Welkom! Login voor uitgebreide toegang en gebruiksfuncties.

Updates:

Ton bouwt goederenwagens

in Werkspoor

Gestart door TonM, 5 februari 2023 21:33

Vorige topic - Volgende topic

IJmc

Mooi gedaan.
Die rangeertreden zijn ook messing neem ik aan?
Die wil ik ipv de huidige plastic dingen.
Waar zijn ze los te koop?
MK zeker?

TonM

Citaat van: IJmc op 22 juni 2024 08:21
Mooi gedaan.
Die rangeertreden zijn ook messing neem ik aan?
Die wil ik ipv de huidige plastic dingen.
Waar zijn ze los te koop?
MK zeker?
De rangeertreden zijn inderdaad van messing. Ze zitten in de etsfret van het onderstel dat MK levert en zijn daar niet los te koop.
Als je wel losse messing treden wilt kopen: Erwin Werps heeft hele mooie gegoten exemplaren. Bij Phildie zijn nog de Philotrain treden te koop.
En je kan ze natuurlijk zelf maken met een stukje messingdraad en een reststukje messing strip, bijvoorbeeld van een etsfret.

Grtz, Ton

TonM

Zoals ik eerder schreef, was ik al begonnen aan de volgende kit. Het is weer een CHD(W) en deze keer een drieasser. Hiervan zijn door de HSM tien stuks gebouwd om als goederenwagen mee te lopen in sneltreinen. In 1926 zijn de lange treeplanken vervangen door korte en vanaf 1934 is de middenas vervallen en hebben de wagens W1 aspotten en geperste balansen gekregen. Daarbij zijn de wagens ook vernummerd.
MK Modelbouwstudio's levert de kit met extra (open) asbalansen, veerpakketten en opschriften met een nummer van vóór 1934. Die uitvoering ga ik bouwen.

De bak van de wagen is standaard en intussen al klaar; daar is niets over te schrijven dat niet al eerder aan de orde is gekomen. Aan het onderstel moet een aantal aanpassingen worden gedaan, in de eerste plaats de aspotten. Deze wagen  had HSM aspotten van het type L. Had ik nog nooit van gehoord, totdat Erwin Werps ze had gemaakt en ik ging zoeken voor welke wagens ze gebruikt werden.  Zoals op de foto te zien, zijn het mooi gedetailleerde exemplaren.

Om ruimte te maken voor de middenas, werd de remcilinder meer naar achteren geplaatst dan gebruikelijk (of naar voren, het is maar van welke kant je naar de wagen kijkt). Dit moest dus in model ook gebeuren.

De kit heeft aan één kant een kantelas voor de compensatie. Die compensatie werkt niet bij een drieasser, dus is overbodig. Je kunt er voor kiezen om bij alle drie de assen vaste balansen te plaatsen, maar dan moet je voor de remblokken iets anders verzinnen. Die zitten namelijk vast aan de balansen van de kantelas. Het is daarom makkelijker om dit gewoon te gebruiken en later vast te zetten.

De CHD's  van MK Modelbouwstudio's zijn voorzien van zelf te bouwen NEM-schachten. Bij deze kit gebruik ik die niet. De wagen krijgt een dubbele haakkoppeling, waarvoor de onderdelen ook in de etsplaat zitten. Dit naar aanleiding van een opmerking van Erwin, waar hij eigenlijk gelijk in had: ik rij toch niet met die wagens, dus waarom zo'n lelijke NEM-schacht eronder als ik aan de andere kant zoveel moeite doe om er een allerlei details goed te krijgen?

Grtz, Ton

Weerd

Verdorie, dat zijn wel hele mooie aspotten.  (y)  (y)  (y)

(Ik zou ze niet meer zwart spuiten, maar voorzien van blanke hoogglanslak)  ;D

Rob Bennis

Is dit niet hetzelfde onderstel als de 'marmerwagen' ? Een platte drieasser voor het vervoer van natuursteen.
Ik heb er in het verleden eentje gemaakt en er een stripje marmer opgelegd. Was leuk voor de vitrine maar rijeigenschappen waren slecht vanwege het vele ontsporen.

