Welkom! Login voor uitgebreide toegang en gebruiksfuncties.

Updates:

Testbericht: het is bekend dat de zoekfunctie nog niet perfect werkt, er moet een  nieuwe index opgebouwd worden.

wie weet de fabrikant?

in Modeltreinproblemen en -vragen

Gestart door SplatmanNL, 8 mei 2023 13:16

Vorige topic - Volgende topic

Jeff

Ja precies.  Dat is er een.
Met vriendelijke groet: Jeff van Alphen
Nederlands modelspoor tussen 1948 en 1955 in H0.
Zwitsers spoor, RhB in H0m en IIm

TonM

Citaat van: SplatmanNL op  8 mei 2023 19:11
Weet je het zeker Ton? Als ik op seinarm.nl kijk naar de GTM zijn dat kolenwagens die volgens mij hogere schotten hebben, zoals dit Roco model van een GTM ook heeft:

Nee, ik weet het niet helemaal zeker; ik put uit mijn geheugen en kan nu even geen harde informatie geven over de typeaanduiding.
GTM is echter een typeaanduiding die niet gebonden is aan een bepaalde wagen; het is een open goederenwagen met 20 ton laadvermogen.

Citaat van: SplatmanNL op  8 mei 2023 19:11

Ik blijf erbij dat mijn 2 modellen eerder zandwagens zijn. Ook de nummers (174504 en 174506) lijken hierop te duiden.
Op seinarm staat namelijk bovenaan de pagina bij de zandwagens de volgende informatie:

Indeling dienstwagenseries omstreeks 1950:
170001 - 180000    Weg en Werken

De wagens waren oorspronkelijk de HSM wagens 29001 - 29040 (onberemd) en 29041 - 29050 (beremd). Volgens de materieeltekeningen in Het Utrechts Archief waren het 20 tons open goederenwagens "Uitsluitend ten dienste van weg en werken - depot stapelplaats Crailo". En volgens mij werd in Crailo geen zand gestapeld, maar algemeen bovenbouwmateriaal.
Dat wagens waren ingedeeld bij Weg en werken, wil zeker niet zeggen dat het zandwagens zijn.

Citaat van: SplatmanNL op  8 mei 2023 19:14
Nog even verder gekeken op seinarm.nl

Het zouden m.i. ook goed GZM wagens (ex HSM) kunnen zijn, daar lijken ze m.i. het meeste op.
En dan dus omgenummerd tot dienstwagens t.b.v. de inzet voor Weg en Werken?

Dat zou dan ook verklaren dat de Z (van zand?) is weggevallen, omdat ze bij die dienst wellicht ook voor andere doeleinden dan uitsluitend zand werden ingezet?

Meet de lengte van je wagen even op, vermenigvuldig met 87 en kijk of dat overeenkomt met de lengte die op Seinarm wordt vermeld bij de GZM.
Het lijkt mij sterk dat je het dan nog gelooft.

Citaat van: SplatmanNL op  8 mei 2023 19:21
Bedoelde je deze wagen toevallig:

Die heb ik ook een aantal maanden geleden bemachtigd  :)

Beide wagens zijn dwarsliggerwagens van 't Oude Station. Er was namelijk zowel een 2-assige (onberemde) als een 3-assige (beremde) variant. Van de beremde variant uit het grootbedrijf is een exemplaar opgenomen in de collectie van het Spoorwegmuseum.

Grtz, Ton