Welkom! Login voor uitgebreide toegang en gebruiksfuncties.

Updates:

Arlbergbahn.. ?

in Banen of diorama's

Gestart door Benelux795, 4 november 2021 10:58

Vorige topic - Volgende topic

spoorijzer

Dat zijn andere foto's dan wat google mij serveerde  (y)

Zo'n muur kan wel een goede camouflage zijn voor de overgang naar een achterwand? Beetje wat overgroeiende struiken erboven? Dat is misschien wel wat voor een ondiepe baan?

Zelf heb ik dat ook gedaan, een muur met direct daarachter enkelem bomen en daarachter een (in mijn geval blauwe) achtergrond. Ik vind t zelf wel aardig gelukt  ;D

Groeten,
Rogier

Benelux795

Door omstandigheden lag het allemaal wat langer stil. Ook door een grote aanpassing: de klimspiraal is niet meer.. Althans de meerlaagsspiraal. Deze was gezien de R5 net te krap om voldoende hoogte te winnen om opspringende panto's vrij te houden; een bovenleiding monteren vond ik teveel moeite. Ook was mijn houten underlay bouwsel net te grof om een vlakke bedding te bieden; gezien mijn recente ervaringen met de Acme DSB'ers, beslist een risico! Met een lange trein omhoog of omlaag was niet zonder 'n beetje angstzweet...

Dus hoe komen de treinen dan nu beneden/boven..? De driehoek en een enkele omwenteling is gebleven (zie hieronder); vanaf boven gaat de trein via de dreihoek over de boog, daarna gaat het spoor rechtuit, parallel langs de lange zijde van de ovaal. Met een bocht sluit het spoor vervolgens aan op het uiteinde van het schaduw station, tegenovergesteld aan hiervoor. Het rijdt een stuk prettiger! Bijkomende lol; het is veel beter zichtbaar en leuker om een trein over het rechte, zichtbare deel van de helling te zien klimmen/afdalen dan de gekke kurketrekker manoeuvre hiervoor in de spiraal.

Voor het keren, zie ik een aantal opties;

  • ik zou aan het andere einde na het samenkomen een keerlus kunnen leggen; voor de benodigde ruimte moet je dan wel de hoek om en ligt de lus ongeveer onder de resterende spiraal; krijg je ergens een overstekend spoor op kniehoogte..
  • Ik kan ook twee sporen laten aansluiten op de keerlus en de rest kopspoor; een trein komt beneden en rijdt via de keerlus weer het traject omhoog op en stopt. Vervolgens parkeert hij zijn sleep achteruit op 1 van de kopsporen;
  • Alle sporen als kopspoor; de trein daalt altijd achteruit, met de lok bergop. Afhankelijk van de rijrichting moet je hiervoor dus kopmaken in de omloopsporen van de ovaal. Of wederom: specifieke hellingloks aanwijzen.
En nee, het hoeft niet vol automatisch... :)



De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

spoorijzer

Voortgang is altijd goed  ;D. Ik zou denk ik voor de eerste optie gaan, hoewel je je spiraal wel bereikbaar wilt houden. Dat kan ik als toetsenbordridder niet beoordelen  ;). Altijd met loc achterop dalen lijkt mij niet praktisch, ik ben sowieso geen fan van geduwd rijden. Dat komt door mijn 1:1 smalspoor tick. Duwen ontspoort veel sneller dan trekken, dus duwen wil je eigenlijk zoveel mogelijk vermijden.

Optie 2 kan, als je met bv treinstellen rijdt. Of, als alternatief, je gaat actief kopmaken in je schaduwstation. Dat kan ook leuk zijn, maar dan zou ik diverse kopsporen aan de linker zijde toevoegen. Of heb ik hiermee een optie 4 bedacht?

Groeten,
Rogier

Benelux795

#153
Citaat van: spoorijzer op 29 april 2024 16:17
Altijd met loc achterop dalen lijkt mij niet praktisch, ik ben sowieso geen fan van geduwd rijden. Dat komt door mijn 1:1 smalspoor tick. Duwen ontspoort veel sneller dan trekken, dus duwen wil je eigenlijk zoveel mogelijk vermijden.

Aangezien de lok aan bergzijde staat, is er van duwen zeker bij lange treinen echt geen sprake  ;D

Die bereikbaarheid lukt wel, is alleen iets meer werk; grotere keerlus maken en extra wisselstraat, zie hieronder. Op het totaal niet zoveel moeite, maar toch: moeite  ;) Optie 4 had ik ook nog aan gedacht, maar voegt eigenlijk weinig toe; ben je nog steeds aan het duwen en moet ik veel meer spooroppervlak bij bouwen.



