Welkom! Login voor uitgebreide toegang en gebruiksfuncties.

Updates:

Stroomafnemers Roco 1100

in Modeltreinproblemen en -vragen

Gestart door Martijn193, 9 mei 2023 15:30

Vorige topic - Volgende topic

Martijn193

Hi allen

Hier en daar bezig om wat dingetjes te verherbouwen, zo ook een roco 1100. Nu ben ik zo lomp dat ik de koperen stroomafnemers op de wielen natuurlijk zo heb mishandeld dat de tere dingetjes afbreken

Heeft iemand van jullie daar een alternatief voor? Welk materiaal en hoe te plaatsen?

Hoor het graag

Martijn
Martijn, Voorzitter Beneluxspoor

TonM

Je zou een vervangend onderdeel kunnen bestellen bij Roco.
Of van fosforbronsstrip zelf een nieuwe maken en die op de plek van de oude bevestigen.
Of een stukje fosforbronsdraad tegen het oude onderdeel solderen en dan in vorm buigen zodat de draad licht tegen de wielen drukt.

En je kan misschien een foto plaatsen, zodat we een advies kunnen geven dat is toegesneden op de situatie. Ik ken de binnenkant van het model niet, dus ik kan nu alleen generieke oplossingen voorstellen.  :)

Grtz, Ton

Duikeend

Groetjes, Ferenc

mijn knutsels, 1500 in parts en een
hondekop

stoombr38

onderdeel is nog leverbaar.89855
Grt. Jo

Klaas Zondervan

Die stroomafnemers staan in de onderdelenlijsten van Roco. Je moet wel zoeken op het juiste artikelnummer, want het lijkt er op dat de constructie in de loop van de tijd is veranderd.
Een andere optie is om van dun materiaal vervangende contactstrips te maken. Alleen zal de bevestiging een uitdaging worden. De originele zitten op plastic pinnetjes gesmolten. Die truc kun je niet herhalen. Het zal dus lijmen worden en ook dat is een uitdaging. Het plastic is waarschijnlijk PP, en dat is niet zonder meer te lijmen.
Ik heb hier heel dun messing plaat liggen, 0,1 mm. Daar kan ik je een stukje van toesturen, kun je proberen om het na te maken. Als je interesse hebt, stuur een PB met je adres.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel

Martijn193

Hi

Ik dacht echt dat ik gezien had dat ze niet meer leverbaar waren, maar blijkbaar wel.

Neemt niet weg dat het allemaal wat teer is, dus is optie Klaas één om te onderzoeken. Is messing dan teouwens niet te hard?.

Foto voor geïnteresseerden volgt nog

Die Bahn

Je kunt ook de complete "kontaktrahmen" nemen, dus inclusief het kunststof waar de stroomafnemers al bevestigd zijn.
Zie het onderdelenblad van de ROCO 72379
Het betreffende onderdeelnummer is: 120013
https://www.roco.cc/static/frontend/Casisoft/Roco/de_DE/doc/ET/1/DE/72379_201636.pdf
Er is aan de stroomafname en de wielkasten in al die jaren dat ROCO deze uitbrengt niet veel veranderd.
Behalve dat ROCO dikwijls bij een nieuwe productie steeds weer andere onderdeelnummers gebruikt.
En voor die prijs zou ik prutsen met andere opties wel laten.

Vriendelijke groet,
Erwin Prummel

Die Bahn

Hierbij een afbeelding, die ik nog had liggen... helaas ook gebroken stroomafnemers.
Anders was overname van deze wel mogelijk geweest.

Vriendelijke groet,
Erwin Prummel

Martijn193

Ah, dat is een goede! Nu is het een turqouise, maar zelfde idee