Welkom! Login voor uitgebreide toegang en gebruiksfuncties.

Updates:

Replicabouw PRR T1 in de VS

in Grootspoor

Gestart door Eelco Storm, 31 maart 2015 21:14

Vorige topic - Volgende topic

Eelco Storm

Citaat van: tijgernootje op 20 augustus 2017 14:47
Ben benieuwd hoelang het duurt voor ze dat "locje" klaar hebben ?

Planning is nog steeds 2030. De grootste uitdaging gaat nog komen, de ketel en het frame. De andere dingen zijn relatief eenvoudig stapje voor stapje te bouwen. Maar frame en ketel gaan twee reuzenstappen worden.

Kunnen ze eindelijk die over het paard getilde Britten laten zien hoe snel een stoomloc kan rijden. Met de T1 zijn officieus snelheden van 140mph gereden. Da's andere koek dan die suffe 126mph die de mallerd reed.  ;D

hooidonk

Citaat van: tijgernootje op 20 augustus 2017 15:12
Het staat er toch echt in:
Acquired from the Western New York Railway Historical Society (WNYRHS)  ;)

Ah sorry, I missed that out..  :)
Het aanrechtbaantje: van Gasfornuis Noord tot Gootsteen CS

ex44

In het Duitse blad BAHNEpoche nr. 24 staat een uitgebreid artikel over de T1.


Eelco Storm

Ondertussen wordt er gewerkt aan de ketel:

https://www.facebook.com/t1locomotive/posts/2708023205900640

Volgende stap is de rookkast.

Eelco

Eelco Storm

120 mph met een T1:

http://cs.trains.com/trn/f/741/t/259651.aspx?page=1&fbclid=IwAR3irOmtHkV9OBrN6LDOpy4M8FXALsJ6evFIPX3XUS2dLE6toaET9af9tNE

Wat me opvalt in het artikel, of waar ik eigenlijk nooit bij heb stil gestaan, is dat de betreffende 5536 continu onder stoom heeft gestaan tijdens de periode waarin de loc op een zijspoor heeft staan wachten op de volgende inzet. Dat het net als een diesel eigenlijk een kwestie was van instappen en wegrijden. In dit geval wel na wat puinruimen op de bok...

Eelco

clickmaniac

Echt smullen, zo'n verhaal. Maar waarom verbaast het je dat de loc onder stoom staat te wachten? Er is niet gezegd hoe lang geleden het was dat de "hostler" de loc had klaargezet, maar lang zal dat niet zijn toch?

Eelco Storm

Nee, hoeft idd niet. Afgaande op de beschrijving van de toestand van de loc (en dan met name het machinistenhuis) heeft die loc daar al een tijdje gestaan. Maar het is idd niet gezegd dat 'ie daar al die tijd onder stoom heeft gestaan.

Beached

Het verhaal lezende lijkt het me dat de loc op "warme reserve" stond. veel depots hadden vroeger een of meerdere machines die warm werden gehouden om klaar te staan voor noodgevallen (bijvoorbeeld storing op een locomotief). Als er al een paar weken geen werk is voor een machine dan wordt alles al snel vuil. Het feit dat de T1 onder stoom stond betekent dat het niet een uitgerangeerde roestbonk is, het kost je immers een dag om een bakbeest zoals dat op te stoken.

Groeten,

Rick

Eelco Storm

Het zou een mooi diorama kunnen zijn voor mijn 5517  (y)

clickmaniac

#39
Maar hij kan toch ook gewoon daar een kwartiertje eerder zijn klaargezet voor deze dienst? Smerig en wel? 
Zeker een mooi diorama, vooral als je een nieuwe "uitgeklede" kap maakt (3D print?) voor op je T1 onderstel...

Beached

#40
Een stoomloc zet je niet zomaar aan. De ketel moet langzaam en voorzichtig opgewarmd worden als je dat te snel doet dan trekt de ketel zichzelf uit elkaar omdat de ketel niet overal even snel uitzet. Voor zo'n loc als een T1 zal het al snel 6-8 uur kosten om de koude ketel (=geen vuur) op temperatuur (en volle keteldruk) te krijgen. In het stoomtijdperk werd op meeste locomotieven vuur op zondagmiddag aangestoken, en doofde het vuur pas op zaterdagavond.

Er is dus een verschil tussen een vuile reserveloc die nog wel dienstvaardig wordt gehouden en een koude machine die al maanden stilstaat. De T1 in het verhaal mag dan wel een paar schortplaten en afdekplaatjes missen, maar de machine moet nog wel regelmatig (tenminste 1 x per dag) rijden om de voorraden water en kolen bij te vullen.

Remco_Nzo

Wat een onderneming : 1.3 miljoen al gekost en op 1/3 van het werk.
En wat zal dat ding wel niet kosten om hem op te stoken en een dagje mee te tuffen.
Ik hoop dat het ze het gaat lukken - lijkt me machtig om te zien.

Remco.
N-spoor in de koelkast gezet - nu heerlijk bezig met LGB op zolder (dcc, multimaus, massoth, mardec, arloco)

Rondje_HO

Citaat van: Beached op  8 februari 2020 21:50
Het verhaal lezende lijkt het me dat de loc op "warme reserve" stond....

Precies. Er staat in het stukje ook: "Surprisingly, considering how long the engine had been sitting around, the fire was in fairly good shape.  It did not require much to get it to my liking." Oftewel, het vuur brandde nog en was makkelijk weer op te stoken.

Eelco Storm