Welkom! Login voor uitgebreide toegang en gebruiksfuncties.

Updates:

puntstukpolarisatie en isolatielassen

in Elektronica en analoog

Gestart door HenkN, 13 december 2023 09:06

Vorige topic - Volgende topic

HenkN

Dank Klaas.
Ik vermoed toch dat ik het probleem vooral in de wagon moet zoeken.
Er rijden diverse Artitecwagens (stalen D; Post) probleemloos over de wissel.
Dat mijn Plan E sluiting maakt is vervelend nu ook blijkt dat 5 Cobalt wisselaandrijvingen niets meer doen, terwijl de speciale voedingsleiding voor de Cobalts in takt is en spanning levert.

We zoeken verder
Henk
Station Daarhuizen 2.0. Pendelbaan Nederlands. Tillig elite en Rocoline, Roco Z21

MartinRT

Zonder precies te weten waar de loc's hikken of waar de kortsluiting met de plan E ontstaat is het natuurlijk lastig te analyseren waardoor het probleem ontstaat.
Maar je zou eens kunnen kijken naar de afstelling(en) van de bewegende tongen.  Die zitten aan beide kanten opgesloten in het binnenstuk van de Engelsman, als ik het zo mag zeggen.   Aan beide kanten komen de desbetreffende 2 tongen héél erg dicht bij elkaar.  Mogelijk dat daar een kortsluiting ontstaat, doordat een wiel op de ene tong rijdt, maar de andere raakt.
Iets dergelijks heb ik lang geleden ook eens gehad, vandaar deze opmerking.
Waarom dan de plan E kortsluiting veroorzaakt en de loc's hikken blijft daarmee een raadsel. Waarschijnlijk heeft dat een andere oorzaak, want anders zou de centrale daar ook op moeten reageren door af te schakelen.
Dat zou je kunnen testen door de gevoeligheid voor kortsluiting in de centrale aan te passen, zodat je daarna zou kunnen weten of de loc's inderdaad ook kortsluiting veroorzaken of niet.

Klaas Zondervan

Wat Martin noemt is een reële mogelijkheid. Om deze kans te verminderen is het beter om de B-maat volgens de norm op minstens 14,4 mm te zetten.

Een andere mogelijkheid zit in het puntstuk. In bijgaande foto heb ik twee stippen gezet. Als een wiel b.v. op de blauwe stip rijdt, kan hij misschien contact maken met de rode stip. Niet erg waarschijnlijk, maar ook niet onmogelijk.


Projecten:
Dubbelom
Halte Assel

HenkN

Martin, Klaas,
Ontzettend fijn dat jullie zo meedenken. Ik ga met jullie opmerkingen aan de slag.
Het blijft vreemd. Ik heb inmiddels al mijn locs over de wissel laten rijden en dat gaat probleemloos op de kleine haperingen van Piko 1100 na.
Wordt vervolgd
Henk
Station Daarhuizen 2.0. Pendelbaan Nederlands. Tillig elite en Rocoline, Roco Z21