geknutseld, dit is de spoorweg overgang in School Street. Het is een kartonnen lasercut model van Scale Model Scenery in 00, ongelofelijk dun karton voor de posts (paaltjes) en het mesh (gaas). Dit is voor mij de allereerste keer dat ik zulk dun gelaserd kartonnen gaas heb gezien. De hekjes bestaan uit 2 laagjes karton, op elkaar geplakt en dan het gaas er tegenaan. De scharnieren zijn ook van karton en het "ijzerwerk" idem dito, dat zwart geverfd (de foto laat het niet zien maar zelfs de bouten en moeren zijn erin gelaserd !) en vastgelijmd, daarna geverfd en bevestigd op de module. Met enige voorzichtigheid kunnen de hekjes functioneel gemaakt worden; ik heb de grote hekken vastgelijmd en de voetgangers hekjes "kunnen" bewegen.. Er komen nog schildjes bij te staan natuurlijk, maar verder is het wel 'af'..  :laugh: