Welkom! Login voor uitgebreide toegang en gebruiksfuncties.

Updates:

(heel)oude rails van Marklin?

in Al het andere!

Gestart door Hans GJ, 14 februari 2024 08:07

Vorige topic - Volgende topic

jjg koopmans

M.i. is dit zelfbouw uit de zestiger jaren, zo heb ik ze ook ooit zelf gemaakt. Weer in "de Modelbouwer" toen besproken.
Zelfs alle spullen ervoor heb ik nog liggen.
Mvrgr

grossraumwagen

Is nog te achterhalen door wie het materiaal geproduceerd werd?


Klaas Zondervan

Citaat van: jjg koopmans op 14 februari 2024 13:12
M.i. is dit zelfbouw uit de zestiger jaren, zo heb ik ze ook ooit zelf gemaakt. Weer in "de Modelbouwer" toen besproken.
d
Dat heb ik dan net gemist. Ben in 1965 lid geworden van de NVM, maar dit soort bouwsels kan ik me niet herinneren uit de Modelbouwer.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel

Peter Kleton

Het zou volgens   dit idee van het tijdschrift Handig Bekeken kunnen zijn .(Uitgave  De Muiderkring)
Ik las de Modelbouwer  sinds ca 1956 of zo .,daar stond het niet in (Dacht ik   ??? )
Ook  ik heb Fleischmann rails voorzien van een middenrailb uit lasdraad... ,omdat ik de bochten van Marklin te scherp vond.
Peter
NS 1924-heden.
0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 op 2 rail /bovenleiding .
  Met   kopstations als Zandvoort en Overveen en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
Model van lok SSN 01 10 is in aanbouw.

jjg koopmans

Volgens de index op "de MOdelbouwer": 1955- 4, 5&7. 1958-3 en 1961-9 waar de door mij ook gebruikte soldeermal wordt besproken
Mvrgr

jjg koopmans

#20
Omdat ik stevig verstopt allerlei spullen voor wissel zelfbouw heb liggen heb ik die maar even opgegraven voor wat extra uitleg.De wisseltongen worden gevijld uit railstaven, vroeger(?) los verkrijgbaar. Door een staaf iets rond op een mal te bevestigen kan daana een gedeelte vlak worden gevijld, dat worden na doorzagen de tongen. Bij de doorgaande rails links en rechts wordt een deel weggevijld, daar moeten de tongen in vallen. Voor het puntstuk worden aan twee railstukjes een puntig einde gevijld. De twee eerder gevijlde tongen worden aan de rechte einden iets omgezet waarna deze delen in een aluminium mal worden geklemd en er dan 2 strookjes messing op worden gesoldeerd. Na het losmaken wordt een van de tongen gebogen. Tussen de gevijlde einden wordt dan nog een stripje gesoldeerd.


Er moet daarna een wisselbedding worden gemaakt. Sommigen zaagden dat helemaal uit, zie links, maar omdat eea toch wordt verstopt onder de ballast is dat niet nodig. Ik heb zelf alleen maar strookjes hout als biels op een ondergrond geplakt. Alle raildelen worden nu met 2-componentenlijm op de railmat geplakt voor de juiste ligging. Pas daarna worden de tongen losgezaagd van het puntstuk om te kunnen bewegen. Omdat het electrisch contact tussen de tongen wordt gemaakt door de rail waar ze tegen aan liggen kan het punt stuk electrisch aan de tongen worden doorverbonden.


Hans GJ

Bedankt voor alle verhelderende uitleg!

Nu ik dit alles lees en weet, kan ik het niet over mijn hart krijgen deze oude, werkende zelfbouwwissels helemaal onbenut te laten.  Ik probeer ze wel ergens een plaatsje te geven.

Nogmaals bedankt aan iedereen!
Hans
Na 25 jaar opnieuw gebeten door het modelspoor
Tussen Vlaamse Velden:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=95991.msg3222171972#msg3222171972
En nu bezig met Cherteau:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=110129.0#lastPost