Welkom! Login voor uitgebreide toegang en gebruiksfuncties.

Updates:

Duitse en Franse H0 treinen vergeleken

in Wat zijn we aan het rijden?

Gestart door sncf231e, 8 augustus 2021 22:23

Vorige topic - Volgende topic

sncf231e

Het begin van H0 kwam in 1922 (dus volgend jaar is het feest met 100 jaar H0) toen de Duitse firma BING zijn Tischbahn introduceerde. Deze had een spoorbreedte van 16 mm, dus een halve mm kleiner dan het tegenwoordige H0. De Franse firma JEP volgde 4 jaar later met zijn MIGNON baan met dezelfde spoorbreedte. Vanmiddag heb ik deze oude treinen laten rijden en vergeleken:
https://youtu.be/rnZDqSvllf4
https://www.youtube.com/v/rnZDqSvllf4
Groet
Fred
Mijn website: https://sncf231e.nl/

St00mboy

#1
Mooi stukje historie.  (y) Maar wat is de reden dat de Bing trein niet op JEP-rails rijdt, de wielafstand?  ???

Leen.

Eric B

Ik denk eerder de derde rail/middengeleider ...
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

HuubvG

H0nderd jaar Half Nul in 2022!  :police:
Mooi filmpje Fred. Leuk om eens een stukje geschiedenis op deze manier te zien. Zijn deze treinen replica's? Ze glimmen zo mooi en zien er nieuw uit.
Middenrail hebben ze beide dus ik ben ook benieuwd waarom niet uitwisselbaar.
Oude Fleischmann treinen vanaf 1962, Train Jaune vanaf 2002 en nog wat knutselplannen

Eelco Storm


henk

Sleper die de middenrail niet haalt?

Erg leuk spul Fred.  (y)
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

sncf231e

De midden-rail bij JEP staat iets hoger waardoor de BING lok wordt opgetild. En de sleper bij JEP zakt laag genoeg om contact te houden op de BING rails.
Het zijn originele treinen uit de twintiger jaren; geen replica's, de BING is in zeer goede staat, de JEP heeft wel wat beschadigingen.
Groet
Fred
Mijn website: https://sncf231e.nl/

bigboynl

Altijd gedacht dat Märklin en Trix in 1935 waren begonnen met h0. Niet dus. Weer wat geleerd
Met vriendelijke groet
Hans

Klaas Zondervan

Voor zover ik kon nagaan werd in 1935 de spoorwijdte van H0 veranderd van 16 mm naar 16,5 mm. Daarmee werd een vrijwel exacte overeenkomst tussen spoorwijdte en schaal bereikt.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel

sncf231e

Alles (of in ieder geval veel) over de geschiedenis van Gauge & Scale (spoorwijdte en schaal) kan worden nagelezen in mijn met veel plaatjes verluchtigde e-boek over dit onderwerp. Dat boek is gratis te lezen of te downloaden van mijn website: http://sncf231e.nl/gauge-and-scale/.

Hans, jij had dat boek toch al gelezen? Of lees je tegenwoordig niet meer wat ik schrijf? Dat was vroeger wel anders; toen lazen we elkaars schrijfsels  ;) .

Groet
Fred
Mijn website: https://sncf231e.nl/

Klaas Zondervan

Fred, interessant geschrift wat je hebt geproduceerd. Ik kende het niet maar heb het bij mijn favorieten gezet.

Wat ik niet zo gauw terugvond is wanneer de spoorwijdte van H0 is veranderd van 16 naar 16,5 mm. Ik houd het op 1935, tenzij iemand een beter idee heeft.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel