Welkom! Login voor uitgebreide toegang en gebruiksfuncties.

Updates:

De HTM Stadler TINA tram in H0

in Trams en smalspoor

Gestart door WeKra, 25 februari 2023 17:13

Vorige topic - Volgende topic

Mitchell

"ja maar", de blauw witte versie is toch mooier?

Maar ziet er goed uit Wes, was ook niet anders te verwachten.
Ben benieuwd naar de Tina resultaten!

eemstede

Niet zo uniek als de rood-creme combinatie van de gtl-8, maar een mooie kleurencombinatie, fris en contrastrijk ook. Staat ook mooi op het model. (y)
Maar zou men echt de gtl's nog overschilderen?
Gr. Frank

WeKra

En dan is dat langverwachte pakket hier! Na wat gezeur met UPS (onderbetaalde bezorgers...) eindelijk mijn pakket kunnen afhalen, maar dan heb je ook wat!

Het was een slimme zet om verschillende onderdelen in meerdere printrichtingen en materialen te printen. Zo zie je hieronder bijvoorbeeld al snel duidelijk wat het verschil is tussen 'liggend' printen en 'rechtop' printen. We gaan dus voor de liggende variant.

Een gehoorde klacht van mijn GTL8's was de 'kattenrug' doordat de geledingen te hoog waren uitgevoerd en de C bak dus hoger stond. Dat wilde ik hierbij natuurlijk voorkomen. Dus, gecheckt:

Detail van de draaistellen. Met zijkantjes die op de Halling draaistellen worden geplaatst, en de dummy draaistellen voor de kopbakken:

Met mijn welbekende enthousiasme (lees: Ongeduld) ben ik direct aan de slag gegaan om de interieurkleuren te testen, welke goed zijn bevonden. Door de ervaringen uit het verleden heb ik eigenlijk direct een perfect bouwpakket kunnen creeëren waardoor assemblage van het model binnen mum van tijd is gedaan:

Tsja, en dan maar meteen aan de slag met de Airbrush. Na het schuren, primeren, schuren, primeren, nabewerken en nogmaals primeren, de witte laag erop. Naar de sportschool om de laag te laten uitharden en daarna de onderste verjonging afplakken en het lichtgrijs erop:

Check ook mijn Facebook

Jelmer

Wat wordt dit een gaaf model!  (y)

Groeten,
Jelmer
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel

Dave.......

Met hartelijke groet.
Dave

Rheinburg tijdperk V/VI

eemstede

Inderdaad heel mooi. Heb je nog wel tijd voor je 'andere' werk ? 8)

Gr. Frank

System-M

Zo, je laat er geen gras over groeien!
Erg fraai. Ziet er al veelbevolend uit  (y)
Grt
Marc

WeKra

Citaat van: eemstede op  2 november 2023 12:04
Inderdaad heel mooi. Heb je nog wel tijd voor je 'andere' werk ? 8)

Gelukkig zijn die twee met elkaar verweven: Gister ben ik de hele dag met de mensen van Stadler op touw geweest. In de ochtend heb ik hen een tramervaring op de GTL8 3090 gegeven. Het was heel vreemd dat de mensen die trams ontwerpen en bouwen, er nog nooit een hadden gereden! Dan is het een privilege om als Instructeur hen deze ervaring te mogen geven :-)

Vervolgens verder met ontwerpzaken rondom de bestuurderscabine. Een hekel punt is de pedalenplaat; deze moet absoluut goed zijn. Aangezien bij de Avenio hier een hoop dingen in het ontwerpproces mis zijn gegaan, hebben we nu een hoop collega's die simpelweg niet goed kunnen zitten en tegelijkertijd de bedienmiddelen (pedalen en knoppen) kunnen bereiken. Dat moet dus beter.

Dit proces is o.a. in samenwerking met een van dé technische ontwerpers van de TINA, die al snel hoorde over het modelletje dat ik aan het bouwen ben. We raakten erover aan de praat en voor ik het wist heb ik allerlei screenshots mogen ontvangen van het originele ontwerp, in dit geval voor de dakopbouw. Vetter dan dit krijg ik het niet.  ;D

Eergister was ik al bezig met het afplakken van de rode banen. Dit deed ik op basis van het eerdere "Exterior Design Concept' en heb door middel van de snijplotter hier plakmallen van vinyl gemaakt. Dat zag er zo uit:

Mal maken en proefpassen:

Plotten.

Plakken

En resultaat.

En vervolgens kwam ik gister dus bij de Mock-Up en zag tot mijn schrik dat het kleurenschema iets was aangepast.... Stom! Maar dat zou ik thuis wel even corrigeren.

Ondertussen een plaatje geschoten van het ontwerp van de TINA in 1:1:

En in de vrije minuten heb ik de VR-experience alvast uitgeprobeerd. Enorm leuk en tof om te doen, en je waant je absoluut alsof je in/om/op de tram bezig bent. Komt het allen zien op de publieksdagen van de Mock-Up!

Check ook mijn Facebook

Rob Bennis

Wes,

Tip van mij, na het afplakken eerst nog een dun laagje onderliggende kleur spuiten. Dan sluit je de tape randjes op en voorkom het onderkruipen van de verf, zoals je kan zien op het neusje onderaan op de plaats waar twee tapejes over elkaar heen liggen.

