Welkom! Login voor uitgebreide toegang en gebruiksfuncties.

Updates:

HSM trams kop van noordholland

in Trams en smalspoor

Gestart door MeZZiN, 3 juli 2024 22:16

Vorige topic - Volgende topic

MeZZiN

#15
Dus niet gebruiken als voorbeeld. Denk dat een lichte balast maatje n een goed is dus kijken hoe dat er uitziet als ik het binnen heb. Huub maaskamp gebruikte al n scale balast. Haal wel wat soorten en kijk wat redelijk lijkt op de photos

Riest AG

#16
Begonnen is met ooit met het spoor in zand te leggen.
Daarna kiezel, voordeel is dat dat goed water doorlatend is.
Nadeel, zoals al gezegd kiezels geven geen goede grip omdat ze glad zijn.

Ballast zoals nu gebruikt geeft door zijn ruwheid veel meer grip, het "haakt" als het ware in elkaar.

Dus bij een modelbaan uit jou tijd zou ik toch voor wat fijners gaan.....
Groetjes Ries

Riest AG

#17
Nieuw

https://www.ebo-eisenbahn.de/picture.php?/46694/category

Website EBOE Eisenbahn, het latere AKN bedrijf.
Heerlijke foto's, alles in zand met hier en daar een kiezel, reed waarschijnlijk voor geen meter,
Maar man wat een sfeertje  ;)

https://www.ebo-eisenbahn.de/picture.php?/42011/category/1817

https://www.ebo-eisenbahn.de/picture.php?/42064/category/1817

Spoelt nog net niet helemaal weg....

https://www.ebo-eisenbahn.de/picture.php?/47241/category/2071

Bielzen werden voor zoveel mogelijk ingestopt, om nog enige houvast te kunnen bieden.
Groetjes Ries

MeZZiN

#18
Dank voor de extra duidelijker foto's :) het is waarschijnlijk zand / super kleine kiezel zeker met die fotos is het helemaal duidelijk. Het was voornamelijk zand. Dat stukje namaak spoor slaat nergens op.

Dus zand achtig wordt het. Dus wordt wel weer een feest de juiste model variant te vinden maar mooie is wel kom steeds meer fotos tegen met andere hoeken dat ik redelijk de meeste dingern kan na bouwen en zelfs de sloot. En anders gewoon met de meetlint veel is bewaard gebleven.  Vind het heel bijzonder hoeveel foto's ik kan terug vinden van wieringerwaard. En ik weet dat een aantal mensen hier veel verzamelen over het dorp moet ik nog lang. En natuurlijk even vragen om wat maten te nemen van het tram huis. Die moet wel goed overkomen als hoofd onderdeel.

De burg heb ik zelfs nu de bouw tekeningen van (inclusief het tram dek) en de originele burgen hoofden zijn er gewoon nog. Dus kan zelf die opmeten.

Helaas valt ons huis buiten de 60cm van de module dus die moeten we dan onofficieel maar iets naar binnen schuiven of zelf ipv de orignele huizen doen omdat ik weinig daar van kan vinden op dit moment.

Dus wordt wel H0 (vind O mooier maar goed dan wordt het al weer 5+ meter aan spoor) en N is leuk maar mijn kennis en kunde is nog lang niet daar omdat mooi te kunnen.

De meeste wegen in die tijd waren ook zand achtig / aan gereden verhard (verdicht) lijkt het dus iets met gips en dan mooi schilderen zijn we er al.

En had al een papieren versie van de 6600 loc gevonden dus kan ik al mee beginnen niet geweldig maar he altijd beter dan een sikje. En ik ga wel zoeken naar een mooie 7700 series op marktplaats voor nette prijs maak ik daar wel een 7741 van die weet ik zeker dat hij gereden heeft op dit spoor.

Maar het meeste ging met de 6600 HSM 1061-1063 series deze reden alleen op dit traject dus met uitzondering een 7700.

Trouwens de 6600 series lijkt heel op alle backertjes enzo maar ik als nog redelijke leek zie super weinig verschil maar gok dat ze behoorlijk verschillen met de wat grotere series backertjes. 

En lang leven marktplaats vond net 3 boekjes over de HSM en tram lijnen waar alles mooi instaat. Er is echt een hoop opgeslagen van toen te tijd vind dat zo bijzonder. En weer een nieuwe foto gevonden van Wieringerwaard

Nu maar eens naar de bouwmarkt en wat hout regelen en gaan zagen. En een dossier maken met alle informatie zodat ik straks lekker kan werken aan de eerste versie. En baan plan uitprinten op A3 en gaan met die banaan.


FritsT

#19
Citaat van: MeZZiN op  8 juli 2024 16:16

Dus wordt wel H0 (vind O mooier maar goed dan wordt het al weer 5+ meter aan spoor) en N is leuk maar mijn kennis en kunde is nog lang niet daar omdat mooi te kunnen.


