Welkom! Login voor uitgebreide toegang en gebruiksfuncties.

Updates:

Testbericht: het is bekend dat de zoekfunctie nog niet perfect werkt, er moet een  nieuwe index opgebouwd worden.

Onbekende storing artitec DE2

in Modeltreinproblemen en -vragen

Gestart door Kees (NS Blokpost 21 Klein Bruntendijk, Friesland), 19 juli 2022 16:20

Vorige topic - Volgende topic

Ben

Het zijn technisch ondingen vind ik, altijd wel wat aan te klussen. Ik heb er twee, naast ook een DE1 en een DE3, altijd wel iets mee helaas.



Ik prijs de dag dat er een andere fabrikant die dingen alsnog een keer uitbrengt. Maar goed, aan die wijsheid van mij heeft niemand iets.  ;)

Het enige wat ik kan bedenken is dat er een cardan probleem is zodat bij belasting de boel slipt. Daarvoor moet de boel echt uit elkaar. Plaatje van mezelf:



Aan beide kanten van de cardan as zit (wat ik noem) een meenemer, die moeten vast zitten op de as. Verder als de boel open is kun je nog naar de worm kijken of die vast zit. Dat is het messing ding op onderstaand plaatjes van Karst Drenth:



En tot slot even dit checken, de as mag er niet uitvallen als het draaistel in de uiterste stand staat:



Gr, Ben.


VAM65

Ik heb dit ook een keer gehad met mijn DE 2. Laten repareren door Artitec, en het was idd een door Ben genoemde "meenemer" die enigszins los op de as zat.

VvKan

Misschien nog een mogelijkheid.  Hoe is de stroomafname van de wielen ?  Komt hier misschien het geluid vandaan en de oorzaak van slecht rijden, omdat ze te strak staan of bij het rijden (met name naar 1 kant) ergens klem komen te zitten ?

Dit naar aanleiding van een probleem van lang geleden (leeftijd: alles is lang geleden).
Men neme een M* ICE treinstel, maar dan voor gelijkstroom.  Tegenwoordig heet dat Trix.  Men zet dat (compleet) op de rails.  Nauwelijks vooruit te branden met een hels gepiep en geknars.  Probleem:  op de wielen zaten die oerlelijke stroomafnemers, uiterst zichtbaar, en stonden veel te strak afgesteld.  De wielen sleepten (niet draaiend) over de rails.
Was typisch M*, zogenaamd geschikt gemaakt voor gelijkstroom.

Dus kijk eens naar de stroomafname van de wielen, met name of die niet weggedrukt worden en/of klem komen te zitten bij rijden in 1 richting

Kees (NS Blokpost 21 Klein Bruntendijk, Friesland)

Beste dames en heren op dit forum.
Het is mij niet gelukt om er achter te komen waarom de gele DE2 vooruit een normale snelheid heeft en achteruit een tergende slakkengang.  ??? Met mijn kopstation is dat lastig. Ze komt het kopstation normaal binnen maar traag eruit. Ik heb nog een DE1 en DE2 met rode kleur en wacht met smart op de wadlopers DH1 en DH2.



De gele DE2 loopt het kopstation nu binnen. Genoeg tijd om de "zwarte snor" bij te werken.

Met vriendelijke groet,  Kees.
Zie hier Klein Bruntendijk

En hier Groot Bruntendijk

Groeten vanuit "NS Blokpost 21" Bruntendijk.
Kees

VvKan

Dan zou ik een andere persoon er eens naar laten kijken. Die kan dan ter plekke ipv op afstand misschien een oorzaak vinden.

henk

#35
Heb je gekeken wat er met het motordraaistel gebeurt tijdens het rijden?

Citaat van: henk op 16 augustus 2022 12:03
Ergens in de keten tussen motor en wielen zit weerstand of slipt de boel Kees.
Heb je het stel al met losse kap laten rijden, zodat je het motordraaistel kan zien?

Het motordraaistel heeft gemakkelijk speling in de lengterichting en dat kan problemen veroorzaken.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Kees (NS Blokpost 21 Klein Bruntendijk, Friesland)

23-08-2022 was het laatste bericht met betrekking tot deze topic. Vandaag heb ik het onderhavige treinstel weer eens nagekeken. Het was al bekend dat de DE2 op haar rug liggende de motor vooruit en achteruit op een juiste manier liet draaien. Ik heb een min en plus draad vast gemaakt aan de stroomgeleiders in het middelste draaistel. Nu kon ik het -stel omdraaien en onder stroom brengen. Wat blijkt: de motor loopt voor- en achteruit als een zonnetje. Zet ik het
-stel op de rails dan gaat heen zoals het hoort en terug veel trager. Deze topic heb ik nog eens aandachtig doorgenomen en concludeer dat ik het zoeken moet bij de cardanas en het wormwiel. Hoe dan ook wil ik jullie op de hoogte houden van mijn bevindingen. Artitec verdomd het helaas om de DE2 na te kijken en te repareren. Maar forumleden (m/v) nieuwe tips blijven welkom.  ;)

Met vriendelijke groet,
Bruntendijk Friesland.
           Kees.
Zie hier Klein Bruntendijk

En hier Groot Bruntendijk

Groeten vanuit "NS Blokpost 21" Bruntendijk.
Kees

MOVisser

#37
Citaat van: Ben op 16 augustus 2022 15:16




Op dit plaatje zie ik dat er een bruine draad geheel/bijna doorgesneden is tpv het centrale draaipunt? Maar dit zal wel gezien zijn?

Waarom de loc omdraaien? Als je het motor deel optilt gaat het dan nog steeds moeilijk of is er geen probleem?
Ik wil er wel naar kijken alleen aankomende beurs in Houten helaas nog op vakantie.

Opsturen mag ook. Maandag ben ik weer thuis.

Ronald Visser.
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Zaterdag Houten 24 aug sta ik er weer. Ook met N-schaal.

Duikeend

Ik heb even de titel aangepast zodat wat duidelijker is waar het over gaat ;)
Groetjes, Ferenc

mijn knutsels, 1500 in parts en een
hondekop