Welkom! Login voor uitgebreide toegang en gebruiksfuncties.

Updates:

Doel: 250,00
Donaties: 136,00
Per saldo: -114,00

Roco V215 diesel maakt bonkend geluid

in Modeltreinproblemen en -vragen

Gestart door Carl, 12 december 2022 20:30

Vorige topic - Volgende topic

Carl

Enige tijd geleden heb ik een Roco V215 diesel gekocht.

Helaas als ik deze op de testbaan zet rijdt die wel maar dan komt er een bonkend geluid uit de locomotief, nu weet ik eigenlijk zelf niet zo goed wat ik er mee aan moet.
Het is een behoorlijk zware locomotief met cardan aandrijving, hier heb ik zelf nog niet zoveel mee vandoen gehad.

Nu mijn vraag, ik er toevallig iemand in de omgeving van Zuid Beveland ( provincie Zeeland ) die hier verstand van heeft en hier eventueel mee helpen wil om de locomotief weer goed rijdend te krijgen

Duikeend

grrr... eerst lezen moderator... dan de titel wijzigen.. dus.. ik stuur je even een pb  ;)
Groetjes, Ferenc

mijn knutsels, 1500 in parts en een
hondekop

Biesje

Hoi,

Zitten de anti-slipbandjes er nog goed op? Bonken komt soms als er een deel van het bandje mist of een deel binnenstebuiten zit zodat er een slag in het bandje zit. Het kan ook een tandwiel zijn waar iets tussen de tanden vast zit, of juist een gebroken tandwiel.

Helaas zit ik in Flevoland, Dat is wat verder uit de buurt dan je zou willen...

Mvg,

Robert

Basilicum

Ik heb het vermoeden dat een van de tandwielen in de wielstellen defect is geraakt, wellicht gebroken. Mijn oude 215 heeft iets dergelijks gehad. Destijds verving ik het betreffende wielstel. Helaas heeft Roco deze wielstellen niet meer voorradig, als ik het goed gezien heb. Het betreffende tandwiel lijmen zou ook mogelijk moeten zijn.

Groet,
Bas

NB  Robert is me net voor.  :)

frits959

Hi, ik denk inderdaad ook aan een gecracked tandwiel. Ik had hetzelfde in een oude Gutzold BR120. Na wat gezoek op internet een bedrijf gevonden in Duitsland die die nog op voorraad had. Na aankomst in Australia was het euvel snel verholpen en rijdt hij weer mooi. Ik ben helaas een beetje te ver voor een bezoekje,( Port Macquarie in Australia ) en ik kom voorlopig niet naar Nederland, een beetje te koud (hier 25 graden overdag) Frits

henk

Nu zijn er van de oude Roco BR215 x-miljoen gemaakt. Dus ik denk dat er nogal wat onderdelen her en der in laadjes liggen, mocht een tandwiel het probleem zijn.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Duikeend

Ik denk ook aan de hier boven genoemde opmerkingen  ;D maar dat gaan we zien als de patient op de tafel ligt.
Nu is het nog even uitgesteld ivm verschillende redenen maar de bedoeling is dat we er binnenkort naar gaan kijken. (y)
Mochten er trouwens andere mensen in Zuid Beveland zich geroepen voelen, neem dan gerust contact op met de TS.  ;)
Groetjes, Ferenc

mijn knutsels, 1500 in parts en een
hondekop

erikkral

Aan de topic starter: ik heb hetzelfde gebonk gehad bij mijn Roco 1600.
Dat was ook gebonk door een gebroken tandwiel.
Zie deze post waarin ik twee filmpjes geplaatst heb van voor en na vervangen van het tandwiel.
En deze post voor een foto van het gescheurde tandwiel.

Ik moest echt goed kijken voordat ik zag dat ie kapot was.

Ronald Halma

Met hoge waarschijnlijkheid inderdaad een gebroken tandwiel. Komt/kwam ook i de US scene voor en geeft idd dat bonkende geluid.

VAM65

Idd, net zoals bij de Electrotren 1300'en.

Carl

Bedankt voor de reacties allemaal.

Ik heb de filmpjes van erikkral bekeken en idd het geluid komt overeen mijn het geluid uit de V215.

We gaan het binnenkort zien wat het probleem is, het heeft geen haast  ;)

Carl

Vandaag dit topic maar eens uit het stof gehaald, het probleem van het bonkend geluid was niet meer verholpen, de locomotief was toen weer in de lade terecht gekomen  ;)

Vanmiddag toch maar eens zelf aan de locomotief begonnen om te onderzoeken wat het probleem kan zijn.
Als eerste heb ik de onderzijde opengehaald en daar heb ik veel overtollig vet tussen en rond de tandwielen verwijderd, niet alles maar wel heel veel wat er niet thuis hoorde.
Zichtbare schade heb ik aan de tandwielen niet gezien.
Ook heb ik de cardans los gehad en gecontroleerd op eventuele schade, maar naar mijn idee zijn deze nog oké.

Tijdens de test kon ik duidelijk merken dat de locomotief beter van zijn plek kwam dan voorheen, bij het achteruit rijden is minder bonkend geluid te horen dan bij het vooruit rijden.

Er is dus wel vooruitgang geboekt, maar nog niet voor de volle 100 procent  ;)

Ferdinand Bogman

Suggesties voor verder testen:

• Ik neem aan dat bij zo'n lok alle vier assen worden aangedreven. Als je de cardanas aan een van de kanten verwijdert, kun je dan achterhalen van welk van de twee draaistellen het gebonk komt?
  • Kun je ontdekken of de frequentie van het bonken overeenkomt met de draaiing van de wielen? Dan weet je dat het daar zit en niet bij een van de tussentandwielen.
  • Is het mogelijk telkens een wielstel eruit te halen en dan te rijden? Dan kun je ontdekken welk wielstel bonkt
Succes!
Parketrijder met voornamelijk jaren 60/70-Fleischmann-spul. Van plan ooit weer een vaste baan te bouwen. Tot die tijd: Wohnzimmer Rbf

Klaas Zondervan

Citaat van: Ferdinand Bogman op 22 oktober 2023 21:14
....Als je de cardanas aan een van de kanten verwijdert,
Niet alleen de cardanas, maar ook de worm. Als de worm blijft zitten, en niet door de motor wordt aangedreven, dan blokkeert die het draaistel.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel

Menno

Citaat van: Carl op 22 oktober 2023 20:32
Zichtbare schade heb ik aan de tandwielen niet gezien.
Mijn ervaring (want ook ik heb ooit een gescheurd/gebroken tandwiel gehad van een Roco) is dat de scheur moeilijk te zien is. Je moet het tandwiel er soms zelfs wat voor 'open buigen' om de scheur te zien. In mijn geval had ik mazzel dat de scheur een donker streepje tussen twee tanden veroorzaakte, mogelijk door wat vuil of gewoon de as die dat veroorzaakte.

Dat het bonken verschilt in rijrichting is een bekend euvel van zo'n gebroken tandwiel.
Als je de as los hebt en het tandwiel is gescheurd, dan kan je dit soms zelfs met de hand over de as draaien.

Mogelijk heb ik wel een as met tandwiel liggen, ik heb meerdere sloop V215's liggen.