Welkom! Login voor uitgebreide toegang en gebruiksfuncties.

Updates:

Testbericht: het is bekend dat de zoekfunctie nog niet perfect werkt, er moet een  nieuwe index opgebouwd worden.

Snelheid analoge locomotieven verlagen

in Elektronica en analoog

Gestart door Noordernet, 16 april 2023 20:46

Vorige topic - Volgende topic

Lolke Bijlsma

Ik heb dit vroeger met een Lima loc gedaan. Ik had drie IN4001 diodes in serie en dat levert een spanningsval van 4,5V 2.1V op. Ik had geen probleem met warmte want de 1N4001 kan best wel wat hebben.

Groeten,
Lolke

Klaas Zondervan

Citaat van: Lolke Bijlsma op 16 april 2023 23:05
Ik had drie IN4001 diodes in serie en dat levert een spanningsval van 4,5V op.
Daar  heb ik mijn twijfels bij. Dat is 1,5V per diode, dan zit hij over de grens van wat hij aankan.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel

Blausee-Mitholz

Spanning val is toch 0,7 volt per geleider (diode in dit geval).

Mvg, Johan

Klaas Zondervan

Inderdaad, ongeveer 0,7V per diode. Bij 1,5V loopt er zo veel stroom door dat hij stuk is of bijna stuk.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel

Theo Mol

Citaat van: Noordernet op 16 april 2023 21:56
Morgen maar even naar Okaphone.
Daar heb ik kort geleden een paar pwm-regelaars gekocht om mijn analoge locjes te regelen. Dat gaat beter dan met een trafo en zo'n regelaar is niet duur (en voor klunzen zoals ik: al in elkaar gezet dus makkelijk).  Let op, de regelaar werkt maar één kant op dus om achteruit - of vooruit - te rijden moet je een schakelaartje er tussen zetten voor het ompolen.
Altijd de moeite waard om even naar te kijken en te bespreken.

Noordernet

Eerlijk gezegd was jouw bericht over het kabeltje bij je PWM-regelaar reden om even verder te zoeken naar die regelaar. Hij blijkt op loopafstand te koop te zijn. Niet bij de Chinees, en ook niet in een Brexitland. Ik had intussen bij forumgenoot Jacob getest - en goed bevonden - wat een PWM-regelaar kan. Ik kende het ompoolverhaal al.

En toen kwam de diodevraag bovendrijven ...

Dank voor je reactie.

Groet,

Wolter
Kleinschalig prutsen aan spoor en tram.

Scratchbuilt

Ik ben ook geen deskundige op dit gebied, maar voor wat het waard is:

In mijn geval, om een loc op een batterijtje (lipo 3,7V) te kunnen laten rijden, verving ik de motor voor een exemplaar wat daarvoor geschikt was.

Zou dat ook niet kunnen in jouw geval? Een andere motor er in met betere eigenschappen? Duitse firma's, voor zover ik weet, doen dit op verzoek. Daar hangt dan wel een niet kinderachtig prijskaartje aan...... Maar wellicht kan je wat experimenteren met een motortje van bijvoorbeeld de Tramfabriek? Ik denk dat Sven je daar wel wat over kan vertellen?

Albert
Als we elkaar allemaal onze zonden zouden opbiechten dan zouden we elkaar allemaal uitlachen om ons gebrek aan originaliteit. - Kahlil Gibran

Noordernet

Dat zou wel kunnen. Het probleem is echter niet dat het motortje te snel draait, maar dat de wielen te snel draaien. De vertraging is dus te klein.
Zou ik een locomotief from scratch opbouwen, dan kwam er standaard zo'n mooi Brits vertragingskastje tussen. Dus doe ik dus niet bij een Anna.

Maar dank voor het meedenken!

Groet,

Wolter

Piet Groot

Wolter, je kunt onder een Anna ook kleiner wielen monteren, dat heb ik vaak gedaan.
En wanneer die uitstulping voor bescherming van het tandwiel onder de bodemplaat van een Anna de baan raakt, kan je deze afzagen.
Die is overbodig, en is eigenlijk alleen nodig bij tapijtrijders.

Noordernet

Klopt, ik heb wel eens de uitstulping weggehaald. Het kon wel eens 3 mm schelen in wieldiameter. Hmm, heb nog wielen van een T3 liggen.

Dank dus.

Groet,

Wolter

Wil uit ZO drenthe

Ik heb mijn IRM van Rivarossi getemperd met diodes.
En verschillende Lima locomotieven.
Bij een vervangingsmotor uit Australië voor Lima en Fleischmann locomotieven wordt een diode schakeling zelfs standaard mee geleverd.

Ja, je moet de regel knop wat verder open draaien, maar hij rijdt met de regelknop helemaal open minder hard.

Groeten
Wil
De nieuwe treintafels staan op hun plek. De eerste rails ligt er

Noordernet

Dank je.  (y). Dit is het schema dat ik ook bedacht had.

En basismateriaal heb ik inmiddels thuis.

Groet,

Wolter

bask185

Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)