Welkom! Login voor uitgebreide toegang en gebruiksfuncties.

Updates:

Hoe een Loksound 3.5 met NEM stekker correct aan te sluiten?

in Modeltreinproblemen en -vragen

Gestart door Mudhen, 11 april 2024 10:05

Vorige topic - Volgende topic

Mudhen

Hi!

Ik heb een AMS trains (messing) model met een loksound 3.5 decoder erin. De decoder werkt goed zover ik weet.

Wat echter niet goed werkt is de frontverlichting en de cabineverlichting (ditchlights) rondom op functie F4.

Ik heb de loc open en heb het vergeleken met de handleiding info die ik erover kon vinden. Helaas komt dat niet helemaal overeen met wat ik zie, dus heb ik een aantal vragen;

1. Op de decoder zit aan de achterkant een paarse draad gemonteerd die uit het plastic omhulsel komt en verder nergens op zit aangesloten. Waar dient deze precies voor?
2. Op de printplaat waar de 8 pins stekker insteekt heb ik 6 aansluitingen (zie foto). Waar is de eerste, niet gebruikte positie voor?
3. Wit is de ene draad die van de frontverlichting komt (positie 2) en de andere witte draad gaat naar een verzameling draden die van alle verlichting komt (waarschijnlijk de gemeenschappelijke plus oid?). Waar moet ik dat op aansluiten?

Het gekke is dat het achterlicht wel werkt met de huidige aansluitingen, maar de frontverlichting en lampen rondom niet. Hier snap ik nog niks van! Achterlicht zit op positie drie en verlichting rondom zit op positie 4.

4. Tot slot heb ik nog positie 5 over waar ook iets lijkt te zijn aangesloten ooit, maar ik weet niet wat. Waar dient deze positie voor op de printplaat? En dan ook van positie 6?

Ik kan zelf online geen informatie vinden die overeen komt. Ben al op de website van ESU geweest en helaas bestaat de website van AMS trains waar de originele info op stond niet meer. Ook heb ik helaas erg weinig verstand van electronica en is dit de eerste loc die ik helemaal uit elkaar heb  :o ;D



Bedankt alvast voor de hulp en/of suggesties!

Sebas
-1-

Sebas

bellejt

dit is al een omgebouwde lok.De paarse draad is een extra AUX uitgang nl AUX 2 en staat wel degelijk in de handleiding (v3.0 en 3.5 zijn nagenoeg identiek).
Voor de andere vragen zoek je best iemand die je kan helpen en tonen hoe te werken met een multimeter.
Vraag 3 : wit is normaal licht voor en geel licht achter met de blauwe als gemeenschappelijke
Greetings,salutations,groetjes,


008200

#3
Op deze decoder zitten 2 aux-aansluitingen voor extra verlichtingsfuncties: de groene draad bedient Aux1 en de losse paarse draad is voor Aux2. Wélke functieknop deze aux-verlichting bedient hangt af van de decoderinstellingen. Dat kun je programmeren met een Esu programmer en de software voor de lokprogrammer.
Er zijn twee versies van: Lokprogrammer software  Version: 2.7.9 voor de oudere decoders t/m Lokpilot/Loksound 3.
5 en de Lokprogrammer  Version: 5.2.7 voor de latere decoderversies (gratis download Esu.eu -> Download » Software » LokProgrammer).
Ook zonder de programmer hardware valt er met de software te bepalen welke cv- waarde je moet aanpassen om beide aux-instellingen juist ingesteld te krijgen. Dat hangt ook mede af van welke sound-pakket er op de decoder staat. Dat moet je dan op je PC downloaden en inlezen in de programmer software.
Er is vast wel een in de buurt wonende Beneluxnet collega te vinden die jou kan helpen met het uitlezen van de decoder en het inregelen van de juiste Functieknop om de aux-uitgangen te laten werken. Voor een beginner op dit terrein is er wel nog een inwerkperiode nodig, en de soft- +hard-ware van Esu....
Succes
François

Quinzeedied

#4
Ten aanzien van je vragen (deels al beantwoord)

1 de paarse draad is voor een losse functieaansluiting (aux2), verder zit er ook nog een groene draad aan de decoder voor een andere functieaansluiting (aux1), die zit vaak wel aan de decoderstekker gesoldeerd (op de foto rechts van de witte draad), maar kan niet zien of dat hier het geval is? Zou logisch zijn om de verlichting rondom op aux1 of aux2 aan te sluiten, dan zijn deze apart te bedienen naast de normale verlichting.

2 aansluitingen op de locprint zijn niet gestandaardiseerd, dus daarvoor kun je de banen op de print volgen om te zien hoe deze lopen vanaf de decoderconnector. Het valt me op de foto wel op dat er een groene draad los zit, mogelijk was die aan aan van de aansluitingen gesoldeerd?

3 aangezien de achterverlichting wel goed werkt, moet de gemeenschappelijke plus intact zijn.
De gemeenschappelijke plux kan dus een van de 3 gesoldeerde verbindingen zijn (is de blauwe draad vanaf de decoder, waar loopt die baan heen vanaf de connector?), of de gemeenschappelijke plus loopt via het frame/metalen kap. De witte draad in de loc loopt naar een lipje dat vast zit aan de kap, is dat niet de gemeenschappelijke plus? In dat geval zou ieder lampje maar 1 losse draad moeten hebben.

4 idem antwoord 2, dat is niet gestandaardiseerd

Als je weet of een van de aansluitingen de gemeenschappelijke plus 1 (en ook weet welke dat is), zou je de functie van de andere aansluitingen ook kunnen testen met een los gloeilampje. Dan zie je bij welke functietoets het lampje gaat branden.

Mudhen

Bedankt voor de uitvoerige antwoorden. Dan zal het wel aan mij liggen dat ik het niet begrijp met de handleiding erbij! Ik ga kijken wat ik hiermee kan...

Ik heb een multimeter en ga opzoeken hoe ik dat moet gebruiken om erachter te komen wat er precies mis is.

Nogmaals, ik heb echt geen enkele verstand van electronica of decoders, dus bedankt alvast voor de benodigde informatie.  (y)
-1-

Sebas

bellejt

een simpele goede raad : maak je gewoon de juiste draadkleuren te gebruiken van esu dus gemeenschappelijke draad blauw enzovoort .
Greetings,salutations,groetjes,

Mudhen

#7
Update! Goed nieuws en slecht nieuws.

Het goede nieuws is dat ik de juiste draad van de frontverlichting heb gevonden (de losse groene) en heb aangesloten op de printplaatuitgang 4. De frontverlichting werkt!

Het slechte nieuws is dat ik vervolgens met mijn elektronische kennis en ervaring in het demonteren van locs sluiting heb gemaakt! Ik denk dat de paarse draad in contact is gekomen met de overige losse groene en witte die aan elkaar zitten. Waarschijnlijk is dit dus de gezamelijke, al zitten deze nog nergens mee verbonden voor zover ik kan zien. De frontverlichting deed het dus heel even kort en daarna kort en fel. Helaas was dat wel gelijk de laatste keer.

Misschien is dit ook ooit gebeurt met de cabineverlichting gezien de losse bedrading die ik aantrof onder de kap. Ik heb er geen verstand van en deze decoder niet zelf geïnstalleerd, maar zie wel dat het een beetje een rommel is daarbinnen!

Waar koop ik dergelijke nieuwe lampjes en waar moet ik op letten qua voltage en/of amperage? Mijn plan is eigenlijk om alles opnieuw te verlichten en te bedraden gezien de decoder en achterverlichting wel goed werken. Zit er nu al zo diep in dat ik zal doorzetten tot het me is gelukt!

Wat me echter nog steeds niet duidelijk is is het verschil tussen de tekening in de handleiding met 4 aansluitpunten en mijn stekker met 6, waarvan 1,5 en 6 dus niet in gebruik zijn. Dat kkomt niet overeen en schept verwarring voor me.
-1-