Rob
Met vriendelijke groet,
Rob Bennis

YouTube
Mat 46
Mat 40

ingenium

Dat zijn serieus mooie aspotten.
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

TonM

Citaat van: Weerd op  1 juli 2024 08:32
Verdorie, dat zijn wel hele mooie aspotten.  (y)  (y)  (y)

(Ik zou ze niet meer zwart spuiten, maar voorzien van blanke hoogglanslak)  ;D

Mooie aspotten gebruiken om de wagen zo goed mogelijk op het origineel te laten lijken en ze dan blank laten omdat ze zo mooi zijn
Kan ik dan niet beter de aspotten die bij de kit zaten onder het model kwakken en deze in een aparte vitrine aan de muur hangen?  ;D

Maar inderdaad, het zijn juweeltjes  (y)

Citaat van: Rob Bennis op  1 juli 2024 09:42
Is dit niet hetzelfde onderstel als de 'marmerwagen' ?

Als ik het goed begrepen heb waren de 'marmerwagens' verbouwde zandwagens uit 1871, waarvan de radstand nog korter was dan deze wagens. En bij deze wagens is de middenas er in de jaren 1930 tussenuit gehaald en zijn de onderstellen als gewone 2-assers doorgegaan. Dus nee, het is niet hetzelfde onderstel.

Citaat van: ingenium op  1 juli 2024 15:46
Dat zijn serieus mooie aspotten.

De eer komt helemaal toe aan Erwin.

Grtz, Ton

FritsT

Wat zijn de afmetingen van de letters "HSM". Maat van 1 letter zegt genoeg, hoogte breedte ?

TonM

Datis een goede vraag Frits, maar niet eenvoudig te beantwoorden. Ik beschik namelijk niet over de apparatuur waarmee ik dat nauwkeurig kan meten. Opstaande randen zitten in de weg voor een goed gebruik van de digitale schuifmaat of de micrometer.

Wel een onnauwkeurige meting: op de foto's heb ik er een stukje messingdraad van 0,5mm en een lineaal bijgelegd.

Ik schat dat de letters 0,5 à 0,6 mm hoog zijn en ongeveer 0,4 mm breed.

Grtz, Ton

FritsT

Zo toch wel duidelijk om welke afmetingen het hier om gaat.

Wij hebben laatst in de bouwgroep W1 aspotten in Spoor-1 gemaakt en die worden gegoten door Shapeways. Gaat helermaal goed, ook de tekst.

Ik heb net de maten naar 0 en H0 aangepast om te vergelijken.
Groen =ok, geel dubieus en rood = jammer dan..aanpassen svp.

Schaal-0
Dat gaat met een kleine aanpassing nog wel lukken en zeker ook de tekst.
Dat losstaande handvat gaan we er ook wel op krijgen al zal dat qua maat iets te dik worden.

Schaal H0.
OEPS, Dat vindt Shapeways echt niet leuk.  :'(
Maar de tekst valt me nou weer niet tegen.

De truc zit hem daar in om de letters niet te hoog te laten uitsteken. Dan worden ze niet als losse componenten gezien, maar als oneffenheden en die lopen door de procedure.
Zo kan je de ondermaat bij Shapeways van 0,6 terugbrengen naar 0,3 of zelfs 0,25.  En ik schat die letters HSM in de buurt van 0,3. Maar ik zie het daar dus niet goed lukken.

Kortom, Erwin heeft een hele goede gieter want ik vermoed dat de letters HSM bij Shapeways geel of rood gekleurd zullen gaan worden.

TonM

De drieasser is gespoten en helemaal afgewerkt. Weer een leuke variant erbij.

Intussen heb ik alweer ideeën voor allerlei andere varianten.  Maar die moeten even wachten; eerst maar weer eens iets anders bouwen dan een CHD.

Grtz, Ton

prutser

Ziet er gek maar daardoor wel leuk uit (y).
Zitten alle 3 de assen nu vast in het frame?

Stephan.

TonM

Hoi Stephan,

Het is inderdaad een raar gezicht als je de 2-assers gewend bent.

Van de drie assen zitten er twee met de asbalansen direct aan de bodemplaat. De derde as is de kantelas, maar die kantelt nu niet meer.

Grtz, Ton