Welkom! Login voor uitgebreide toegang en gebruiksfuncties.

Updates:

Doel: 250,00
Donaties: 136,00
Per saldo: -114,00

Richtingsherkenning

in Elektronica en analoog

Gestart door Laurens66, 26 december 2006 11:59

Vorige topic - Volgende topic

Laurens66

Hallo allemaal,

Ik heb ergens eens een richtingherkenning schema gekregen, ik dacht dat dat op het oude forum was, ik weet ook niet meer van wie.

Dit schema heb ik een heel klein beetje aangepast en getest, aleen werkt er niets.

Het gaat om het volgende schema:



Klik hier voor een grotere en beter plaatje

Op deze manier heb ik hem aangesloten, er werkt dus niets, na de test heb ik de transistor doorgemeten, daar was niets mis mee.

Wat de bedoeling was is als de trein van de ene kant aan komt rijden het ledje wel gaat branden zolang de trein op het stuk spoor staat en als de trein van de andere kant komt dat er dan niets gebeurd.

Ik ben dus aan het experimenteren.

Is dit wel een werkend schema?

Zo ja, waarom zou het niet werken?
Zo nee, waarom niet en wat is een goed altenatief.

Ik rij dus zoals je waarscheinelijk wel zag Marklin 3 rail.
(ik schakel analoog en rij digitaal.)

En ik gebruik een extra voeding voor de terugmelding.

Bij D4 had een weerstand gemoeten, vergeten te tekenen.

Vriendelijke groet,

Laurens

Wim Ros

Laurens,

Kijk eens naar je 6V aansluiting.  ::) De plus en de min beide op de railstaaf.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Laurens66

6 Volt aansluiting zit op beide spoorstafen?

Dat zie ik niet, alleen dat ze er via een diode opzitten.

Ik ben bang dat het schema nergens op slaat, laat ik mijn vraag anders stellen, heeft iemand een schema voor een richtingsherkenning?

Dirk J

#3
Je hebt de bovenste railstaaf 2x met de schakeling verbonden, en beide malen met iets dat de - van de 6V DC zal moeten zijn. Beide verbindingen zijn fout.
Verbindt de + van de 6V DC met de bovenste railstaaf, en de LED zal alleen oplichten wanneer een trein van rechts komt (mits de secties een goede lengte hebben).

Vraag: kloppen de waardes van R1 en R4?

Laurens66

Oke, dat zal ik zodadelijk even proberen, het is wel zo dat ik straks alleen met de min kan schakelen, is het dat een kwestie van alle diode's omdraaien en PNP transistoren nemen?

Hoelang moet zo'n sectie zijn dan? Dat maakt toch niet uit.

René

#5
Hoe kom je aan het schema?
Is dit een gekocht stukje elektronica, of zelf bedacht?
Ik zie niet helemaal hoe je hieruit de rijrichting bepaalt. Ook de waarde van de componenten is soms wat vreemd.
Ik ben benieuwd of je led nog heel is nadat die heel even aan is geweest.
René Wolf, bekijkt het breed en spoort smal
www.rwfoto.nl

Laurens66

Het schema komt van Beneluxrail, weet niet van wie, daar liep al een keer een discussie alleen heb ik het toen nooit getest.
Ik heb het niet zelf bedacht.

Ik zal zo nog even een tekening maken hoe ik het nu heb getest, het ledje blijft heel, hoezo? (er zit wel een weerstand tussen hoor)

Maar het werkt wel.

Laurens66

Zo heb ik het nu:

Klik hier

Bij dit schema kan D1 en D2 wel weg dacht ik.

Zo zou ik het graag willen hebben, nog niet getest maar dat ga ik zeker doen:

Klik hier Transistor moet een ander type zijn.

Ook bij dit schema kan D1 en D2 wel weg dacht ik.

Ik ga morgen mijn tweede schema even testen, hopelijk werkt dat.


Dirk J

Het tweede schema kan met BC557. D1 en D2 wel gebruiken.

Maar waarom wil je de polariteit van het schema omkeren?

Laurens66

Omdat op de spoorstaaf de nu de min opzit en functioneerd als terugmelding voor een ander doel. Ik heb toen gekozen om de massa's op de ene spoorstaaf te zetten.

Laurens66

Het is nu zo:

De trein komt aanrijden van rechts, het ledje gaat branden als hij de eerste detectiestaaf verbind, als hij over de tweede gaat gaat het ledje uit.

Is het niet mogelijk om het volgende te maken:

De trein komt aanrijden van rechts, het ledje gaat branden als hij de eerste detectiestaaf verbind, als hij nu over de tweede gaat dat het ledje blijft branden totdat er op bijde spoorstafen geen trein opstaat.

Als hij van de andere kant aan komt rijden mag er niets gaan branden.

Is zoiets ook mogelijk, eventueel met een totaal ander schema.

gvandersel

Je hebt het schema destijds van mij gekregen.
De linker aansluiting, die nu naar de bovenste railstaaf gaat, moet op de middengeleider aangesloten worden.org dan wel dat de plus van de 6V boven zit.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.