Welkom! Login voor uitgebreide toegang en gebruiksfuncties.

Updates:

Deuren niet open langs perron

in Grootspoor

Gestart door Ferdinand Bogman, 8 juli 2024 16:51

Vorige topic - Volgende topic

Ferdinand Bogman

Vanmorgen kwam ik aan op Rotterdam Centraal, in een Koploper-drietje (samen met een viertje, geloof ik). De deuren gingen niet open toen we stilstonden.

Na enkele ogenblikken wachten werd er omgeroepen dat we "verkeerd waren aangekomen".Om het probleem op te lossen, moest de trein een paar meter achteruitrijden. Daarna gingen de deuren open.

Ik snap wel dat het veiliger is om de deuren niet te openen als er geen perron is, maar wist niet dat daar een automatische beveilging voor aanwezig is - en al helemaal niet op de oude Koplopers.

Wie weet hier iets van?
Parketrijder met voornamelijk jaren 60/70-Fleischmann-spul. Van plan ooit weer een vaste baan te bouwen. Tot die tijd: Wohnzimmer Rbf

Arjan6511

#1
Speculaas: voorste deuren eerste bak voorbij perron.
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT

Klaas Zondervan

De machinist heeft waarschijnlijk gezien dat hij te ver was doorgeschoten. Ik denk niet dat er een "perrondetector" op een trein zit.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel

Nederduitsemeester

Klopt. de machinist is de "perrondetector", die moet kijken of de trein in zijn geheel langs het perron staat ;)
'11-22* '12-19* '13-17* & 1xER Totaal 58*

De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....

Groeten, Erwin

Hendrik Jan

Was op Rotterdam Blaak destijds heel normaal om niet te kunnen uitstappen.
Bij langere treinen was het perron op het luchtspoor domweg te kort. Er stonden waarschuwingsbordjes en als ik me niet vergis, werd het ook omgeroepen.
Sinds de boel daar ondergronds is (1993), is dat opgelost.

Groeten
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

Ferdinand Bogman

#5
Dat is de meest voor de hand liggende verklaring, maar ik kreeg toch de indruk dat er een technisch probleem was.

Ik zat in de achterste bak en wij stonden ongeveer bij trap van de loopbrug, voor wie het station goed kent. Er werd door het personeel naar de onderrand van de bak gekeken. Mijn treinstel was een drietje, er stond nog een drietje of een viertje voor. Dat is niet een heel lange trein voor spoor 13.

Ik heb er niet heel goed naar gekeken, maar vanaf de loopbrug had ik niet de indruk dat de voorkant van de trein dicht bij het perroneinde stond.

Zijn er nog andere verklaringen mogelijk?
Parketrijder met voornamelijk jaren 60/70-Fleischmann-spul. Van plan ooit weer een vaste baan te bouwen. Tot die tijd: Wohnzimmer Rbf

Willem1951

Wellicht werden de treinstellen ontkoppeld en pas na die manoeuvre werden de deuren vrijgegeven ?
Bij aankoppelen is dit - voorzover ik dat in het verleden meemaakte - ook de procedure.
Groeten.
Wim van der Ent (die er niet bij was en ook maar iets verzint).

Ferdinand Bogman

#7
Alle ideeën zijn welkom, Wim! Maar volgens mij werd er ook niet ontkoppeld. Omdat de trein op het eindpunt was zou er waarschijnlijk pas ontkoppeld worden na het uitstappen.

Dat er iets vreemds aan de hand was, leid ik vooral af uit het omroepbericht. Ik zou verwachten dat ze meldden dat er eerst ontkoppeld moest worden of dat we te ver waren doorgereden, in plaats van "we zijn verkeerd binnengekomen".

Al zal het niet de eerste keer zijn dat de conducteur probeert origineel te zijn. Maar het personeel op het perron leek het ook even niet te weten. Vandaar mijn vraag.
Parketrijder met voornamelijk jaren 60/70-Fleischmann-spul. Van plan ooit weer een vaste baan te bouwen. Tot die tijd: Wohnzimmer Rbf

Thom

Deuren ontgrendelen, en vergrendelen is gewoon een bewuste handeling van de machinist, daar zijn geen automatische systemen bij betrokken iig.

Ferdinand Bogman

Dat leek me ook. Waarschijnlijk was het dan toch gewoon een gevalletje "doorgeschoten trein". Ik zag vandaag dat ik gisteren op spoor 15 ben aangekomen, dat heeft een behoorlijk korter perron dan spoor 13.
Parketrijder met voornamelijk jaren 60/70-Fleischmann-spul. Van plan ooit weer een vaste baan te bouwen. Tot die tijd: Wohnzimmer Rbf

Arjan6511

"doorgeschoten" is eigenlijk helemaal niet gewoon hoor, en hier waarschijnlijk ook niet aan de orde.

Beter kun je denken aan laat ingezette remming en/of onvoldoende geremd al dan niet door (klein) technisch issue. En dat laatste lijkt me minder waarschijnlijk dan een menselijke handeling.
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT