Welkom! Login voor uitgebreide toegang en gebruiksfuncties.

Updates:

Testbericht: het is bekend dat de zoekfunctie nog niet perfect werkt, er moet een  nieuwe index opgebouwd worden.

Brexbachtalbahn - Duitslands mooiste zijlijn.

in Museumspoor

Gestart door Brexbachtalbahn, 13 maart 2020 14:40

Vorige topic - Volgende topic

Brexbachtalbahn

BREXBACHTALBAHN PRESENT BIJ DE VELUWSCHE STOOMTREIN MAATSCHAPPIJ

Zaterdag 2 en Zondag 3 september 2023 organiseert de Veluwsche Stoomtrein Maatschappij (VSM) traditioneel het grootste stoomtreinfeest van Nederland. Een groot aantal gerestaureerde stoomlocomotieven zijn op beide dagen actief.
Voor meer informatie en de dienstregeling zie:  www.stoomtrein.org.

Ook het BREXBACHTALBAHN-Promotieteam is aanwezig bij dit altijd gastvrije én gezellige evenement.
De Brexbachtalbahn is een 139 jaar oude spoorlijn in het Westerwald, gelegen tussen Bonn en Koblenz, 21 km. lang en sinds 1989 niet meer in gebruik. In 2007 is door de plaatselijke bevolking de vereniging opgericht tot behoud van de spoorlijn met de bedoeling deze te gaan benutten als museum- en toeristenlijn.
Graag vertellen wij u/jullie over wat de mannen en vrouwen als vrijwilligers tot dusver bereikt hebben en wat de plannen voor de toekomst zijn. Onze stand is te vinden in de grote witte tent op het emplacement van station Loenen, te midden van collega-museumbanen. Van Harte Welkom!

BREXBACHTALBAHN-Promotieteam
David en Nel Davids

Website: www.diebrex.de (eventueel www weglaten)
Volg en like ons op: www.facebook.com/Brexbachtalbahn-Promotieteam
Of mail: davidennel@casema.nl



Brexbachtalbahn

OVER HET DAGELIJKSE WERK AAN DE BREX, EN NIET ALLEEN OVER SNOEIEN....

Als het gaat om het in stand houden én behouden van de Brex is er meer te doen dan alleen onkruid bestrijden en omgevallen bomen verwijderen met een verscheidenheid aan middelen. Ook spooraanleg-werkzaamheden, verwisselen van bielzen, metselwerk bij water-onderdoorgangen, repareren van overwegen, repareren én onderhouden van voertuigen (SKL) en aanhangwagens, slotenmakerwerkzaamheden enzovoort vallen hier onder, en nog veel meer. Deze week zijn wij vooral bezig geweest met het inrichten van station Ransbach/Baumbach. Zie het verslag hierover op onze Facebookpagina: www.facebook.com/Brexbachtalbahn-Promotieteam.

Ook de overwegen moeten, inclusief de bebording  onderhouden worden - hierbij worden z.g strailplaten gebruikt - met speciaal gereedschap geplaatst. Deze platen worden voornamelijk toegepast bij oversteekplaatsen voor voetgangers, o.a. in stations. En aangezien de winter waarschijnlijk niet lang op zich zal laten wachten, zijn de waterpomp en de doorstroomboiler op ons depôt inmiddels ook vorstvrij gemaakt. Verder moet de uitgebreide administratie betreffende planning, vergunningen, donaties, presentaties enz. bijgehouden worden.

Zoals altijd geweldig werk van onze actieve vrijwilligers. En... zoals gezegd: "het gaat niet alleen om snoeiwerkzaamheden".
Iederéén die geïnteresseerd is om mee te helpen kan ten allen tijde contact met ons opnemen. Uiteraard zijn donaties ook van harte welkom. Voor contact: info@diebrex.de

Bron: Facebookpagina Brexbachtalbahn e.V.
         




Brexbachtalbahn

BOCHTJE NAAR RECHTS, BOCHTJE NAAR LINKS......

wie onze overzichtskaart van de enkelsporige Brexbachtalbahn heeft bestudeerd (zie pagina 1 van dit draadje) zal het opgevallen zijn dat er nogal wat scherpe bochten in het traject zitten, soms vlak voor/na een tunnel. Deze locaties vragen van ons "Streckenteam", de leden die de spoorlijn onderhouden, extra aandacht. Belangrijk zijn hier de zichtafstand en de zichtdriehoek.

Wat is de zichtafstand?
De beschikbare afstand bepaalt of een bestuurder tijdig en goed kan zien of hij zijn snelheid moet minderen of het voertuig volledig tot stilstand moet laten komen. Wanneer hij een (scherpe) bocht nadert moet hij kunnen zien of er geen ander verkeer aankomt of dat zich een object tussen- of langs de rails bevindt.

De zichtdriehoek:
Daarbij speelt de zichtdriehoek een cruciale rol: een driehoek van denkbeeldige lijnen vanuit de bestuurder tot een naderend object. Binnen deze driehoek mag het zicht niet worden belemmerd door obstakels zoals bomen en struiken. De zichtafstand kan worden verbeterd door obstakels binnen de zichtdriehoek te verwijderen of doorzicht-belemmerende bomen en andere vegetatie te snoeien.

Bron: Kennisnetwerk SPV; Strategisch Plan Verkeersveiligheid.

Brexbachtalbahn

1 MEI VIERING BIJ DE VERENIGING BREXBACHTALBAHN e.V.

Dit jaar organiseert onze vereniging op 1 mei opnieuw de traditionele mei viering op de halte Abdij/Kletterwald in Sayn.

Uiteraard zijn onze voertuigen er weer - en zijn er volop drankjes, salades, taarten en lekkernijen van de grill.

Ook geven wij ter plaatse informatie over de huidige status van de reactivering van onze spoorlijn.

Halte Abdij/Kletterwald in Bendorf/Sayn bevindt zich aan de spoorwegovergang "Limesweg" - vanaf de parkeerplaats
gewoon de borden richting Kletterwald volgen.

Van harte welkom!

Bron:Facebookpagina Brexbachtalbahn e.V.