Welkom! Login voor uitgebreide toegang en gebruiksfuncties.

Updates:

Testbericht: het is bekend dat de zoekfunctie nog niet perfect werkt, er moet een  nieuwe index opgebouwd worden.

Hoe zou ik een analoge lok aan of uit kunnen zetten met een digitaal signaal ?

in Elektronica en analoog

Gestart door Peter Kleton, 2 april 2023 21:36

Vorige topic - Volgende topic

saskia

conclusie , simpel locdecodertje van 20 € en een relais, dan is het opgelost voor een 22 € per loc

Overet

Wat gebeurt er met een analoge loc als je een dcc signaal op de rails zet om zo'n simpele decoder te laten schakelen?

Tom
Plannen voor baan tijdperk III naar DB-voorbeeld. Roco Multi-maus/Maus2/MausR3, Z21, Mardec, Koploper of Rocrail?

Klaas Zondervan

Zoals ik eerder zei: niks. Het DCC signaal is symmetrisch, dat betekent dat er geen gelijkspanningsrest is. Dus de loc gaat niet rijden.
Er kan alleen een probleem optreden bij klokankermotoren, die kunnen door de DCC-stroom overmatig opwarmen. En dat kun je weer verhelpen door een smoorspoel in serie met de motor te zetten.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel

Peter Kleton

Iedereen hier bedankt die meegedacht heeft !   (y)
Ik heb alles  nog eens op een rijtje gezet en  eens naar de onderdelen gezocht die ik nodig denk te hebben  en blijk alles al in huis te hebben,
Een  paar decoders van ESU , waar ik voorlopig alleen de funcie decoder ga gebruiken.
Een paar bistabile relais ,
Een stel smoorspoeltjes  die voor het verzwakken waren  bedoeld van een z.g.n. HF verlichtingsspanning om de  klokankermotor te beschermen.De zelfinductie is onbekend.Uittesten dus.

Bask heeft mij nog een heel andere suggestie aan de hand gedaan . Het blijkt dat we allebei een soort  NX systeem hebben ,waar nog wat meer mee kan dan ik dacht.  ;)

Aan degenen die ongerust zijn dat ik  "stroomvretende " lok motoren heb ,ik gebruik een aantal Maxon motoren en 18x33 Mashiama motortjes.
In  de NS 1200 zitten 4 Mashima's in ,die trekken met elkaar nog net geen 1 Ampere bij 12V. Maar ik ga dus nu nog niet digitaal rijden.  :D

Wordt vervolgd.
Peter

NS 1924-heden.
0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 op 2 rail /bovenleiding .
  Met   kopstations als Zandvoort en Overveen en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
Model van lok SSN 01 10 is in aanbouw.