PS net ff achteruit geprobeerd; gewoon niet leuk... En inderdaad ook spannend. Dus voorlopig ga ik voor plan hierboven :)
PS 1044 krijgt net 9 rijtuigen boven, dus er blijft genoeg te rangeren voor lang(er)e treinen!
PS kleine aanpassing aan keerlus gedaan; verbindingswissel toegevoegd. In principe kan ik dan met treinen die in de keer lus passen keren via een enkel spoor, of ik kan alleen lok omdraaien zonder helemaal weer om te hoeven lopen via links.
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

spoorijzer

Met optie 4 bedoelde ik dat je je schaduwstation als kopstation inricht. Dan kan je treinen loc voor naar beneden laten rijden (stuk paradespoor zoals je dat nu hebt gepland/wilt), maar dan moet je aan de linkerzijde opstelsporen hebben voor extra locs. Op die manier kan je wel weer van locs wisselen en krijg je dus wel weer meer afwisseling in je treinen. Nadeel is wel datje steeds moet kopmaken in het schaduwstation. Je kan ook voor een combi gaan. De middelste sporen gebruiken als kopsporen en de buitenste 2 voorzien van een keerlus? Dan kan je kiezen tussen kopmaken, of als je daar even geen zin in hebt wel doorrijden met enkele treinen?

De mogelijkheden zijn eindeloos  (y)

Je getoonde optie is denk ik ook prima  ;D

Groeten,
Rogier

Benelux795

#155
Rangeren op een verdekt schaduwstation zie ik niet gebeuren; moet je ontkoppelen tussen treinen of tig ontkoppelsporen plaatsen. En ik rij met verschillende merken kk :D Zie gewijzigd schetsje hierboven; verbindingswissel toegevoegd. Ik kan hier wel mee leven  :angel:

Sowieso; wisselstraat rechts ligt er nog, dus is alleen de keerlus maken. Als je vast houdt aan 1 rijrichting rond (altijd aankomen in schaduwstation, bij vertrek keren), dan kan ik deze wissels ook gewoon open rijden. Met verbindingswissel kan ik een 'korte' trein* of lok keren, via enkel spoor van en naar keerlus. Lok kan via verbinding ook weer voor trein worden gezet, aan de rechterkant van de bundel; voor die paar keer dat ik dat doe, kom ik daar nog wel bij voor (ont)koppelen. 

PS )* = ruim 4m  ;D
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

spoorijzer

Uiteraard is het jouw feestje  ;D. Maar de bereikbaarheid is zeker een ding. Dat, in combi dat de wissels er al liggen, maakt dat ik dan ook voor de keerlusvariant zou gaan.

Het exacte nut van de extra boogwissel snap ik niet helemaal. Ja, het levert 1 spoor op (je uitrij spoor is altijd leeg, dus je kan altijd keren als je schaduwstation vol staat). Aan de andere kant is een gebogen wissel soms wat ontsporingsgevoeliger? Maar, ook dat is aan jou  (y). Kortere treinen kan je evt ook achter elkaar parkeren, net als in t echt. Ja, dat is wat lastiger met weer eruit halen, maar geeft wel veel meer afwisseling.

Qua merken kk, ik ben nu aan het kijken om naar 1 systeem te gaan. Ben grofweg op de helft. Sowieso wil ik alles wat geen stam is standaardiseren (dus locs en buitenste rijtuigen/wagonnen). Scheelt een hoop irritatie heb ik gemerkt.  ;). Binnen een stam (waarmee ik niet ga rangeren) kan het voorlopig nog andere merken zijn, dat scheelt weer iets qua investering....

Groeten,
Rogier

Benelux795

Als je altijd tegen klok in rond gaat, rijdt je op de stompe kant van het gebogen wissel; dus ontsporingsrisico valt mijns inziens mee. Mocht het een ramp worden, is er ook ruimte om een recht wissel neer te leggen.

En zoveel varieer ik niet met samenstellingen; in het echt komt er ook niet iedere 5min een compleet andere samenstelling voorbij  ;D
Ik zet nu meestal een paar samenstellingen op de rails en rijdt daar een tijdje mee, tot ik er klaar mee ben of ruimte nodig heb voor de volgende inspiratie.

Over het keren van loks, bijvoorbeeld om tender voor/achter te zetten:

  • Trein komt binnen in bundel; lok ontkoppelt en rijdt via keerlus naar voorste spoor
  • lok rijdt via verbinding naar begin bundel en hoeft du sniet 'helemaal' via links
  • dit kan je met verbinding ook doen als bundel helemaal vol is
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

spoorijzer

Ik snap de functie iets meer (zal wel aan mij liggen  ;D). Maar wil je dan niet liever een uithaalspoor aan de linkerzijde? Anders moet je altijd met je kopmakende loc weer het hoofdspoor op? Of is dat voor het schaduwstation niet zo spannend?

Groeten,
Rogier

Benelux795

We hebben het over rechts, in tekening; trein komt vanaf links de bundel binnen, dus lok staat rechts. Ging om het enkele geval dat je die lok wilt omdraaien, bijv om tender voor te plaatsen. Verbindingsspoor gebruik je overwegend als je in het andere enkele geval 8 sporen bezet hebt. Dus wat moet ik met een uithaalspoor links?

Ik denk niet dat het een probleem is, als je net de lok gekeerd hebt via de keerlus, om nog ff terug te steken om de bundel weer te bereiken. Althans, ik ken de treindienstleider, denk niet dat hij er bezwaar tegen heeft :angel:
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

spoorijzer

En dat laatste is het belangrijkste  ;D