Welkom! Login voor uitgebreide toegang en gebruiksfuncties.

Updates:

Welke locomotief is dit?

in Wat zijn we aan het rijden?

Gestart door Hondekop2007, 12 februari 2022 14:53

Vorige topic - Volgende topic

Bahn-AG

Citaat van: Benelux795 op 17 februari 2022 11:59

Lang niet alle DR E44's hebben die ingekorte handrail; zie mijn eerdere foto met de isolatoren.


https://de.wikipedia.org/wiki/DR-Baureihe_E_44#/media/Datei:DRG_Class_E44_Leipzig.jpg


Hallo

In rijrichting rechts schreef ik. :D

Bij de DB is de dakrand verlengd om elektrocutie te voorkomen als de ramen van de lok met aangelegde stroomafnemer gewassen werd. Ramen wassen werd met een lange stok met spons gedaan die gevaarlijk dicht bij de neergelaten (stroomvoerende) stroomafnemer in de buurt kwam. Ook bij de E94 werd het dak om deze reden verlengd.

Bart

Duoblock

Dus een neergelaten stroomafnemer was spanningvoerend als de andere stroomafnemer tegen de draad stond.
Zijn de stroomafnemers altijd met elkaar doorverbonden bij alle elektrische locomotieven eigenlijk?

Bahn-AG

Hallo

Modernere loks hebben scheidingsschakelaars in de dakleiding, hoewel deze later ook weer vervallen zijn.
Ik heb het hier over Duits materieel. Hoe dit in andere landen geregeld is weet ik niet.

Bart

Benelux795

Citaat van: Bahn-AG op 17 februari 2022 19:42
Bij de DB is de dakrand verlengd om elektrocutie te voorkomen als de ramen van de lok met aangelegde stroomafnemer gewassen werd.

Weer wat geleerd; dacht eerlijk gezegd dat dit tegen hinderlijke zonneschijn was.. ? Maar waarom dan alleen E94 en E44? En niet bijv 116..? Oudere SBS zet je toch alleen per 2 aan de draad? Bovendien; zowel E44 als E94 hadden al een uitbouw boven de ramen. Dan moet je wel heel veel moeite doen om nog iets te raken... Afijn. Zoveel vragen. Dsicussie is overigens al eerder gevoerd  :laugh: https://www.stummiforum.de/t121944f20-Die-Vord-cher-der-E.html

En weet je wat, ik weet het goed gemaakt: jij vindt het model niet het meest op de DR-variant lijken, ik wel. Ok?
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Bahn-AG

Citaat van: Benelux795 op 17 februari 2022 20:54
Weer wat geleerd; dacht eerlijk gezegd dat dit tegen hinderlijke zonneschijn was.. ? Maar waarom dan alleen E94 en E44? En niet bijv 116..? Oudere SBS zet je toch alleen per 2 aan de draad? Bovendien; zowel E44 als E94 hadden al een uitbouw boven de ramen. Dan moet je wel heel veel moeite doen om nog iets te raken... Afijn. Zoveel vragen. Dsicussie is overigens al eerder gevoerd  :laugh: https://www.stummiforum.de/t121944f20-Die-Vord-cher-der-E.html

En weet je wat, ik weet het goed gemaakt: jij vindt het model niet het meest op de DR-variant lijken, ik wel. Ok?

Ik heb er vrede mee. Sterker nog: Piko was DDR, dus hun E44 ook. En zelfs de nieuwe brawa is in dit opzicht foutief.

Een 116 heeft de panto's verder naar binnen liggen. Bij een E44/94 steken de panto's in neergelaten stand over de dakrand. Het wassen van de ramen is ook niet het gevaar, maar het benaderen van de ramen.
Sommige loks hadden sleepstukken gekregen waarmee het niet per sé nodig was om beide aan de draad te hebben.

Bart

Benelux795

Citaat van: Bahn-AG op 17 februari 2022 21:12
Een 116 heeft de panto's verder naar binnen liggen. Bij een E44/94 steken de panto's in neergelaten stand over de dakrand.
...
Sommige loks hadden sleepstukken gekregen waarmee het niet per sé nodig was om beide aan de draad te hebben.

Bij de E44 liggen ze binnen de oorspronkelijk dakrand, net als bij E16.. En die panto's; toen het aantal altbauloks afnam, kwamen er meer SBS 39/54 vrij. Afijn, allemaal terug te lezen op het wereld wijde web...
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Bahn-AG

Verkijk je er niet op. Ze steken verder uit dan je denkt en 15kV kan behoorlijk overspringen.



Met randje:


Bart

Benelux795

#37
't Is bij E44 en E94 inderdaad wel het 'meest'; nooit gerealiseerd. En E44.5 is vermoedelijk niet aangepast omdat je dan te ver uitsteekt..? En 104 omdat 't een nog kleinere serie was..?  ;) 'k Geloof je wel.

Maar dus: we zijn het erover eens, het is qua vorm dus meer een DR-versie. Grote lampen had ik zelfs nog niet genoemd. (y) ;D Los van dat het uiteraard overduidelijk een Altbau NS-lok is.

Overigen realiseer ik mij dan nu ook dat DR en vermoedelijk ook OBB voor vormgelijke loks (E44 en E94/1020) de stroomafnemers waarschijnlijk wel apart schakelbaar hebben gemaakt? Kan mij niet voorstellen dat zij dit risico minder urgent achte...

Blijft een leuke lok, misschien dadelijk ff met de 1:87 rijden...  :)
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn