Welkom! Login voor uitgebreide toegang en gebruiksfuncties.

Updates:

Treinwielen zonder flens.

in Mediatheek

Gestart door Spoor010, 21 december 2022 18:15

Vorige topic - Volgende topic

Spoor010

Nooit geweten dat er ook treinwielen zijn zonder flens.   :-[

https://www.youtube.com/watch?v=j3f4e0F_Rp4
Met vriendelijke groeten uit Rotterdam, Frank.

Dpc Fo

Ja hoor, die zijn er al sinds het begin van de spoorwegen. Vooral bij locomotieven met vier of meer assen ontkom je er eigenlijk niet aan om de middelste assen ofwel zijdelings beweegbaar te maken, ofwel flensloze wielen of wielen met dunnere flenzen te gebruiken. Wel een erg leuk filmpje overigens, er zit toch meer speling in het wiel-railcontact dan ik dacht (maar dat kan ook aan de Amerikaanse kijk op infrastructuur liggen  :-X )

Overigens zullen flensloze wielen tegenwoordig niet veel meer toegepast worden. Misschien nog hier en daar op industriesporen met krappe bogen.
Zonder dwarsliggers geen spoorlijn

Groeten, Carlo

Dave.......

"Onze" eerste locs ook niet op het grote drijfwiel  ;)
Wat is 't Arend, Snelheid en de Leeuw?
Met hartelijke groet.
Dave

Rheinburg tijdperk V/VI

Dpc Fo

Zonder dwarsliggers geen spoorlijn

Groeten, Carlo

Dave.......

Haha, ik wist dat er meer waren.
Met hartelijke groet.
Dave

Rheinburg tijdperk V/VI

Hans Reints

Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Spoor010

Weer wat geleerd.  (y)

Soms sta je er met je neus bovenop zonder het te zien.  :P
Met vriendelijke groeten uit Rotterdam, Frank.

Mar-Cas

Ook op een as een wiel zonder flens en een wiel met dubbelflens is mogelijk.
Te Lugano,

Greetz Caspar

RetroJack (aka Jack Black)

Apart! Het wissel hoeft zo geen bewegende delen te hebben.
de groeten van Jacob
Modelbouwer in H0 en H0e. Tijdperk ongeveer '65~'75.
Vervoer van goederen met gewone wagons en 20' containers op platte wagens.
En iets in LGBschaal:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=88776.0

Marc tramt

Hebben vrijwel alle funiculaires met twee wagens.
Reden is niet zozeer om een wissel zonder bewegende delen te maken maar om de kabel over te kunnen steken, die net onder de bovenkant van de rails ligt.
No dress rehearsel, this is our life.

Rob Ellerman

Ook de Engelse Austerity 2-8-0 en 2-10-0 stoomlocs, waarvan er na de oorlog bij NS in dienst zijn gekomen als serie 4300 en 5000 (zie de Longmoor in het Spoorwegmuseum: bij deze loc de derde drijf-as) hadden een as met wielen zonder flens om zodoende krappe boogstralen door te komen.

Rob
Op weg naar Culemborg.... in 1:87 (tp. 3)

Klaas Zondervan

Ik heb een Triang 2-6-2 tenderloc die oorspronkelijk ook een middelste drijfas had met flensloze wielen.
Als tiener heb ik geprobeerd om er fijnere wielen onder te zetten. Die poging is op niets uitgelopen omdat de vervangende wielstellen dunnere assen hadden en toen was ik nog niet ervaren genoeg om daar een oplossing voor te vinden.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel

MOVisser

Ik heb de funiculaire van Brawa.
Deze werkt ook volgens het principe van wiel met flens aan de buiten zijde en vlak wiel aan de binnenzijde.

Geen bewegende wissel-tong nodig.

Ronald Visser
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Zaterdag Houten 24 aug sta ik er weer. Ook met N-schaal.

Piet Groot

Een jaar of dertig geleden heb ik iets noordelijk van Twist, net over de grens bij Schoonebeek, een turftreintje bekeken en gefotografeerd met wielen met twee flenzen.
Zowel het diesellocje als de wagens hadden op alle wielen dubbele flenzen.
De rails waren normale smalspoorrails, de wissels waren simpeler uitgevoerd.

Cor--24

Citaat van: Hans Reints op 21 december 2022 19:15

;)

Zijn dit ook wielen, die zonder flens over de rails lopen of wielen, waar nieuwe wielbanden omheen gelegd moeten worden?
Mvg.

Cor