Rob
Met vriendelijke groet,
Rob Bennis

YouTube
Mat 46
Mat 40

WeKra

Citaat van: Rob Bennis op  3 november 2023 10:07
Tip van mij, na het afplakken eerst nog een dun laagje onderliggende kleur spuiten. Dan sluit je de tape randjes op en voorkom het onderkruipen van de verf, zoals je kan zien op het neusje onderaan op de plaats waar twee tapejes over elkaar heen liggen.

Jep, de welbekende tip! Bij het prototype niet gedaan, maar een standaard toepassing op de normale modellen.

Ik ben inmiddels verder gegaan. De banen rondom de neus heb ik verwerkt zoals de mock-up. Inmiddels heb ik met de ontwerper van de TINA gesproken, en weet dat er inmiddels al een aantal zaken gaan wijzigen. Kleine dingen, zoals de baanschuiver die vervalt, en het airco-rooster op de cabine die ook niet toegepast wordt. Andere zaken zijn nog niet eens duidelijk, zoals de dakopbouw en of die rode baan definitief wordt. Daarom heb ik ervoor gekozen dat dit model ook nummer 7000 krijgt, vormgegeven naar de Mock-Up. Het eerstvolgende model zal dan op basis van de daadwerkelijke voertuigen worden gemaakt.

Eerst de decals op maat gemaakt en afgedrukt. (De witte R-net logo's moeten nog...)

De cabines simpele details gegeven. Deze worden in de kappen gemonteerd. Uiteindelijk zal hieraan ook de printplaten voor de front-sluit lichten aan komen.

Details:

En het geheel tot nu toe:
Check ook mijn Facebook

Christoph

Citaat van: WeKra op  3 november 2023 06:13
Het was heel vreemd dat de mensen die trams ontwerpen en bouwen, er nog nooit een hadden gereden! Dan is het een privilege om als Instructeur hen deze ervaring te mogen geven :-)
(y) Hoi Wes, dit item zie je aan alle kanten. Om een goed beeld als ontwerper en bouwer te hebben van wat een trambestuurder beleeft, is dit een goede bijeenkomst.

Dit proces is o.a. in samenwerking met een van dé technische ontwerpers van de TINA, die al snel hoorde over het modelletje dat ik aan het bouwen ben. We raakten erover aan de praat en voor ik het wist heb ik allerlei screenshots mogen ontvangen van het originele ontwerp, in dit geval voor de dakopbouw.
Binnen de hele branche zijn er heel veel mensen met interesse voor onze hobby wereld aan het werk, waarschijnlijk geld dat ook wel voor Stadler.

Komt het allen zien op de publieksdagen van de Mock-Up!
Natuurlijk, maar dan niet de openbare dagen maar de collega dagen.  8)

Groeten,

Christoph

WeKra

Terwijl de daken worden geprint in de huis-3D-printer, bezig geweest met de geledingen.

Deze zijn in de trammodellen altijd een doorn in het oog. Denk aan de middengeleding van de Halling Avenio. En ook de Citadis heeft gapende ruimtes waardoor binnenlicht tussendoor 'lekt'. Dit wil ik in de TINA anders. Eerder vermeldde ik al dat ik met geplot materiaal wil werken, en vandaag eens een proefstuk gemaakt. Echter zou ik nog een ander materiaal willen dan papier. Wie heeft een goed idee?

Met de snijplotter uit lichtgewicht hobbykarton (100g/m2) de vorm uitgesneden en de vouwranden 'gerild'. Daarna gevouwen, 2 setjes aan elkaar gelijmd en tussen de bakken gefrot. De kleine hoekjes binnenin hangen als het ware op het chassis en in het ontwerp heb ik een extra ophanging ontworpen.

In de scherpste adviesboog (25cm radius) ziet dat er zo uit:

Vrijwel geen doorkijk en licht zal hier naar waarschijnlijkheid niet 'doorlekken'.

En tóch een volledige doorkijk door het model!

PS: De hoogte van de balg is te laag, want de dakplaten van ongeveer 1,5mm komen er nog op, en deze moeten aansluiten. Inmiddels aangepast :-)
Check ook mijn Facebook

Jelmer

Gelukkig kun je de 1:1 fabrikant op zijn kop geven als je model niet klopt.

Dan hebben ze gewoon niet al je adviezen ter harte genomen  ;D

Groeten,
Jelmer
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel

WeKra

Voor dit prototype heb ik de daken inmiddels ontworpen naar de huidige design concepten. Deze wil ik zoveel mogelijk details geven, aangezien dit het eerste is wat opvalt aan het model.

Ook de deuren heb ik los geprint met de 3D-printer. Echter is deze wijze te arbeidsintensief. Nu zou ik per deurtje 6 kleine raampjes moeten inlijmen en 1 tram heeft 10 deurpartijen :-) Deze ga ik middels een andere techniek fabriceren, daarover later meer.

Wil je dit prototype in het echt aanschouwen? Maandag 20 november 2023, tussen 16 en 18 uur, is de Hobbyisten-middag bij de Mock-Up van de TINA. Hier ben ik bij aanwezig en neem het model mee!  ;D Adres: HTM Vakschool, Zinkwerf 71 in Den Haag.

Check ook mijn Facebook