Welkom! Login voor uitgebreide toegang en gebruiksfuncties.

Updates:

Schema Roco ASC-2000 (10712) gezocht

in Modeltreinproblemen en -vragen

Gestart door VAM65, 29 januari 2023 19:43

Vorige topic - Volgende topic

Benelux795

Citaat van: Klaas Zondervan op  2 februari 2023 20:50
Ah, op die fiets. Zo'n lastregeling ken ik. Die meet in de pauzes tussen de pulsen hoeveel spanning er van de motor terugkomt. Dat is een maat voor de snelheid en op grond van die informatie weet de regelaar of hij meer of minder "gas" moet geven.
Decoders in digitale locs doen hetzelfde. Maar bij analoge sturing is er een ding wat roet in het eten gooit, en dat is de verlichting van de loc of treinstel. Die vertroebelt het spanningsbeeld, waardoor de regelaar verkeerde beslissingen neemt.
Ik wist overigens niet dat de ASC's met een lastregeling werken, in de handleiding en de produktbeschrijving zie ik er niks over.

Ik rijd analoog ook met een ASC-2000, maar ik had het idee dat (sommige) loks veel te snel rijden; de draaiknop van de V-max staat op 30%, en dan nog kan ik de grote knoop nog niet half open zetten. Net een multimeter gepakt en 5V mobiel oplader; als ik (DC) de ASC afstel op 5V, dan rijdt een nieuwe Roco lok veel langzamer op de oplader dan op de ASC... Is dit wat ik hier boven lees? Wellicht ook een verband met LED's?

Als ik de V-max en draairegelaar beide op max zet geeft de ASC ca 20V (DC). Lijkt mij ook wat veel..? Kan het zijn dat er iets op de print gesneuveld is? Opengemaakt en het ziet er allemaal nog goed uit; niets opgeblazen.
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Klaas Zondervan

Zou kunnen. Omdat de leds stroom in de pauzes stroom afnemen van de motor meet de regeling een lagere spanning dan wanneer de leds er niet zouden zijn.

Of er iets gesneuveld is kun je alleen maar vaststellen als het schema bekend is, maar dat is hier nog niet opgedoken.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel