Welkom! Login voor uitgebreide toegang en gebruiksfuncties.

Updates:

Doel: 250,00
Donaties: 136,00
Per saldo: -114,00

Piko 2023

in H0

Gestart door RodeDuivel, 30 december 2022 09:00

Vorige topic - Volgende topic

Dennis94

Citaat van: Jeroen Water op  2 december 2023 21:15
Duidelijk verkeerde tint roze. Zonde hoor.

IRP G1206 in de bewolking:

https://flic.kr/p/2e7uqUk


IRP G1206 in de zon:

https://flic.kr/p/2iKbLBt


In beide gevallen ligt de kleur roze veel meer richting rood dan het harde roze dat Poki heeft gebruikt. Wat dat betreft is het plaatje op de doos beter gelukt dan het model zelf als ik af ga op de hier getoonde foto....

Jeroen


Dat hij beter oogt op het plaatje van de doos had ik ook al gezien idd!

spoorfan

Citaat van: spoorzeven op  1 december 2023 11:52
Als ik naar de afbeelding van het model kijk, ontbreekt er het een en ander op het cabinedak. Hier een plaatje van het origineel (Amsterdam Westhaven, 310580). Wellicht kan Sicco, als expert,  dat verklaren?



Eigenlijk klopt geen van de piko 2200-en op het cabinedak. Bij de bruine hoort gezien de revisie datum geen antenne en geen schoorsteentje van de webasco. Ook bij de 2240 hort dit gezien de revisie datum niet. Daar waar een antenne er wel op hoort moeten het er 2 zijn.

Spoorfan

Noud

#107
Conclusie:
Piko gebruikt bij de 2200 een beperkt aantal mallen. Meer mallen betekent waarschijnlijk een duurder model.....
Er blijft nu dus wat te knutselen over.

Sicco Dierdorp

Nou in dit geval ligt het denk ik net even anders. Voor dit soort zaken is het niet perse nodig om verschillende mallen te maken, maar je moet wel in de ontwikkeling rekening houden met de opties van al die verschillende onderdeeltjes. Dus de mal zo maken dat al die verschillen in losse onderdeeltjes te doen zijn. Dat is toen niet gedaan, ik denk omdat de NS 2200 net is van voordat Piko die extra stap in detaillering heeft gemaakt.

Zoals ze het zo doen is wel beter dan Roco, die op de een of andere manier het pietluttige detail van lange of korte handgrepen op de huiven abusievelijk zo groot gemaakt heeft dat elke nieuwe 2400 een nummer onder de 2450 moet krijgen.

Noud

#109
Sicco,
Meerdere voorbereidingen en/of handelingen kosten geld. Daar wordt een model weer duurder van. De 2200 ontwikkeling is idd al weer een paar jaar oud. Tegenwoordig zal het vast wel weer beter kunnen.
Maar hoeveel heeft de modelspoorder  op deze kleine Nederlandse modelspoormarkt dan nog over voor een model?

Tedo

Citaat van: Sicco Dierdorp op  3 december 2023 14:57
Zoals ze het zo doen is wel beter dan Roco, die op de een of andere manier het pietluttige detail van lange of korte handgrepen op de huiven abusievelijk zo groot gemaakt heeft dat elke nieuwe 2400 een nummer onder de 2450 moet krijgen.

Die opmerking had ik van toch niet van jou verwacht; juist de lengte van de handgrepen op de huifdeuren maakt het verschil tussen een loc uit de serie 2404-2451 en een uit de serie 2451-2529. Al zijn er in de loop der tijd ook veel deuren onderling gewisseld. Zo had de 2500 bijna alleen maar lange handgrepen bijvoorbeeld.
Ik vind het juist lovenswaardig dat Roco dit verschil erkent. Anderzijds hadden ze de mal van de kap ook met wat minder gaatjes kunnen uitvoeren zodat beide versies te maken zijn (de andere gaatjes zouden er dan naar behoefte ingeboord kunnen worden, wat natuurlijk wel meer arbeid kost en dus de prijs verhoogt. Datzelfde geldt voor de Piko 2200; geen standaard gat voor de Webasto uitlaat, maar alleen als die versie er een (of twee) nodig heeft. En dat had ook met het cabinedak gekund.
Grtz!
Tedo

Sicco Dierdorp

Nou ja ik zou niet weten waarom, bovendien heb ik het al eerder gezegd dus een echte verrassing.... :)
Ik kies liever voor meer variatie in versies en nummers dan blind staren op iets wat in mijn ogen iets weinig significants is en, je geeft zelf dat argument al, niet eens consistent gebleven is.
Met andere woorden, je beperkt jezelf (en onze keuze) omwille van iets wat daar niet tot in verhouding staat