Welkom! Login voor uitgebreide toegang en gebruiksfuncties.

Updates:

Doel: 250,00
Donaties: 136,00
Per saldo: -114,00

Decoderproblemen met TRIX 22621 DB BR 420

in Modeltreinproblemen en -vragen

Gestart door Bierwagen, 3 mei 2024 17:35

Vorige topic - Volgende topic

Bierwagen

Beste mede lotgenoten:
Met opzet deze aanhef, omdat ik meer aan het repareren ben, dan spelen met treintjes.
Graag jullie hulp bij het volgende probleem, waar ik al dagen mee bezig ben. na lange tijd deze trein weer eens op de baan gezet. Trein is driedelig, het dummy treinstel buiten beschouwing gelaten. het middelste is de motor aangedreven rijtuig met een 21-polige decoder ( Nu Uhlenbrock, welke het in 1e instantie goed deed ) hij rijdt als de twee overige rijtuigen via 5-polige stekkers aangesloten zijn en in eerste instantie was de verlichting correct rood/ wit 3 punts wisselend, zoals het hoort. Het lijkt wel dat er in deze twee rijtuigen ook ( functie? )-decoders zitten. Welnu, nadat ik heb geprobeerd het adres te veranderen klopte er van de verlichting niets meer. terug met cv59=1 ( Uhlenbrock ) werkte ook niet meer. ( geen adres 3, maar 25????? ) Mijn vraag: hoe kan ik de functiedecoders resetten ( ik ken / weet geen merk, misschien wel van Trix zelf ) Kortom hoe zou ik alles weer in het gareel kunnen krijgen?
Wederom dank voor jullie expertise.
vr.gr.
Bierwagen

Bahn-AG

Er zitten geen functiedecoders in, dus valt er ook niks te resetten.

Bart

Ronaldk

Is CV59 de officiële reset van deze decoder? Is het niet gewoon CV8 met waarde 8?
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald's nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Bierwagen

Bij Uhlenbrock ( 8 geeft 85 aan ) is cv 59 de officiele reset, anders dan bij ESU en vele anderen, waar 8 151 aangeeft en cv8 de reset is.
OK dus geen functie decoders; dat is heel fijn, maar hoe zit dan die verlichting aangesloten, want rood en wit branden bij een rijtuig gelijktijdig en reageert niet op rijrichting verandering en het andere rijtuig brandt alleen wit voor en achteruit. Nogmaals voor het veranderen van het adres functioneerde de verlichting correct, vandaar mijn gedachte dat het programmeren van de decoder in het motorrijtuig invloed heeft gehad op de verlichting van de twee andere rijtuigen ( en dus functie-decoders, zo zien die dingen er ook uit, compleet met weerstandjes en soldeer-eilandjes )
Voor mij, nu alleen nog meer vraagtekens.
Bedankt, alvast voor nog meer heldere ideeen.
groeten,
Bierwagen

Quinzeedied

Volgens de handleiding wordt de verlichting vanuit de decoder in de middenbak aangestuurd
De printjes die je ziet zijn gewoon de schakelprintjes voor de LEDs, met daarop ook weerstanden en andere componenten.
Staat er wellicht iets niet goed ingesteld qua aantal rijstappen voor het nieuwe nummer?

Bierwagen

Dank jullie voor de reacties. rijstappen staan goed, maar de opmerking dat e.e.a. wordt aangestuurd vanuit de middenbak, vind ik een hele goeie. Ik ga op zoek tussen mijn "voorraad " naar een ESU 21 pins decoder, want het zal niet de eerste keer zijn, dat ik moeilijkheden heb met een Uhlenbrock decoder.
Vriendelijke groet
Bierwagen

Bahn-AG

#6
Je kunt de uhlenbrock er ook eens uithalen en in een andere lok prikken om hem te resetten.
En volgens mij heb je een decoder met versterkte aux3/4 nodig. Het treinstel heeft een  omschakeling waarbij de voorop lopende wagen de stroom af neemt.
De uitgangen moeten dan ook nog eens per rijrichting aangestuurd worden.
Of je verbindt de middelste 3 pennen van het relais om de wisseling uit te schakelen.

Bart

Bierwagen

Dank weer voor de reacties. decoders in een andere loc ( NS 1501 ook 21 pins ) reset en ook weer een raar seinbeeld. Nu dus bij de 1501 ( weerszijde 3punts verlichting gelijktijdig continue ) Een Uhlenbrock kan ik nog steeds niet resetten. Deze blijft een waarde van 25 aangeven. Daarom had ik in deze 1501loc destijds ook een ESU LokPilot V4.0 geprikt, waarna e.e.a. wel correct functioneert. Dus logisch zou je zeggen; de ESU decoder in de DB 420, nou niet helemaal dus; wel sluitsein, maar geen 3-punts verlichting en dus ook geen koersrol-verlichting. Ik heb ooit wel eens een overzicht gezien, waarin voor ESU decoders stond aangegeven hoe je de verschillende seinbeelden kon programmeren. Ik ga eerst maar eens een paar dagen uitwaaien, om daarna maar weer eens op onderzoek uit te gaan. Intussen zijn briljante ideeen natuurlijk altijd welkom. Ik blijf natuurlijk doorgaan, want ooit is het correct geweest. NEVER GIVE UP!!
groet,
Bierwagen

Bierwagen

Hoi allemaal:
Ik ben weer aan de gang.
Mijn 21 pins ESU maar weer snel terug in de 1501; heb ik tenminste een loc, welke correct functioneert. Is er nu nergens een overzicht ( te downloaden? ) waarin de verschillende cv's van een Uhlenbrock staan m.b.t. de seinbeelden / verlichting?? Ik kan altijd nog een extra ESU kopen, maar dat moet toch niet nodig zijn. ??