Welkom! Login voor uitgebreide toegang en gebruiksfuncties.

Updates:

Boek serie NS 2900

in Mediatheek

Gestart door Eelco Storm, 21 augustus 2022 08:47

Vorige topic - Volgende topic

Eelco Storm

De 6313 is achter het ijzeren gordijn beland en gesloopt in de DDR. Er is een foto van die loc in de DDR.

Edwin2121992

Citaat van: Eelco Storm op  7 november 2022 15:54
Nieuwere, beter afgedrukte foto's. In de jaren sinds het boek uit kwam is veel nieuw fotomateriaal gevonden. De 6317 en de verhuizing naar de achtbaan. Nieuwe info over 6300'en achter het ijzeren gordijn wellicht.

Het 1200 boek mag dan ook wel overnieuw, want dat is zo oud, dat de 1202 nog niet blauw was en er nog geen sprake was van overname door ACTS. Er zou zo een deel 2 kunnen komen met de afgelopen 25 jaar besproken.

Groeten Edwin.

Eelco Storm

Daar was op een bepaald moment idd wel sprake van. Maar wanneer dat gebeurt...  ???

Pauldg

Citaat van: Eelco Storm op  7 november 2022 16:46
De 6313 is achter het ijzeren gordijn beland en gesloopt in de DDR. Er is een foto van die loc in de DDR.

Nee hoor die staat ingemetseld in een attractiepark in Jena  ;D
Boomshanka!

wibi

Wat ik wel mis in die boeken, een reportage van
modellen die gemaakt zijn.
Iedere fabrikant kan dan zijn modellen tonen

Edwin2121992

Dat vind ik nou iets wat ik helemaal niet mis eigenlijk.

Groeten Edwin.

Karben

Een overzicht van gemaakte modellen horen niet in zo'n boek. De historie van het beschreven materieel veranderd niet en die van modellen om de haverklap, dus nooit aktueel.
Groet, Karel.
Belangstelling onder andere in de Luxemburgse spoorwegen (CFL en voorgangers en ander OV aldaar) en de Zuiderzeestoomtram. Verder een (CFL) modelbaan in spoor 0.

FritsT

Altijd aan het eind van die boeken die bijlages met getalletjes en lettercombinaties....hoe vaak slaan lezers dat over?. Wat mij betreft meer info voor  modelbouwers en modellen....lijkt mij prima. (zei de modelbouwer)

Vislijn

#23
Leuk dat het boek er is, en ik zal het waarschijnlijk ook wel aanschaffen denk ik, maar ik betwijfel of er heel veel mensen warme herinneringen zullen hebben aan deze serie locomotieven. Dat zullen dan vooral mensen zijn die de locs nog kennen uit de tijd dat ze bij de Staatsmijnen reden, denk ik. Bij de NS hebben ze maar een heel korte loopbaan gehad en ze kwamen lang niet overal. Verder is het een redelijk obscure serie locomotieven, van de plank gekocht, en het waren er maar zes geloof ik.

Ja, de serie 2600, de Beelen, dat waren er (gelukkig) ook maar zes, de meesten van ons hebben er nooit één in het echt gezien, en die hebben toch ook een eigen boek gekregen. Maar dat was een eigen ontwerp, van enorme zesassige sneltreindiesels, die een legendarische reputatie hadden door hun dramatische onbetrouwbaarheid en daardoor in een recordtijd naar de sloper gingen. Die spreken toch wat meer tot de verbeelding.

Waar ik nu echt voor naar de winkel zou rennen (en ik denk dat ik niet de enige zou zijn), dat is bijvoorbeeld een boek in deze zelfde rode serie, gedetailleerd en mooi verzorgd dus, maar dan over de Hondekoppen, of over Mat46 of Mat64. Afgezien van de mooie maar toch wel beknopte en intussen ook best wel oude serie boeken van Carel van Gestel, Bert van Reems en Lex Tempelman ('Elektrische Treinen in Nederland' enz.) bestaan er over deze treinen geen echte standaardwerken die ingaan op de ontwerpfase, de bouw, de techniek etc. Vind ik ergens wel een gemis. Of een boek over de DE-locs serie 2200 (het prachtige gecombineerde 2200/2400-boek van Sicco Dierdorp en Davy Beumer is nergens meer te krijgen en wordt ook niet herdrukt, begreep ik), dat zou ik ook meteen bestellen. Dat zijn series treinen die decennialang beeldbepalend zijn geweest voor de spoorwegen in Nederland en waar eigenlijk iedereen wel herinneringen aan heeft. Maar dan moet er natuurlijk wel iemand zijn die, net als Martin van Oostrom, heel veel kennis heeft van dat materieel en een enorme hoeveelheid tijd kan en wil investeren.