Sebas

zuylen

#8
Ik zie dat er een 8 polige decoder aansluiting zit. Daar kun je niets aan fout doen. Behalve dat je de stekker verkeerd om plaatst. Als ie verkeerd zit zal alleen de verlichting niet werken. Je zult hier niks aan kapot maken. Dan is het zaak om de stekker een halve slag te draaien. De luidsprekerdraden moet je los aansluiten door middel van soldeerverbinding. Er is eigenlijk geen plus of min waar je rekening moet houden. Mocht het er toch opstaan. Toch maar volgen. Er kan een filter ingebouwd zitten die kapot kan gaan als je de luidsprekerdraden verkeerdom aansluit. De paarse draad is een extra (aux) uitgang voor bijv. de verlichting. Maar ik zie dat anderen dat antwoord ook al gegeven hebben! Ik denk wel dat als je de paarse of witte draad per ongeluk met elkaar in contact brengt dit geen kwaad kan. Want dat is de min. Met de blauwe draad moet je oppassen. Dat is de plus. Als je daarmee contact maakt, kun je de decoder opblazen. Ik denk niet dat de lampjes kapot zijn. Daar moet je erg veel moeite voor doen. Tenzij het leds (ongeveer 3 volt) zijn die je op de 14 volt aansluit. Ik weet overigens niet goed hoe het schema van de loc in elkaar zit. Meestal wordt er een beshrijving gegeven bij de decoder. De decoder 3,5 van esu is ongeveer vergelijkbaar met andere esu decoders.
Succes!

Remunj

Citaat van: Mudhen op 11 april 2024 10:52
Wat me echter nog steeds niet duidelijk is is het verschil tussen de tekening in de handleiding met 4 aansluitpunten en mijn stekker met 6, waarvan 1,5 en 6 dus niet in gebruik zijn. Dat kkomt niet overeen en schept verwarring voor me.
Om de verwarring een beetje weg te nemen (hoop ik), kijk eens in de encyclopedie. Daar vindt je de uitleg over je steker.
En pootje 1 en 5 worden wel degelijk gebruikt. Daar zit je motor aan. Anders zou de loc niet rijden  ;D
En pootje zes zal wel gebruikt worden. Anders deed je frontsein het niet.

En een tip voor de toekomst. Niet gebruikte draden of helemaal afknippen of isoleren zodat je geen sluiting kunt maken.
Gr.
Eric

Mudhen

Update 2

Ik heb de originele instructies van de analoge loc kunnen vinden via Accucraft. Blijkbaar is AMS daar onder gebracht nu.



Nu begrijp ik pas dat die printplaat waar alles op aangesloten zit van de analoge loc is en niet van de decoder! Sorry voor de onduidelijkheid daardoor, maar ik ben echt een onwetende voor wat betreft electronica. Begin er wel steeds meer van te begrijpen met jullie hulp en instructies!

Naar aanleiding van de foto van Accucraft heb ik enigzins kunnen achterhalen hoe de analoge versie bedraad was en heb dit als zodanig hersteld. Het resultaat is dat nu alles werkt, helaas nog steeds muv de frontverlichting. Het achterlicht werkt netjes mee met de rijrichting, zoals ik het wil. De rondom verlichting brand nu continu en kan ik helaas (nog) niet aansturen met een functieknop.

Kortom;

-decoder goed aangesloten
-pin goed aangesloten
-originele printplaat bedraad zoals op foto

1.1 Hoe kan ik er nu achterkomen of het aansturen van de rondomverlichting een decoderinstelling betreft of dat ik het toch nog verkeerd heb aangesloten?
2.1 En zou dit ook voor de frontverlichting zo kunnen zijn of heb ik die toch echt door laten branden?
3.1 Zou het kunnen zijn dat de paarse draad verbonden was met een van de groene draden (die zijn zeker van de rondomverlichting weet ik nu) en ik daarmee de rondomverlichting kan aansturen? Of snap ik dan weer niks van?  ::) ;D

Dank alvast weer!
-1-

Sebas

Mudhen

#11
Tot slot nog een paar extra vragen;

De witte draden zijn inderdaad beiden van de frontverlichting. Zou het kunnen uitmaken als ik ze verkeerd om heb? Bij de groene draden maakte dat geen verschil namelijk. Komt dat doordat het wisselstroom is en er dus geen vaste plus of min is? Of begrijp ik dat verkeerd...  ???

Dan weet ik zeker dat het aan mijn lampje ligt toch?

-1-

Sebas

Quinzeedied

Volgens mij stuurt de decoder verstuurd een gelijkstroom via functie-uitgangen (immers 1 aansluiting is een plus en de andere een min)
Dus als de witte draden andersom worden gesoldeerd wordt de gemeenschappelijke plus op de min aangesloten, en zouden de andere lampen het niet moeten doen, die hebben dan 2 min-aansluitingen en geen gesloten stroomkring.

Voor het frontlampje zelf (mits het een gloeilampje is) maakt de aansluiting geen verschil, omdat je bij omwisselen nog steeds een plus en een min hebt. Bij een LEDje is de polariteit van de aansluiting wel van belang.