Welkom! Login voor uitgebreide toegang en gebruiksfuncties.

Updates:

Doel: 250,00
Donaties: 136,00
Per saldo: -114,00

Voor de draad ermee (Bovenleiding in Nederland 1924-1966)

in Mediatheek

Gestart door Eric B, 20 oktober 2021 10:51

Vorige topic - Volgende topic

Eric B

Vandaag gezien in de nieuwsbrief van Spoorwegboekhandel.

Verwacht medio november 2021
Voor de draad ermee
Bovenleiding in Nederland 1924-1966

Jan Tromp
9789492040497
Gebonden (hardcover)
100 pagina's
Uitg. Lycka Till Förlag

Een uitwerking in boekvorm van de lezingen die de auteur vanuit de NVBS over het onderwerp heeft gegeven.
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Peter Kleton

Behandelt het boek ook technische zake , of staan er alleen maar veel foto's in ?
Ik ben wel NVBS-er ,maar van die lezingen weet ik niet.
Peter
NS 1924-heden.
0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 op 2 rail /bovenleiding .
  Met   kopstations als Zandvoort en Overveen en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
Model van lok SSN 01 10 is in aanbouw.

Eric B

Mij (nog) niet bekend ...

Bij Lycka Till Förlag is nog geen digitaal inkijkexemplaar beschikbaar.
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Modellbahnwagen

Dank voor de tip. Op dit onderwerp in boekvorm zit ik al tijden te wachten.
Groeten,
Richard

Bor de Wolf

Ik zag op de Facebookpagina van de uitgever dat er nu een digitaal inkijkexemplaar beschikbaar is en dat het boek al besteld kan worden.

Bor

Eric B

Het lijkt me dat de eerder gestelde vragen hiermee beantwoord zijn :)
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

sneek

Waarom het verhaal stopt in 1966 (elektrificatie Arnhem-Emmerich) vind ik wel vreemd.  Juist daarna zijn er ook weer nieuwe constructies toegepast. Denk aan de goedkope lichte constructies op de Enkhuizerlijn met zijtak, maar ook de HSL en Betuweroute met hun afwijkende spanning en constructies. Maar misschien komt er ooit een deel 2?!
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

Bouw H0 Lahntal- und Aartalbahn 1956-1962 (Diez, Balduinstein, Hohenstein), Traincontroller Gold, MultiZentrale Roco.

Eric B

Mogelijk de persoonlijke interesse van de causeur/auteur  :)
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Modellbahnwagen

Zou ook kunnen dat 1966 als breekpunt gezien wordt, na de electrificatie naar de Duitse grens bij Babberich in 1966 waren de grootste elektrificatieplannen wel afgerond. Elektrificaties daarna waren meer aanvullingen en door nieuw ontwikkelde bovenleidingsconstructies is dat wel een brok informatie die niet meer in één boek te vatten zijn wil je niet uitgaan van een beknopt bestek. Persoonlijke interesse van de auteur zou idd mee kunnen spelen, bij mij doet dat het ook omdat latere projecten met nieuw soort masten mij minder interesseren dan de begintijd tot en met de naoorlogse elektrificatie projecten.
Groeten,
Richard

Jeronimos

De auteur geeft in het voorwoord zelf aan waarom tot 1966. Dat voorwoord is te lezen via de facebookpagina.
Jeroen

Duikeend

persoonlijk vind ik het ook wel jammer. omdat ik toch net wat jonger ben  ;D zie ik graag wat meer jaren 80/90. natuurlijk is een boek als dit daar een prima naslagwerk voor, immers de meeste waslijn is al ouder, maar ik mis nu wanneer bijvoorbeeld de karakteristieke portalen op de lijn naar Zandvoort verdwenen zijn. nu kom ik daar wel achter maar alles in 1 boek was leuk geweest. dus ik weet nog niet of ik deze meepak.
Groetjes, Ferenc

mijn knutsels, 1500 in parts en een
hondekop

Peter Kleton

Ik bezit het boek "Gelijkstroomtractie op Hoofdspoorwegen.", van Ir J.P.Koster.
Dat bestrijkt zover ik dat kan nagaan uit de inzage versie van dit bedoelde boek  ongeveer de zelfde onderwerpen , maar dan van ca 1915 tot ca 1950.
Alleen 1950-1966 zou nieuw zijn voor mij..
Dat is jammer, zoals  mijn voorgangers  al schreven, er is  veel tijd verstreken tussen 1966 en  laten we zeggen 2010,  met nieuwe ontwikkelingen op HSL en Betuwe route. Dat had  ook beschreven kunnen worden.

Ik koop dit boek dus niet :(

Peter
NS 1924-heden.
0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 op 2 rail /bovenleiding .
  Met   kopstations als Zandvoort en Overveen en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
Model van lok SSN 01 10 is in aanbouw.

Modellbahnwagen

Hier is het boek besteld, de eerste week in november ligt het in de brievenbus  (y)
Groeten,
Richard

Bor de Wolf

Citaat van: sneek op 23 oktober 2021 10:21
Waarom het verhaal stopt in 1966 (elektrificatie Arnhem-Emmerich) vind ik wel vreemd.  Juist daarna zijn er ook weer nieuwe constructies toegepast. Denk aan de goedkope lichte constructies op de Enkhuizerlijn met zijtak, maar ook de HSL en Betuweroute met hun afwijkende spanning en constructies. Maar misschien komt er ooit een deel 2?!


Ben jij helderziende? Ik zag vandaag bij boekhandel Douwes het tweede deel liggen en dat gaat over bovenleiding van 1966 tot nu.
Zojuist even gecheckt en het is zelfs bij Bol te koop: https://www.bol.com/nl/nl/p/onder-spanning/9300000126918390/?referrer=socialshare_pdp_www



Ik had bij Douwes al iets anders gekocht, maar zet deze wel op mijn verlanglijstje voor Sint.

Bor

spoorzeven

Citaat van: Peter Kleton op 23 oktober 2021 14:56
Ik bezit het boek "Gelijkstroomtractie op Hoofdspoorwegen.", van Ir J.P.Koster.
Dat bestrijkt zover ik dat kan nagaan uit de inzage versie van dit bedoelde boek  ongeveer de zelfde onderwerpen , maar dan van ca 1915 tot ca 1950.
Alleen 1950-1966 zou nieuw zijn voor mij..
Dat is jammer, zoals  mijn voorgangers  al schreven, er is  veel tijd verstreken tussen 1966 en  laten we zeggen 2010,  met nieuwe ontwikkelingen op HSL en Betuwe route. Dat had  ook beschreven kunnen worden.

Ik koop dit boek dus niet :(

Peter
Dus Onder spanning heb je nu zeker wel gekocht, Peter? ;)
Groet, Frank