Ooit had een welbekend persoon in de modelbouwwereld de baan Keuvelaarkade in H0 gemaakt. Prachtige baan. Op dezelfde lengte hebben we een kloon in 0 gemaakt om te laten zien dat  er niet met een factor 2 gerekend hoeft te worden. En niemand zag het verschil. Alles wat moest stond er op.

Dus...beperk je tot de essentiële zaken, dan kan het ook in 0.

Die baan in 0 bestond uit 4 modules 1,20m

Zie ook:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=95284.msg3222161065#msg3222161065

MeZZiN

#20
Gaat lekker dacht dat ik er uit was ga ik weer twijfelen. Zucht maar eens er is genoeg ruimte om alles kleiner en compacter te maken en dan lijkt nog prima op het echte denk dat het wel binnnen de 3 meter kan blijven moet misschien dan de kerk laten gaan en de peron een stuk kleiner maken.

Vind het wel super tof dat ik alles 1 op 1 kan na maken in H0 en dan max 3 meter kwijt ben alle wissels waren dezelfde hoek etc. Iets meer als die kerk mee gaat doen. (de tram rijd direct langs de kerk). Probleem met 1 op 1 is bijna altijd heb ik het idee dat het extreem leeg overkomt  omdat dat ook zo is in de echte wereld. Maar bij model verwacht je meer per cm2.

Maar 0 maakt wel mogelijk dat ik het makkelijker kan na maken. Dus misschien toch kijken wat ik kan doen.  Ben toch nog niet echt begonnen. Plus omdat ik zelf bijna geen rollend materiaal  kan kopen moet toch bijna alles zelf zoen en dan is 0 stukken makkelijker han h0 en n is al helemaal niet makkelijk. Maar goed het kan ook gelijk een goede reden zijn om een 3d printer te kopen omdat als je van sommige de tweede hands prijzen zie van een 7700 is kan je bijna een printer en laser kopen. Niet leuk meer.

N vindt ik ook best tof alleen meer voor IRM / modern waarbij je grotere stammen kan rijden voor het oude zooi is dat grote wel erg leuk.

Maar misschien goed om alles even printen op a3 en uitleggen en zien hoe het overkomt misschien moet je toch compressie doen in H0 omdat het gewoon niet mooi wordt. kan ik misschien gelijk op 0 over kan je makkelijk werken en komt altijd beter over denk ik . Zie die baan van huub maaskamp wat is dat toch mooi. Snap heel goed dat hij 0 kiest.

Jeronimos

Je zou voor het voorbeeld van rails en onderbouw ook eens dichtbij kunnen gaan kijken, nl. bij de SHM.
Jeroen

Riest AG

Zand is best wel lastig na te bootsen in model, tis heel snel te grof.

Nog een reden om voor spoor 0 te kiezen  ;D

Let wel, zelfbouw is niet persé lastiger in spoor nul, houdt wel rekening dat je meer details ziet, dus je meer en gedetailleerder moet toevoegen. Daar zijn pareltjes van te zien op diverse fora.

Ik noem Spoornul forum, Spur Null Magazine forum en er zijn ook in Duitsland nog Spoor 0e/0m fora/ sites. Smalspoor lag vaak ook in het zand en wordt vaak nagebouwd. Dus daar kan je ook model omzettingen zien / beoordelen.

Hier op Beneluxspoor is ooit Gouda zilverstad te zien geweest.

Succes met wikken en wegen !

Groetjes Ries

FritsT

#23
Keuvelaarkade was de "model-naam", maar in feite was het een weergave van Lutjewinkel/Lutjebroek...dus om de hoek.
Ik heb nog wat plaatjes van de bouw.
https://www.flickr.com/photos/71654212@N00/albums/72177720318595702

NTM en/of SHM zelfbouw materieel in 0...dat is er. Oud HSM overigens ook. Staan bouwverslagen van op dit forum. Ik zou alleen niet weten van wie (ahum)

MeZZiN

#24
Ik had natuurlijk de deur op een kier gezet voor 0 moet ik ook wel kijken of het een optie is.

Ik kan een hoop snoeien aan de zuid kant maar de noord kant is de brug de overslag naar de sloot en de kerk moet echt kijken of ik het mooi kan weergeven dan plus met mijn geen grote kennis is gewoon na bouwen simpeler maar of het beter is.... Tijd om te gaan puzzelen ik moet gewoon weten of ik het wil doen of niet.

Dus huidige idee:
3 modules max 360cm
Schaal 0 of h0 of 180 en voor lgb in tuin en dan misschien precies in perspectief van de huidige tram huis.
Minimaal de brug kerk en stations gebouw en ons eigen huis
Rollend materieel: 7741 en backertje 6600 ns serie
Stam met goederen stam met rijtuigen