Welkom! Login voor uitgebreide toegang en gebruiksfuncties.

Updates:

Backertjes in schaal G

in Trams en smalspoor

Gestart door Piet Groot, 11 april 2022 10:13

Vorige topic - Volgende topic

Fransvh

Heren, bedankt voor de complimenten.

Als optie/experiment om een model te kunnen motoriseren heb ik het volgende motorblok. Nu is de basis een Mubachi motor en twee 1:30 wormwielen. Er is ruimte genoeg om er een Buhler motor, LGB wielenset met tandwielen en sleepcontacten in te bouwen. In een testmodel lijkt het goed te rijden, zelfs met 10 kilo massa op het motorblok. Wie weet iets voor later.   
Nu dient het motorblok als dummy om de wielen te kunnen plaatsen.

Ik spoor niet...

Piet Groot

Voor het motoriseren zou ik liever een aandrijving van LGB met een Bühler motor aanraden.
Nieuw kosten ze een 75 of 85 euro excl. verzendkosten.

Zie bijvoorbeeld nu bij Champex Linden:

https://champex-linden.de/sonderangebote/63994/getriebe-mit-haftreifen-fuer-2015d-21151-20761?c=6

Zelf heb ik in het verleden tweedehands locs gekocht én voor revisie nieuwe wielen en enkele aan slijtage onderhevige onderdelen.
Hiermee kwam ik nog goedkoper uit.

Piet

Fransvh

(y) Dat is i.d.d wel een mooie optie, model aanpassen op deze aandrijving zal geen probleem zijn.
Ik spoor niet...

Fransvh

Work-in-progress update. Als eerste een bagage/postwagon getekend, op basis van een tekening van een GSTM-DP17. Op die basis, is een NTM K9 achtig model eenvoudig getekend.   

Ik spoor niet...

Piet Groot

Ik lik mijn vingers er bij af!

Een opmerking over deze combinatie: De locomotief reed op meterspoor, de NTM wagen op normaalspoor en de GTM wagen op 75 cm. spoor.
Hoe groter de spoorbreedte, des te groter en breder de locomotieven, rijtuigen en wagens werden gemaakt.
In werkelijkheid zal het dak van de K9 even hoog of zelfs hoger dan de loc zijn geweest.

Piet Groot

Een nostalgisch filmpje met veel stoomtrams in Nederland.
De opnames zijn gemaakt vanaf de jaren 20 tot ongeveer 1955.

https://www.youtube.com/watch?v=rvWLW280qFw

Tramfan

Wijlen modelbouwer Taling gebruikte ook LGB onderstellen voor de vele kastenloc's die hij bouwde