Welkom! Login voor uitgebreide toegang en gebruiksfuncties.

Updates:

Testbericht: het is bekend dat de zoekfunctie nog niet perfect werkt, er moet een  nieuwe index opgebouwd worden.

Trein krijgt kortsluiting op wissel

in Elektronica en analoog

Gestart door Cegielski, 9 april 2024 15:17

Vorige topic - Volgende topic

hmmglaser

Ik denk dat Ajan is overgestapt op 3rail dan heb je deze problemen niet ;D
Mvg Mark

saskia

Arjan,
en datzelfde moet je ook doen bij die bovenste wissel
grtjs

Mark D.

Citaat van: MartinRT op  9 april 2024 21:10
Tillig en een plastic puntstuk ? Ik denk dat je abuis bent.  En zoals hierboven aangegeven zijn er afhankelijk van het type meerdere mogelijkheden van aansluiting.
En inderdaad: kortsluiting blijft kortsluiting, lijkt me een zinnige regel  ;)  Maar of daar ook regels voor zijn  ???

Tillig is een aanname van jullie.  Ik geef gewoon een algemeen antwoord.
Kortsluit regel die op mijn baan geldt, misschien ook bij andere, is:
Waar de linker de rechter rail ontmoet, moet je iets aanpassen.  Of je gaat zagen, plastic lassen plaatsen of complete plastic puntstukken gebruikt, ik vind het best.
Of de pukkels omhoog brengt... Whatever

Klaas Zondervan

Citaat van: Mark D. op 10 april 2024 09:01
Tillig is een aanname van jullie. 
Toch wel een gefundeerde aanname. Frans wees op het soldeeroogje aan het puntstuk. Ken jij een ander merk dat zo'n soldeeroogje heeft?
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel

Frans Peeters

En de tongen van de wissel zijn in één geheel. Daarin ken ik alleen Tillig en Weinert en die laatste is het zeker niet.
Frans
2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes
MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be -
Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem (B) op 19 & 20 Oktober 2024

Cegielski

De wissels zijn inderdaad van tillig, 85324 en 85323.



Ik zal het geen van polariseren is bekijk en proberen.

Arjan

Klaas Zondervan

Het belangrijkste is dat je isolaties aanbrengt achter beide railstaven van elk puntstuk. Dat voorkomt het probleem van kortsluiting.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel

Mark D.

#22
Citaat van: Klaas Zondervan op 10 april 2024 09:42
Toch wel een gefundeerde aanname. Frans wees op het soldeeroogje aan het puntstuk. Ken jij een ander merk dat zo'n soldeeroogje heeft?

Daar gaat het toch niet om. Het is ook duidelijk te zien dat het geen plastic puntstuk betreft.

dat het puntstuk via dat lipje zijn stroom kan krijgen is prima, dat de tongen zijn verbonden met de rails is ook helemaal okay.
plastic lasje aanbrengen is ook nog te doen, blijft die doorlopende tong een dingetje. 
Dus rechts van dat glimmende kruis en links van de verbindingen tussen de tong en railstaaf moet iets gebeuren.
Ik kan op de foto op de eerste pagina dat niet goed zien, lijkt wel een spleetje te zitten.





Klaas Zondervan

Er hoeft daar helemaal niks te gebeuren. Alleen al het feit dat de tongen zijn verbonden met de aanslagstaven maakt duidelijk dat ze geïsoleerd zijn van het puntstuk. Als dat niet zou zijn, zou je altijd kortsluiting hebben.
Foto's van de bovenkant zijn te zien op de site van Tillig en van talloze winkels. Daar is ook duidelijk te zien dat er een onderbreking zit tussen tongen en puntstuk.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel

Ben

Citaat van: Mark D. op 10 april 2024 13:49

Ik kan op de foto op de eerste pagina dat niet goed zien, lijkt wel een spleetje te zitten.


Dat klopt. Alles rechts van het spleetje wordt gepolariseerd, alles links niet. De tongen hebben een vaste verbinding met de aanliggend spoorstaaf.

Overigens: de soldeerlip wil nog wel eens loslaten / slecht contact maken. Vervelend als je wissel al in de ballast ligt. Ik haal het lipje weg en maak een dubbele soldering met een langer stukje gestript draad.

Cegielski

Citaat van: Mark D. op 10 april 2024 13:49
Daar gaat het toch niet om. Het is ook duidelijk te zien dat het geen plastic puntstuk betreft.

dat het puntstuk via dat lipje zijn stroom kan krijgen is prima, dat de tongen zijn verbonden met de rails is ook helemaal okay.
plastic lasje aanbrengen is ook nog te doen, blijft die doorlopende tong een dingetje. 
Dus rechts van dat glimmende kruis en links van de verbindingen tussen de tong en railstaaf moet iets gebeuren.
Ik kan op de foto op de eerste pagina dat niet goed zien, lijkt wel een spleetje te zitten.


Daar zit inderdaad al een kleine spleet tussen.

Arjan

MartinRT

Arjan, jouw bovenstaande plaatje is geheel duidelijk.

Breng isolaties aan op het puntstuk en zorg voor een correcte polarisatie.  Dan ontstaat er geen kortsluiting meer.

Tenzij je zo'n dikke wielen hebt of dat ze zo slecht zijn afgesteld, dat ze een verbinding maken tussen de rode en blauwe rail, kortsluiting dus, vóórdat ze het gele puntstuk bereiken. Maar dat zou wel heel uitzonderlijk zijn.

Klaas Zondervan

Als de wielen zo dik zouden zijn, dan zouden ze helemaal niet door het puntstuk komen. Onwaarschijnlijk probleem dus.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel