Welkom! Login voor uitgebreide toegang en gebruiksfuncties.

Updates:

Testbericht: het is bekend dat de zoekfunctie nog niet perfect werkt, er moet een  nieuwe index opgebouwd worden.

Trekker(tje) botst tegen VSM Br 50

in Al het andere!

Gestart door Hobojohn, 11 juli 2022 17:06

Vorige topic - Volgende topic

Klaas Zondervan

Citaat van: RICROO op 13 juli 2022 22:37
Het wordt hoog tijd dat die hobby spoorwegbedrijven en de infrastructuur mee gaan met de tijd.
Het woord hobby klinkt in dit verband enigszins neerbuigend. Strikt genomen is het natuurlijk wel hobby, maar die museumbedrijven moeten aan alle geldende wetten voldoen. Het is niet zo dat als je een stukkie spoor en een loc hebt, dat je zomaar je gang kunt gaan.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel

Dpc Fo

Citaat van: RICROO op 13 juli 2022 22:37
Het wordt hoog tijd dat die hobby spoorwegbedrijven en de infrastructuur mee gaan met de tijd. Dus overwegen beveiligen of de kruising ongelijkvloers maken. En uit milieutechnische overwegingen zou het rijden met stoomlocomotieven en stinkende diesels ook aan banden gelegd dan wel verboden moeten worden.

Uit nostalgie wordt met dat spul rond gereden, maar net zoals bij modelspoor interesseert het de jonge generatie allemaal geen reet. Slechts een handje vol mensen is er mee bezig. In schier kansloze projecten worden bakken met geld gepompt of het spul staat weg te roesten langs de baan.

Dus zet het historische spul lekker in het museum (Spoorwegmuseum bijvoorbeeld) en ruim de rest lekker op. En als je geen afscheid kunt nemen van rokende stoomlocjes of pruttelende dieseltje bouw je fijn een modelbaantje. Kun je er 24/7 mee bezig zijn zonder de rest van de wereld lastig te vallen.

Lijkt me een mooie oplossing. In schaal 1:1 wordt het ook weer en stukje veiliger.

Richard

Richard, je reactie ademt opvallend veel negativiteit jegens de museumlijnen. Ik begrijp dat niet. Als je op een forum als dit zit, dan heb je toch iets met treinen? Dat wil niet zeggen dat je alles maar goed moeten praten wat er op de rails gebeurt, maar je zoekt echt spijkers op laag water. Je lijkt mee te gaan in de heersende trend om de makkelijkste "schuldigen" aan te wijzen als het over veiligheid, overlast en vervuiling gaat (stoomclub Tatasteel/treintje Goffertpark). Hou alsjeblieft de proportionaliteit in het oog. Ook modelspoorders vervuilen door het gebruik van enorm veel kunststof, verf, lijm, chemicalien en energie (onze treintjes komen echt niet uit zichzelf van China naar hier!). Dat zie je bij je modelbaantje wel niet, maar toch val je de wereld daar ook mee lastig.
Zonder dwarsliggers geen spoorlijn

Groeten, Carlo

Sven

Richard, ook jonge mensen worden een keertje oud. Er zijn altijd nieuwe oude mensen die treinen leuk vinden.

Ik snap je (totale off topic) gedachte van het vervuilen van diesel en stoom. Maar wat ik er over gehoord heb is dat dat maar peanuts is met andere, veel grotere vervuilers. Er rijden wel wat meer auto's rond, vliegtuigen die vliegen en kolencentrales die dag en nacht branden dan dat er museumstoomtreinen rijden. Die gaan het verschil niet maken.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

henk

Het aandeel van de museumbedrijven in het aantal spoorkilometers is sowieso peanuts.

Dan vind ik het wel opvallend dat er ieder jaar wel iets gebeurt op een overgang van een museumlijn. Op het hele net gaat het om een paar dozijn ongevallen op een overgang per jaar, inclusief de 'niet significante' ongevallen als deze. Zo bezien is het risico op de museumlijnen wel weer groot. Het zijn vreemde eenden in de bijt, waar een beetje extra aandacht voor de veiligheid geen kwaad kan.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Arjan6511

 
Citaat van: RICROO op 13 juli 2022 22:37
Het wordt hoog tijd dat die hobby spoorwegbedrijven en de infrastructuur mee gaan met de tijd. Dus overwegen beveiligen (...)

Ik heb sterk het idee dat je jouw reactie hebt gemaakt om een beetje te stangen, dus ga ik verder niet op dat off-topic gechargeer in, wel nog maar een keer dan voor jou: De overweg IS beveiligd.

Je bent in je gedrevenheid zo laat op de avond om een fraaie bijdrage te doen waarschijnlijk in de war, met een onbewaakte overweg.