Ik vrees dat een boek over deze onbekende serie 2900 toch een beperkt publiek zal trekken. Maar ik hoop dat ik ongelijk heb, in ieder geval mooi dat het boek er is, althans, besteld kan worden.

TonM

Citaat van: wibi op  8 november 2022 08:31
Wat ik wel mis in die boeken, een reportage van
modellen die gemaakt zijn.
Iedere fabrikant kan dan zijn modellen tonen

Dan ben je met de serie 2900 gauw klaar  ;D

Citaat van: Vislijn op  8 november 2022 12:40
Waar ik nu echt voor naar de winkel zou rennen (en ik denk dat ik niet de enige zou zijn), dat is bijvoorbeeld een boek in deze zelfde rode serie, gedetailleerd en mooi verzorgd dus, maar dan over de Hondekoppen, of over Mat46 of Mat64. Afgezien van de mooie maar toch wel beknopte en intussen ook best wel oude serie boeken van Carel van Gestel, Bert van Reems en Lex Tempelman ('Elektrische Treinen in Nederland' enz.) bestaan er over deze treinen geen echte standaardwerken die ingaan op de ontwerpfase, de bouw, de techniek etc. Vind ik wel een gemis.
.....Maar dan moet er natuurlijk wel iemand zijn die, net als Martin van Oostrom, heel veel kennis heeft van dat materieel en een enorme hoeveelheid tijd kan en wil investeren.

Zoiets misschien?





Vast nog wel aan te komen in het 2e hands circuit.

Grtz, Ton

Vislijn

Eh ja, zoiets. Nooit eerder gezien moet ik eerlijk zeggen, dank je. Ik zal er eens naar op zoek gaan. Maar als er een herdruk zou komen, dan zou daar vast veel belangstelling voor bestaan.

Sicco Dierdorp

Citaat van: Jeroen Water op 21 augustus 2022 17:27
Helemaal mee eens, kom maar op met dat boek! Gaaf!!!

Kan er ook meteen een exemplaar naar Piko???

Of PB Models  :)

Eric B

Citaat van: Karben op  8 november 2022 08:57
Een overzicht van gemaakte modellen horen niet in zo'n boek. De historie van het beschreven materieel veranderd niet en die van modellen om de haverklap, dus nooit aktueel.
Eens, een modeloverzicht kan veel beter in website vorm ...
Laat die er nu al zijn :) https://www.nlinmodel.nl aan ons zelf dan de mooie taak om Koen te blijven voorzien van informatie en foto's over en van modellen om de zaak zo compleet/actueel mogelijk te maken/houden.

Citaat van: FritsT op  8 november 2022 11:48
Altijd aan het eind van die boeken die bijlages met getalletjes en lettercombinaties....hoe vaak slaan lezers dat over?. Wat mij betreft meer info voor  modelbouwers en modellen....lijkt mij prima. (zei de modelbouwer)
Graag zoveel mogelijk van die tabellen, ook daar is veel informatie uit te halen voor de modelbouwer naar mijn mening.
Tekeningen zouden wél groter mogen worden afgedrukt, bij voorbeeld als dubbele of drievoudige uitvouw pagina, iets wat vroeger best wel gebruikelijk was.
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

spoorzeven

Het boek over de 2900 kijk ik naar uit. Het ding in het echt nooit gezien, want reed alleen vanuit Zwolle en dan nog slechts 1970-1974. Qua model zie ik dus veel liever eerst een eigentijdse 500/600. Breed inzetbaar, van pakweg 1950 tot heden. Van groen naar geel/grijs naar de hedendaagse varianten. En ja, daar mag ook nog wel een boek over verschijnen, want dat is er ook niet.
Groet, Frank

KNed

Citaat van: Eric B op  8 november 2022 14:24
Eens, een modeloverzicht kan veel beter in website vorm ...
Laat die er nu al zijn :) https://www.nlinmodel.nl aan ons zelf dan de mooie taak om Koen te blijven voorzien van informatie en foto's over en van modellen om de zaak zo compleet/actueel mogelijk te maken/houden.

(y) :)
H0: Periode: 1980-heden, vooral NL, 3-rail digitaal | LGB
Beheerder van: NL in Model | modelspooradressen | Marklin dipswitch