En laat er daarvan nu juist een versie van zijn aangelegd in de VSM-lijn een paar jaar geleden. Foeilelijk, dat wel.
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT

Klaas Zondervan

Citaat van: Arjan6511 op 14 juli 2022 09:18
......De overweg IS beveiligd.
Leg dat eens uit. Er staat een Andreaskruis en een bord: Let op trein. Is dat ook al beveiliging?


Projecten:
Dubbelom
Halte Assel

Gerke

Is inderdaad niet beveiligd. Onbewaakt.
Met groet,

Ger.

MOVisser

Waarom de discussie in stand houden?
Ter kennisneming is voldoende. (y)

Ronald Visser

Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Zaterdag Houten 24 aug sta ik er weer. Ook met N-schaal.

tijgernootje

#38
Citaat van: henk op 14 juli 2022 08:02
Dan vind ik het wel opvallend dat er ieder jaar wel iets gebeurt op een overgang van een museumlijn.
Het zijn vreemde eenden in de bijt, waar een beetje extra aandacht voor de veiligheid geen kwaad kan.

Dat is niet echt opvallend,op de meeste plekken denkt men te maken te hebben met een oude niet actieve spoorlijn,of men denkt dat het zo zacht rijd,dat men nog makkelijk kan oversteken.

Beide slechte argumenten en dat zou mensen met verstand er van moeten weerhouden,om:
A bij niet bekend zijn met de spoorlijn en de huidige status,om het dan niet voorzichtig te naderen.
B nooit er vanuit gaan dat iets daar altijd zacht rijd en binnen een meter stilstaat.
C Stoppen met dat kudde/copyeer gedrag,niet ergens bij een overweg gaan staan achter een ander,en omdat die toch oversteekt,dan denken ,dan moet ik dat ook doen.
D Als je aan het autorijden bent,dan ook werkelijk alleen daar mee bezig zijn,niet een telefoon in je kl**wen houden,niet met make-up ku**en of de krant trachten te lezen achter het stuur.

De beste optie,stoppen met denken en dat overlaten aan mensen die er voor geleerd hebben om logisch en normaal te handelen  ;D
Maar dat zal wel niet gaan gebeuren denk ik  ;)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Jeronimos

Dat zinnetje "...., stoppen met denken..." @Floris, slaat als een tang op een varken.

Als je weinig denkvermogen hebt, rijdt dan niet auto.
Jeroen

Eef2

#40
Welke van deze twee soorten overwegen is veiliger ?

Een bewaakte overweg, of een ONbewaakte overweg ?

Nou, een bewaakte overweg wordt door iedereen in volle
snelheid, onoplettend gepasseerd.
Bij een onbewaakte overweg wordt (soms) nog een
beetje opgelet.
Conclusie: een onbewaakte overweg is veiliger... :)

timtrein

Citaat van: RICROO op 13 juli 2022 22:37
Het wordt hoog tijd dat die hobby spoorwegbedrijven en de infrastructuur mee gaan met de tijd. Dus overwegen beveiligen of de kruising ongelijkvloers maken. En uit milieutechnische overwegingen zou het rijden met stoomlocomotieven en stinkende diesels ook aan banden gelegd dan wel verboden moeten worden.

Uit nostalgie wordt met dat spul rond gereden, maar net zoals bij modelspoor interesseert het de jonge generatie allemaal geen reet. Slechts een handje vol mensen is er mee bezig. In schier kansloze projecten worden bakken met geld gepompt of het spul staat weg te roesten langs de baan.

Dus zet het historische spul lekker in het museum (Spoorwegmuseum bijvoorbeeld) en ruim de rest lekker op. En als je geen afscheid kunt nemen van rokende stoomlocjes of pruttelende dieseltje bouw je fijn een modelbaantje. Kun je er 24/7 mee bezig zijn zonder de rest van de wereld lastig te vallen.
Zelden zoveel onzin in een post gezien - maar dat is op zich ook al een prestatie.

Karben

Die trekkerbestuurder, hier ook ambtenaar genoemd, is vast wel bekend in die omgeving en weet dus ook wat er kan rijden op die spoorstaven.
Groet, Karel.
Belangstelling onder andere in de Luxemburgse spoorwegen (CFL en voorgangers en ander OV aldaar) en de Zuiderzeestoomtram. Verder een (CFL) modelbaan in spoor 0.

Arjan6511

Citaat van: Klaas Zondervan op 14 juli 2022 10:32
Leg dat eens uit. Er staat een Andreaskruis en een bord: Let op trein. Is dat ook al beveiliging?
Ik liet me misleiden door Prorail: NABO, niet actief beveiligde overweg, in de zin dat actief iets mechanisch betekende.
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT

Klaas Zondervan

Citaat van: Eef2 op 14 juli 2022 19:41
Nou, een bewaakte overweg wordt door iedereen in volle
snelheid, onoplettend gepasseerd.
Bewaakt betekent bij een overweg dat er een mannetje (of vrouwtje) bij zit die bij nadering van een trein de bomen neerlaat.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel